سایه سنگین بی تدبیری بر سر بخش های نیشابور
سایه سنگین بی تدبیری بر سر بخش های نیشابور
بخش کوهسرخ کاشمر که حالا برای نام بردن اسمش باید از واژه شهرستان کوهسرخ استفاده کنیم رسما با حضور مقامات استانی شهرستان شدن خود را به طور رسمی جشن گرفت. هیات وزیران در تاریخ ۱۳ آذرماه امسال در مصوبه ای با شهرستان شدن کوهسرخ موافقت کرده بود. برای شروع این مطلب بهتر است سری به صحبت های معاون سیاسی استاندار در این مراسم بزنیم.


بخش کوهسرخ کاشمر که حالا برای نام بردن اسمش باید از واژه شهرستان کوهسرخ استفاده کنیم رسما با حضور مقامات استانی شهرستان شدن خود را به طور رسمی جشن گرفت. هیات وزیران در تاریخ ۱۳ آذرماه امسال در مصوبه ای با شهرستان شدن کوهسرخ موافقت کرده بود. برای شروع این مطلب بهتر است سری به صحبت های معاون سیاسی استاندار در این مراسم بزنیم.

پرونده ارتقای بخش کوهسرخ از سال دو سال پیش در دستور جدی هیئت دولت قرار گرفت

به گزارش ایسنا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در این مراسم گفت: پرونده ارتقای بخش کوهسرخ از سال ۹۶ در دستور جدی هیئت دولت بوده که سرانجام با تصویب هیئت وزیران این ارتقا صورت گرفت و عملا بخش کوهسرخ به صورت رسمی به عنوان شهرستان کوهسرخ اعلام می‌‏گردد.
حسن جعفری عنوان کرد: شهرستان کوهسرخ یک جغرافیای ۲۲۰۰ کیلومتری را شامل می‌‏شود که با توجه به شهرستان شدن این تجمیع صورت خواهد گرفت و امکانات و خدماتی که دولت می‎خواهد در اختیار مردم فهیم قرار دهد به صورت هدفمندتر در اختیار قرار می‎گیرد. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در خصوص زمان معرفی فرماندار شهرستان اظهار کرد: ابتدا باید ساختار اداری شهرستان تصویب شود اما قول می‎دهیم سال آینده ردیف بودجه خاصی را برای شهرستان کوهسرخ ایجاد کنیم، در کوتاه‌ترین زمان نیز فرماندار شهرستان را معرفی خواهیم نمود. جعفری اظهار کرد: بر اساس آنچه اعلام شده ۳۰۰ نخبه از شهرستان کوهسرخ در نقاط مختلف هستند، باید در رفع مشکلات منطقه از آن‌ها کمک گرفت و از توانشان برای وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استفاده نمود.
نکاتی که می توان از این صحبت ها دریافت این است که تنها پس از دو سال پیگیری ممتد این بخش به شهرستان تبدیل شده است. هدفمند شدن امکانات و خدمات دولتی نیز بخش دیگر امتیازات شهرستان شدن برای کوهسرخ است. دریافت ردیف بودجه مستقل از سال آینده نیز در دستور کار استانداری و دولت قرار می‌گیرد. جلوگیری از مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس برای این شهرستان نیز در آینده رخ خواهد داد. البته این امتیازات تنها بخشی از امتیازاتی است که مردم کوهسرخ پس از شهرستان شدن می‌گیرند.
حالا این موارد را با وضعیت بخش های نیشابور مقایسه کنید. کوهسرخ در همسایگی بخش میانجلگه نیشابور واقع شده است. جالب است بدانید مطابق آخرین سرشماری های رسمی جمعیت این بخش تنها ۲۵ هزار نفر است که ۵ هزار نفر آن جمعیت شهری در شهر ریوش مرکز این بخش ساکن هستند. از آن جالب تر آنکه بخش محروم میان جلگه نیشابور مطابق آخرین سرشماری ها ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.
