سایه سنگین سومدیریت بر سر آثار تاریخی نیشابور
سایه سنگین سومدیریت بر سر آثار تاریخی نیشابور
تخریب آثار تاریخی نیشابور ظرف یکسال گذشته سیر صعودی داشته و فعالان و کارشناسان میراث‌ فرهنگی را با دلنگرانی جدی روبه‌رو کرده است.

فعالان میراث فرهنگی نیشابور خبردادند که زمزمه‌هایی از تخریب باغ قوامی نیشابور در مرکز شهر به گوش می‌رسد.

آنها می‌گویند: قرار است دیواره‌های گلی این باغ را بازسازی کنند که از حالت سنتی و قدیمی در خواهد آمد. دیواره‌هایی که شاید قدمتی ۲۰۰ ساله داشته باشند، از سویی هر چند احتمالا عمارت داخل باغ حفظ می‌شود اما فضای باغ را هم قرار است به واحدهای مسکونی و تجاری تبدیل کنند.

عمارت و باغ قوامی ‌متعلق به دوره پهلوی دوم است.این عمارت خانه مرحوم رضا قوامی ملقب به مؤیدالدین و فرزند عبدالحسین قوام الاسلام (نماینده مردم نیشابور در دومین دوره مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۸) است.

همچنین این فعالان خبر می‌دهند باغ خیام هم به دلیل ضعف مدیریتی در حال خشک شدن است و ده یا پانزده چنار تنومند این مجموعه یا خشک شده یا در شرف خشک شدن است.

آنها می‌گویند: چرا رییس اداره میراث‌فرهنگی یک جلسه با رییس جهاد کشاورزی نیشابور نمی‌گذارد زیرا جهاد به صورت افتخاری حاضر است کمک کند و کارشناس ناظر برای راهنمایی بفرست. حتی می‌توان برای باغ سرمایه‌گذار پیدا کرد تا هم باغ حفظ شود و هم گردشگری رونق بگیرد اما درختان باغ یکی یکی با وجود چاهی عمیق برای آبیاری به دلیل سو مدیریت خشک می‌شود.

فعالان میراث فرهنگی نیشابور با انتقاد از عملکرد منفعلانه میراث‌فرهنگی نیشابور به سیر اتفاقات رخ داده در یک سال اخیر اشاره می‌کنند و می‌افزایند: خانه استاد پرویز مشکاتیان یکی از آثاری بود که تخریب آن در خرداد ۹۹ با واکنش‌های زیادی رو‌به رو شد. این خانه در مراحل پایانی ثبت ملی قرار داشت و مالک آن هم در جریان روند ثبت آن قرار داشت اما با این حال بدون اطلاع اداره میراث فرهنگی اقدام به تخریب کرد و اکنون این خانه همین طور رها شده و هیچ اقدامی برای آن نشده است.

از سویی خانه معمارباشی متعلق به دوره پهلوی اول در خیابان ایستگاه یا شهید جعفری در اردیبهشت ۹۸ تخریب شده است. به گفته آنها میراث ‌فرهنگی نیشابور برای حفظ این اثر هم اقدامی نکرده بود و چون این اثر خارج از بافت تاریخی نیشابور بود ثبت ملی هم نشده بود.

استاد معمار باشی از استادان بزرگ معماری و آجر تراشی کشور در اواخر دوره قاجاریه و پس از آن بود و از او آثار ارزشمندی چون عمارت امین‌الاسلامی، دبیرستان خیام، خانه مجتهد زاده در میدان باغهای نیشابور بر جا مانده است.

خانه تاریخی رئیس‌ التجار مربوط به دوره قاجاریه و اوایل پهلوی از دیگر آثاری است که به گفته آنها در روزهای انتخابات مجلس در اسفند۹۸ تخریب شد.

مقبره و گنبد هشت ضلعی دو امامزاده «میرلطف» و «میرهاشم» در روستای تاریخی و پلکانی «سوقند» نیشابور هم در تیرماه۹۹ تخریب شده است.

فعالان میراث‌فرهنگی نیشابور خواستار توجه بیشتر وزارتخانه به یکی از شهرهای مهم تاریخی استان خراسان هستند و متقاضی این هستند که کارنامه مدیریتی میراث فرهنگی نیشابور به طور جدی ورق بخورد و در صورت کم‌کاری برخورد جدی‌ اعمال شود.