ساکنان شهرکهن نیشابور چشم انتظار تحقق وعده ۱۸ساله مسئولان
ساکنان شهرکهن نیشابور چشم انتظار تحقق وعده ۱۸ساله مسئولان
خاتون‌شرق - ظهر امروز ساکنان خیابان‌ مشاهیر نیشابور در اعتراض به عدم اجرای مطالبه ۱۸ساله‌شان برای بازگشایی مسیر این‌ خیابان در مسیر راه‌آهن تهران - مشهد تجمع کردند.

روستای شهر کهن نیشابور یا در اصطلاح محلی‌ها شهر کهنه در محدوده آرامگاه عطار و نزدیکی راه‌آهن قرار دارد و از ۱۱ سال قبل جزو محدوده شهری قرار گرفته اما با این حال هنوز از داشتن جاده آسفالت برای دسترسی به شهر محروم است.

خیابان‌ مشاهیر نیشابور در فاصله‌ کمتر از یک کیلومتری بلوار جمهوری قرار دارد اما طی سال‌های گذشته وجود راه‌آهن در این مسیر  مانع از احداث نزدیکترین جاده دسترسی این‌ منطقه به شهر شده زیرا اجرای آن نیازمند احداث زیرگذر راه‌آهن است.

از سوی دیگر قرار گرفتن این‌ منطقه در محدوده میراث فرهنگی گرهی دیگر بر مشکلات ساکنان این‌منطقه افزوده تا سرعت هماهنگی میان راه‌آهن، شهرداری و میراث فرهنگی برای حل مشکل دیرینه ساکنان خیابان‌مشاهیر نیشابور کاهش یابد.

در محدوده شهری اما محروم از خدمات شهری 

حسن انتظاری یکی از ساکنان خیابان مشاهیر نیشابور به خبرنگار خاتون‌شرق گفت: از سال ۱۳۸۳ پیگیر احداث زیرگذر این‌ خیابان هستیم و دفعه قبل هم باکس‌هایی را که قرار بود برای احداث زیرگذر در اینجا استفاده شود برای طرح زیرگذر خیابان‌ کاشمر بردند و باکس‌های دیگری آوردند اما شورای ترافیک باکس‌های جدید را قبول نکرد و حالا هم میراث فرهنگی از اجرای این مسیر جلوگیری می‌کند و همه کارهای ما به خاطر میراث فرهنگی دچار مشکل تاخیر می‌شود.

وی اظهار کرد: فرماندار و دادستان قبلی هم به اینجا آمده‌اند و حتی آقای سبحانی‌نیا هم در اینجا به ما وعده حلیم داد و گفت راهتان را درست خواهم کرد و ازما رای گرفتند و هیچ‌ کاری نکردند الان سه ماه است که هر روز صبح به فرمانداری می‌رویم.

وی گفت: اینجا حدود ۳۰۰خانوار ساکن هستند و ما در محدوده شهری هستیم ولی از امکانات و خدمات شهری محروم مانده‌ایم، از شخص من شهرداری بابت تجاری مغازه‌ام در اینجا ۱۵۰میلیون تومان پول گرفت ولی خدمات نمی‌دهد و چند روز قبل هم یک‌ نامه از فرمانداری دادند مبنی بر اینکه تا زمانی که شهرداری راهتان را درست نکرده پول ندهید اما این امکان ندارد زیرا مغازه‌مان را پملب می‌کنند و ما همه راه‌ها را رفتیم و پارسال هم‌ در مسیر قطار تجمع کردیم.

وی افزود: این مسیر برای احداث زیرگذر راه‌آهن کمتر از ۲۰۰متر است و ساکنان برای رفت‌‌وآمد با ماشین از مسیر کانال سیل استفاده می‌کنند و زمستان پارسال در همین مسیر یک ماشین را سیل برد علاوه بر این اب‌های کثیف منطقه مهران و استقلال به اینجا می‌آید و باعث بیماری سالک شده که به فرمانداری و دانشگاه علوم‌پزشکی هم اطلاع داده‌ایم اما کسی پیگیری نمی‌کند.

سگهای ولگرد و معتادان بلای جان اهالی مشاهیر 

شهربانو طاهری از ساکنان خیابان مشاهیر می‌گوید: صبح‌ها اینجا سگ‌های ولگرد فراوان است و آرام و قرار برای اهالی اینجا نگذاشته و شب‌ها هم به خاطر معتادان این مسیر امنیت ندارد.

او گفت: به خاطر نداشتن جاده دسترسی تاکسی و سرویس به اینجا نمی‌آید و صبح‌ها باید خودم بچه هایم را تا کنار جاده همراهی کنم وقتی هم برف و باران می‌آید این مسیر گل‌ولای است.

