ساخت یک پروژه عمرانی درنیشابور برسر دو راهی
ساخت یک پروژه عمرانی درنیشابور برسر دو راهی
کلاف سردرگم احداث یک پروژه عمرانی در نیشابور به مرحله تامین بودجه رسیده و البته هنوز بر سر منبع تامین این پروژه بحث وجود دارد. مدت کوتاهی است که جمعیت سه تا چهار هزار نفری منطقه عماریاسر نیشابور بر سر احداث پل زیرگذر این منطقه با شورای شهر وارد چالش جدی شده‌اند، اگرچه قصه این منطقه سردراز دارد.

بعد از کش و قوس‌های متعدد و پس از وعده و وعیدهای گوناگون، شورای شهر بالاخره به نصب باکس بتنی و جابه جایی خط انتقال گاز و درنهایت، ساخت زیرگذر خط کاشمر رضایت داده است اما چرا اجرای طرح زیرگذر این دست و آن دست می‌شود؟ چرا این کار به سرانجام نمی‌رسد؟

مشکل کجاست؟ 

در سفر ماه گذشته معاون اول رئیس جمهور به نیشابور، درخواست تأمین اعتبار اجرای طرح زیرگذر عماریاسر توسط نماینده  نیشابور، فیروزه و زبرخان، احسان ارکانی مطرح شد. در این دیدار مقرر شد هزینه ۵/۱ میلیاردی احداث این زیرگذر که شامل عملیات عمرانی طرح از جمله خاک برداری، حفاری، مقاوم‌سازی برای استقرار باکس و تحکیم و بتن‌ریزی است از طرف دولت تأمین شود. اما با فاصله چند روز پس از این مصوبه، ماجرای گفت‌وگوی هاجر چنارانی دیگر نماینده نیشابور، فیروزه و زبرخان با خیر نیشابوری هم بر سر تأمین هزینه ساخت و راه‌اندازی این زیرگذر، رسانه‌ای شد.محمدحسن زرندی رئیس شورای شهر نیشابور معضل منطقه را این گونه تشریح می‌کند: طبق مصوبه‌ای که شهرداری با اداره راه‌آهن وقت داشتند قرار بود بعد از احداث زیرگذر فردوسی، مسیر زیرگذر عماریاسر به طور کامل مسدود شود اما این اتفاق نیفتاد و البته غیرممکن بود.

هم اکنون مشکل عمده ما برای ساخت یک مسیر بازتر برای تردد دوطرفه خودروها و احداث پیاده‌رو، وجود لوله خط انتقال گاز است. البته اداره گاز استان هزینه جابه جایی این خط لوله را تقبل کرده اما هزینه احداث این مسیر بر عهده شهرداری است.زرندی در پاسخ به این که هزینه اجرای این طرح از چه منبعی تأمین خواهد شد؟گفت: در صورتی که این طرح با هزینه کرد دولتی به سرانجام برسد، بهتر است زیرا هزینه‌ای که مهندس وکیلی خیرنیشابوری  قول پرداخت آن را داده‌اند به صورت قرض‌الحسنه است و باید دیر یا زود شهرداری آن را به صورت نقدی، زمین معوض یا پروانه ساخت به وی بازگرداند.

