سالانه ۱۳میلیون مترمکعب در شبکه آب نیشابور به هدر می‌رود
سالانه ۱۳میلیون مترمکعب در شبکه آب نیشابور به هدر می‌رود
خاتون شرق - جعفر تمیز مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور در نشست خبری با خبرنگاران گفت: شرکت آبفا در نیشابور با ۱۳۸ حلقه چاه و ۱۹ قنات و چشمه خدمت‌ آب‌رسانی به ۱۶۳ هزار مشترک را در بخش شهری و روستایی انجام می‌دهد و ۴۱۲ هزار و ۶۱۷ نفر جمعیت شهری و روستایی از شبکه آب شرب بهره‌مند هستند که این میزان ۱۲ و هفت دهم درصد از مجموع جمعیت بهره‌مند استان را تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته مجموع استحصال سالانه آب در این بخش بالغ بر ۴۰میلیون‌ مترمکعب بوده که از این‌ میزان ۲۷میلیون مترمکعب مصرف شبکه و ۱۳میلیون‌ مترمکعب هدررفت آب بوده و این میزان مصرف آب آب نیشابور حدود ۱۲و نیم درصد از مصرف آب در سطح استان را تشکیل می‌هد‌.
وی افزود: سالانه پنج درصد به خطوط فرسوده شبکه توزیع آب شرب نیشابور افزوده می‌شود و در حال حاضر بیش از۳۰ درصد شبکه آب نیشابور فرسوده است و به همین خاطر میزان هدررفت در این شبکه بیش از ۳۵درصد است.
وی با بیان اینکه طول عمر شبکه به طور متوسط ۲۵سال است اظهار کرد: براین اساس سالانه بالغ بر هشتاد کیلومتر نیازمند اصلاح و توسعه شبکه هستیم و طی یک سال گذشته بالغ بر ۷۰کیلومتر از شبکه آب شرب نیشابور اصلاح و توسعه شده و از این میزان ۴۰کیلومتر اصلاح شبکه و مابقی شامل توسعه شبکه بوده است و با اجرای لوله‌های جدید در شبکه میزان طول عمر شبکه را به بیش از ۳۰سال افزایش می‌دهیم.
وی گفت: سرعت بخشیدن به نوسازی و اصلاح شبکه آب شرب برای کاهش هدررفت آب در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد اما با توجه درآمدها در بخش عمرانی و جاری بیش از پنج‌درصدی که در سال متعهد هستیم امکان اجرا نداریم و در این بخش باید اعتبارات ملی با همکاری نمایندگان پیش‌بینی شود.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۷۶باب مخزن در مدار آب شرب نیشابور با با حجم ۹۱هزار مترمکعب فعال است و این میزان از لحاظ تعداد هشت درصد و از لحاظ حجمی ۱۱درصد از کل استان را شامل می‌شود.
وی افزود: طول شبکه توزیع آب شرب نیشابور بالغ بر ۲هزار و ۲۵ کیلومتر است که از این میزان ۷۳۳ کیلومتر شهری شامل شهرهای نیشابور، چکنه، بار و عشق آباد و مابقی روستایی است.
وی گفت: در شهر نیشابور شبکه جمع آوری فاضلاب به طول ۶۳۱ کیلومتر و ۱۴ کیلومتر خط انتقال وجود دارد و تعداد کل مشترکان ۶۱هزار و ۴۲۳ فقره انشعاب فاضلاب است.
مدیرعامل شرکت آبفای نیشابور اظهار کرد: در مجموع نیاز آبی در حوزه شهر نیشابور برای داشتن شرایط پایدار و بدون کم فشاری حدود یک هزار و ۳۵۰ لیتر بر ثانیه و در حال حاضر توان تولید ۹۵۰لیتر بر ثانیه و میزان کسری ۴۰۰ لیتر بر ثانیه است.
وی افزود: نیاز آبی بخش روستایی نیشابور در بخش مرکزی، میان‌جلگه و سرولایت ۷۱۵لیتر بر ثانیه و در حال حاضر توان تولید ۶۰۰لیتر بر ثانیه و میزان کسری ۱۱۵لیتر بر ثانیه است و در تابستان پیش رو ۷۸ روستا با تنش آبی روبرو هستیم که بیشتر در بخش مرکزی و سرولایت است.
وی با اشاره به اینکه طرح زون‌بندی (منطقه‌بندی) شبکه آب شرب ارسال ۱۳۹۰ آغاز شده گفت: با اجرای طرح زون‌بندی شبکه آب شرب نیشابور تعادل فشار شبکه و میزان مصرف مدیریت می‌شود و امسال زون یک و ۲ پس از گدشت ۱۱سال تکمیل شد که ۱۱درصد جمعیت نیشابور را تشکیل می‌دهد و امسال اجرای زون پنج در دستور کار قرار گرفته و برای تکمیل آن اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان مورد نیاز است و مطالعات زون سه و چهار هم تکمیل شده اما هنوز اجرایی نشده است.