 

یکی دیگر از ساکنان این منطقه می‌گوید: در اینجا نانوایی و عابربانک نداریم، اسنپ به اینجا نمی‌آید، هزینه خدمات آب و برق و گاز با تعرفه شهری حساب می‌شود در حالی که از خدمات شهری محروم هستیم، اینجا یک منطقه توریستی است و این نوع ارائه خدمات شایسته و درخور نیست.

میراث‌فرهنگی مانع از اجرای جاده شهرکهنه 

ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور با حضور در جمع اهالی خیابان مشاهیر گفت: حل مشکل تردد ساکنان این منطقه که سالها است درگیر آن هستند جزو نخستین برنامه‌های ما بوده و طی هفت ماه گذشته با پیگیری‌های انجام شده اداره راه‌آهن پذیرفت باکس هشت این زیرگذر را به ۲باکس پنج و ۲۰ تبدیل کند تا تردد در آن با سهولت بیشتری انجام شود.

وی افزود: سفارش تولید این باکس‌ها به مزایده گذاشته شده و یک پیمانکار هم تعیین شده تا به زودی آماده و به نیشابور آورده شود و در حال حاضر هم برای حل موقتی مشکل تردد با هماهنگی اداره راهداری و شهرداری قرار شد روکش آسفالت خیابان این منطقه تا آرامگاه عطار انجام شود تا در این مدت یکدستگاه اتوبوس به ساکنان اینجا خدمت‌رسانی کند و بدون اینکه یک ریال اعتبار داشته باشیم اداره راهداری و شهرداری موافقت کردند اما امروز متوجه شدیم برای اجرای آسفالت مشکلی به وجود آمده و میراث‌فرهنگی مانع شده و در حال پیگیری و مکاتبه هستیم.

فرماندار نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق اظهار کرد: ساکنان این منطقه مدت‌ها است که درگیر این مشکل هستند و در این بخش چند مانع وجود داشت.

وی افزود: پیش از این راه‌آهن اینجا را به عنوان گذرگاه مصوب قبول نمی‌کرد که با پیگیری‌های انجام شده قبول کرد اما باکس‌هایی که برای اجرای این زیرگذر آورده شده بود شرایط لازم را نداشت که آن هم عوض شد، مشکل دیگر میراث‌فرهنگی بود زیرا روستای شهرکهن سابق و خیابان مشاهیر فعلی در قلب منطقه تاریخی شهر کهن نیشابور قرار دارد که پارسال نوفقت میراث فرهنگی را هم گرفتیم و در مرحله بعدی شهرداری باید اعتبار لازم را برای اجرای این زیرگذر پیش‌بینی کند.

ظرف ۲ماه و ۷۲ساعت مشکل زیرگذر شهرکهن نیشابور حل می‌شود 

محمود شایان رئیس اداره راه‌آهن نیشابور در گفت‌وگو با خاتون‌شرق اظهار کرد: برای اجرای این طرح باید شهرداری یک ایستگاه موقت در مسیر راه‌آهن ایجاد کند اما به خاطر کمبود اعتبار این کار انجام نشد و در حال حاضر اجرای آن بالغ بر یک‌ونیم میلیارد تومان هزینه دارد.

وی افزود: باکس‌های مورد نیاز برای اجرای این طرح از هشت به پنج‌و۲۰ تغییر کرد و قرار است پیمانکار تا ۲ماه آینده این باکس‌ها را آماده کند که به محض رسیدن به نیشابور برای نصب در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نصب باکس‌های زیرگذر خیابان‌ عماریاسر طی ۷۲ ساعت انجام شد گفت: تهیه و تحویل باکس از طریق ما و اجرا و نصب آن توسط شهرداری نیشابور انجام‌ می‌شود و ما تعهدمان را در این خصوص انجام داده‌ایم.

لازم به ذکر است پارسال هم‌ ساکنان شهرکهن نیشابور در اعتراض به عدم بازگشایی این خیابان اقدام به تجمع کرده بودند و در آن زمان سیدحسن میرفانی شهردار نیشابور گفته بود: مشکلی برای اجرای طرح این زیرگذر نداریم و قرارداد آن هم بسته شده و برای اجرای آن نیازمند یک‌سری هماهنگی‌ها با اداره راه‌آهن و اخذ مجوزهای لازم هستیم و پس از طی این‌ مراحل عملیات اجرایی به سرعت آغاز خواهد شد.

حال باید امروز با قول مساعد و پیگیری‌های مسئولان این مطالبه برجای مانده ساکنان شهرکهن نیشابور چه زمانی محقق خواهد شد.