بخش مستعد دیگر نیشابور یعنی زبرخان نزدیک به ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود ۲۲ هزار جمعیت شهر نشین دارد. یعنی به اندازه جمعیت بخش کوهسرخ جمعیت شهر نشین! داستان بخش تاریخی و مهم سرولایت نیشابور هم که حکایت پر غصه دیگری است. البته در این سال ها تنها بخش نیشابور به نام تحت جلگه در سال ۸۷ و در جریان مجلس هشتم رسما شهرستان شد و فرمانداری آن مستقر شد. این اتفاقات در حالی رخ داده است که همسایه دیگر نیشابور یعنی سبزوار هم‌اکنون مشتمل بر ۵ شهرستان است که آخرین آن به اسم داورزن در سال ۹۱ و در خلال مجلس نهم ایجاد شد.
خالی از لطف نیست بدانید فرماندار کاشمر در این‌مراسم گفته است: در سال ۱۳۱۶ بخش کوهسرخ تاسیس شد و بر اساس تقسیمات کشوری تا سال ۱۳۲۲ تابع شهرستان نیشابور بود و بعد به کاشمر الحاق شد. کوهسرخ تا چند سال پیش یکی از توابع شهرستان نیشابور بوده است. اینکه طی سالیان سرولایت مورد بی مهری قرار گرفته، بخشی از نیشابور در غرب به شهرستان های تازه تاسیس واگذار شده و در سال های دورتر کوهسرخ به کاشمر و کدکن به تربت حیدریه ملحق شده اند جای افسوس دارد اما شاید امروز اهالی کوهسرخ خوشحال باشند که در گذشته از نیشابور جدا شده اند چون اگر این اتفاق رخ نمی داد ممکن بود یا مثل زبرخان و میانجلگه در حسرت ارتقا باشند یا مثل سرولایت کوچک و کم جمعیت شده بودند.
بر کسی پوشیده نیست که بر خلاف معیارهای کارشناسی و درست، نمایندگان مجلس نقش اصلی را در این ارتقا ها دارند. نمایندگانی که این روزها در آستانه انتخابات از قدرت نفوذ کلام و قدرت های به دست آورده طی سالیان طولانی نمایندگی نیشابور در تهران سخن می گویند یا خبر از شهرستان شدن برخی بخش های نیشابور در این سال های اخیر می دادند باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.
نکته دیگر آن است که برخی مسئولین نیشابور معتقد بودند تمامی کارهای شهرستان شدن بخش زبرخان به اتمام رسیده و برگزاری انتخابات مجلس مانع اعلام رسمی آن است. با شنیدن صحبت های بهروز بنیادی نماینده کاشمر در مراسم جشن شهرستان شدن کوهسرخ می توانید خودتان در این باره قضاوت کنید.

ایسنا آورده است که بهروز بنیادی نماینده مردم شهرستان کاشمر در مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه وزیر کشور چندین ماه قبل به دلیل انتخابات دستور داده بودند تقسیمات کشوری ممنوع است اما با پیگیری‏‌ها و رایزنی‌‏های فراوانی که با مسئولان مختلف در سطح کشور صورت گرفت و موافقت مسئولان استان بخش کوهسرخ به عنوان سی‌امین شهرستان استان خراسان رضوی معرفی گردید.
اینکه چگونه بهروز بنیادی که اولین دوره نمایندگی اش بوده توانسته با پیگیری علی رغم دستور وزیر کشور، کوهسرخ که شاخص های به مراتب پایین تری از بخش های نیشابور دارد را تبدیل به شهرستان کند ولی نماینده های کنونی ما یا برخی از نمایندگان سابق که بار نماینده مجلس بوده اند و ادعای نفوذ و قدرت دارند توفیقی در این داستان نداشته اند موضوعی است که احتیاج به تفکر دارد.
حال در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی باید منتظر ماند و دید واکنش مردم به این اتفاق سنگین آن هم چسبیده به نیشابور چیست.

  • نویسنده : وحید شجاعی مهر
  • منبع خبر : خاتون شرق