تمیز گفت: زون یک و ۲ شامل بخش شمالی بلوار فضل و از بلوار فضل تا بلوار شهید گمنام زون ۲، از بلوار شهید گمنام تا شهرک پردیس زون یک، از بلوار فضل تا کمربندی نیشابور و بخشی از شهرک اندیشه و شهید حسینی زون سه، از جاده کمربندی تا خیابان کمال و خیابان امام و بلوارجمهوری تا زیر‌گذر خیام زون چهار و بخش جنوبی بلوار جمهوری و خیابان کمال شامل زون پنج است.
وی افزود: پس از تکمیل زون‌بندی شبکه آب شرب شهر نیشابور زیرساخت‌ها برای هوشمندسازی این شبکه و مدیریت آن توسط هوش‌مصنوعی آماده می‌شود و با اجرای آن بین ۱۰۰تا ۱۵۰لیتر درثانیه معادل ۶حلقه چاه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

بیش از ۴۰ درصد مشترکان نیشابور از پمپ آب استفاده می‌کنند

مدیرعامل شرکت آبفای نیشابور گفت: یکی از مشکلات جدی در مدیریت فشار شبکه آب شرب شهر نیشابور این است که بیش از ۴۰ درصد مشترکان آب نیشابور از پمپ‌ آب استفاده می‌کنند و این پمپ‌ها هم برای شبکه و هم برای مشترک آسیب‌زا است‌ که‌ مشترکان از آن آگاهی ندارند و با تعدادی از سازندگان برای تولید مخازنی با حجم ۲۰۰ تا ۳۰۰لیتر مذاکره شده تا مشترکان به جای پمپ از این‌مخازن استفاده کنند و طی چهارسال آینده این وضعیت ساماندهی شود و در این خصوص نیازمند همکاری نظام‌مهندسی هستیم.
وی با اشاره به اینکه وضعیت سفره آب زیرزمینی نیشابور بحرانی است اظهار کرد: حداکثر هشت درصد از منابع آبی در بخش شرب مصرف می‌شود و برای رسیدن با وصعیت پایدار در نیشابور نیازمند همکاری همه شهروندان، سازمان‌ها، ادارات و نهادها هستیم و سالانه بخشی از مخازن سفره های آبی نیشابور به صورت آب مجازی از نیشابور در قالب محصولات کشاورزی و صنعت خارج می‌شود
مدیرعامل شرکت آبفای نیشابور گفت: سالانه حدود ۵۰۰فقره انشعاب غیرمجاز در نیشابور شناسایی می‌شود و پیمانکاری برای شناسایی این انشعاب‌های غیرمجاز تعیین شده است.
وی گفت: طی امسال بالغ بر پنج هزار فقره فروش و نصب انشعاب آب و فاضلاب در نیشابور انجام شده و درآمد از این محل و قبوض مشترکین حدود ۷۰میلیارد تومان بوده است.
وی افزود: در حال حاضر میزان مطالبات شرکت آبفای نیشابور بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان و میزان بدهی این شرکت هم بالغ بر ۷۵میلیارد تومان و بیشتر این بدهی از محل اعتبارات جاری است و با تمهیدات اندیشیده شده امیدواریم با مدیریت هزینه‌ها و بهبود شرایط واگذاری پیمان‌ها و همچنین استفاده از وام‌ها و اعتبارات تا پنج سال آینده این بدهی پرداخت شود.
وی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته ۶حلقه چاه در بخش شهری،و ۵ حلقه در بخش روستایی حفر و تجهیز شده گفت: سال آینده برای کاهش تنش آبی ۱۵ تا ۲۰حلقه چاه باید حفر جابجا و بهسازی شود و برای هر چاه به نسبت عمق آن پنج تا ۶میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و امروز عمق چاه‌های آب نیشابور از ۱۴۰در سال ۱۳۷۸ به ۳۰۰متر در حال حاضررسیده است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دی ماه حفر پنج حلقه چاه آغاز شده و پیگیری برای حفر ۱۰حلقه چاه در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا تیرماه آینده ظرف کمتر از ۶ماه این ۱۵حلقه چاه به بهره‌برداری برسد و با آغاز بهره‌برداری از این چاه‌ها با دِبی هرکدام ۲۰لیتر بر ثانیه میزان تنش آبی در سال آینده کاهش یابد.
وی گفت: طی چند سال گذشته شورای شهر نیشابور در قالب تبصره سه کمک‌های خوبی به شرکت آبفا کرده و با ورود قرارگاه سازندگی سپاه به این حوزه در نیشابور اجرای طرح‌ها در این حوزه سرعت یافته است.
وی افزود: فاز اول قرارداد قرارگاه سازندگی در استان خراسان رضوی ۴۷۰ میلیارد تومان بوده و از این میزان ۱۰درصد به نیشابور و به مناطق محروم اختصاص یافته است.