نجفی، شهردار نیشابور در سوی دیگر این ماجراست. وی در پاسخ به این پرسش که چرا داستان زیرگذر عماریاسر به اتمام نمی‌رسد؟گفت: در بحث کارشناسی در حوزه شهری اجرای این طرح توجیه اقتصادی ندارد و به عبارتی زایل کردن منابع است. تنها به خاطر یک عده محدود است که باید یک گذر سواری احداث شود در حالی که این اعتبار را می‌توان در جای بهتر هزینه کرد.وی ادامه داد: در عین حال، در بحث اجتماعی این یک مطالبه مردمی است و اکنون شورای شهر به این نتیجه رسیده است که این طرح اجرا شود. ما هم منتظر تخصیص اعتبار دولتی‌ هستیم که قولش را داده‌اند و البته زمان‌بر است. هاجر چنارانی نماینده  نیشابور و فیروزه و زبرخان ماجرای درخواست تأمین مبلغ ساخت زیرگذر از مهندس وکیلی خیرنیشابوری  را این گونه بیان کرد: با توجه به این که در این منطقه دو مدرسه وکیلی هست، مردم منطقه از مهندس وکیلی درخواست کردند که برای نجات این منطقه فکری کند. آقای وکیلی با من تماس گرفتند ،جلسه‌ای ترتیب داده  و قرار شد ایشان هزینه ساخت این زیرگذر را بر عهده بگیرند.مهندس وکیلی حاضر است تا مبلغ ۶ میلیارد تومان در اختیار شهرداری قرار دهد در مقابل شهرداری هم مجوز تجاری‌سازی یا زمین معوض را به وی خواهد داد.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که اعتبار دولتی که قول آن را داده‌اند چه می‌شود؟ گفت: دولت دوازدهم ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کند. سال مالی دولت بسته شده و عملا نمی‌تواند پولی را در اختیار ما قرار دهد. در حالی که پول مهندس وکیلی نقد است و در اختیار ماست نمی‌دانم علت تعلل شورای شهر در تصویب این قرارداد چیست؟اما احسان ارکانی، دیگر نماینده مردم نیشابور فیروزه و زبرخان در پاسخ به همین سؤال گفت: سال مالی دولت تا انتهای ماه چهارم از سال ۱۴۰۰ است و تا آن زمان دولت می‌تواند اعتبارات مصوب را پرداخت کند.

ارکانی همچنین در پاسخ به چگونگی رفع این معضل در منطقه عماریاسر تصریح کرد: در گذشته تعارضی بین مصوبه شورای ترافیک و خواست مردم وجود داشت اما به تدریج و در صحبتی که با فرماندار و رئیس شورای شهر داشتیم قرار شد این طرح برای رضایت و آسایش مردم منطقه انجام شود. اکنون تعارض قانونی وجود ندارد و زیرگذر عماریاسر تنها باید استاندارد سازی و مناسب سازی شود. به طوری که رفت و برگشت خودرو  از آن میسر باشد.وی در پاسخ به این سؤال که چه هزینه‌هایی پیش روی اجرای این طرح هست؟ گفت: از آن جایی که تأمین هزینه اجرای این طرح از توان شهرداری و شورای شهر خارج بود این جا پیش‌بینی شده که یک باکس بتنی ۴ متری در محل زیرگذر مستقر شود که با پیگیری قامتی فرماندار نیشابور طی بازدید معاون راه‌آهن کشور از این مسیر، اداره کل راه‌آهن قول تحویل آن را داده؛ جابه جایی خطوط انتقال گاز، انشعابات و انرژی لازم است که این موضوع هم در سفر استاندار به نیشابور مطرح و مصوب شد اداره کل گاز استان هزینه این جابه جایی و انجام آن را به عهده بگیرد.

درباره هزینه‌های عمرانی اجرای طرح اعم از خاک برداری، حفاری، مقاوم‌سازی برای استقرار باکس و تحکیم و بتن‌ریزی هم بنده در سفر یک ماه پیش معاون اول رئیس جمهور به نیشابور این موضوع را مطرح کردم و وی دستور تأمین اعتبار را داد.ارکانی همچنین درباره اختصاص مبلغی که به صورت قرض‌الحسنه از طرف وکیلی خیر نیشابوری تقبل شده است، گفت: وکیلی از افتخارات شهر ماست و خدمات ارزنده ایشان قابل انکار نیست. در عین حال  شورای شهر مخیر است یکی از این دو را بپذیرد، یا کمک دولت را یا کمک آقای وکیلی. اما در هرصورت باید توجه داشت که این مبلغ اهدایی جناب وکیلی، قرض‌الحسنه است و دیر یا زود شهرداری موظف به بازپرداخت آن به نحو مطلوب است. 

  • منبع خبر : تسنیم