زنگ خطر باغ‌ویلاها در نیشابور به صدا در آمد
زنگ خطر باغ‌ویلاها در نیشابور به صدا در آمد
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهرستان نیشابور گفت: زنگ خطر ویلاسازی در حاشیه جاده باغرود، صومعه و میرآباد به صدا درآمده و به‌دلیل بافت درشت دانه و نفوذ باران در زمین این منطقه که منابع اصلی آب شرب نیشابور در آن قرار دارد و ورود فاضلاب باغ ویلاها موجب آلوده شدن منابع آب شرب می شود.

علیرضا اخویان پنج‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت ۱۱ دی ‌ماه سال‌روز تشکیل شرکت‌های آب‌‌وفاضلاب افزود: از ابتدای امسال ۲۵ مورد انشعاب غیرمجاز در نیشابور شناسایی شده است که بیشترین تعداد این انشعابات غیرمجاز مربوط به باغ‌ویلاها بوده است.
وی با اشاره به اینکه نیشابور دارای بیشترین تعداد روستا در استان خراسان بزرگ است یادآور شد: از سال‌ها قبل دشت نیشابور در وضعیت قرمز قرار دارد و برای گذر از این بحران نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هستیم و تا زمانی که همه تاییدیه‌های لازم را از بخشداری، منابع طبیعی و جهادکشاورزی کسب نکرده‌اند ما تعهدی برای خدمات‌رسانی به باغ‌ویلاها نداریم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه اطلاع‌رسانی در فصای مجازی برخی اشخاص که مشمول خدمات‌رسانی نمی‌شوند برای گذر از چارچوب قانونی به فضاسازی می‌پردازند اما امروز قیمتی که برای آب در منطقه محروم رحمت‌آباد پرداخت می‌شود چندبرابر مبلغی است که در باغ‌ویلاهای شمال شهر پرداخت می‌گردد.

۲۵درصد شبکه آب نیشابور فرسوده است


اخویان گفت: با توجه به‌ قدمت شبکه آب‌وفاضلاب این شهرستان ۲۵درصد از این شبکه به میزان حدود ۲۵۰ کیلومتر فرسوده است و برای نوسازی آن نیازمند ردیف اعتبارات ملی هستیم.
وی افزود: امسال به دلیل شرایط کرونا ۶کیلومتر اصلاح شبکه و حدود یک‌هزار فقره نوسازی انجام شده است.
وی بیان کرد: از سال ۱۳۹۵ هر سال به طور میانگین ۱۰کیلومتر اصلاح شبکه با حدود یک‌هزار و ۵۰۰ فقره نوسازی انشعاب انجام شده است‌.
وی عنوان کرد: بر اساس استاندارد سالیانه باید چهاردرصد از شبکه موجود  و در طول ۲۵ سال کل شبکه اصلاح شود زیرا عمر مفید تاسیسات همین میزان است.
وی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۰ که امور آب‌وفاضلاب از شهرداری مستقل شد کلیه لوله‌های اجرایی در شبکه آب‌وفاضلاب نیشابور پلی‌اتیلن بوده و ۱۵ تا ۲۰ درصد از لوله‌های موجود گالوانیزه و چُدن با قدمت بیش از ۴۰ سال است.
وی خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه آب موجب نشست و رانش زمین در دشت نیشابور شده و از ابتدای امسال به همین خاطر ۱۵ حلقه‌ چاه آب شرب را از دست داده‌ایم و در وضعیت کرونا آب‌رسانی با تانکر مطلوب نیست.
وی افزود: میزان کسری آب شُرب در شهرهای نیشابور ۵۰۰ لیتر و در روستاها ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است در حالی که میانگین هر چاه‌ آب شرب در نیشابور ۲۰ لیتر بر ثانیه است.
وی گفت: میزان مصرف آب پس از شیوع کرونا ۵ الی ۶درصد در زمستان و در تابستان گذشته حدود ۱۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ میزان برخورداری از فاضلاب در نیشابور از ۴۵ درصد به ۶۰درصد رسیده است که همه اینها با استفاده از منابع داخلی و مشارکت‌های مردمی بوده و برای باقیمانده آن در حال برگزاری مناقصه هستیم و پیمانکار قبلی برکنار شده است.
مدیر عامل شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور گفت: تا دهه فجر امسال مجموعه آب‌رسانی شادمهرک و مبارکه با اعتباری بالغ بر ۱۰میلیارد ریال در مرحله اول از محل منابع داخلی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی یادآور شد: از ابتدای امسال شرکت‌های آب‌وفاضلاب شهری و روستایی در راستای خدمات رسانی بهتر به شهروندان یکپارچه شد و ما در اقلیمی قراردادی که با کمبود منابع آب روبرو هستیم و مجبوریم برای تامین آب آن را از یک اقلیم به اقلیم دیگری منتقل کنیم.
وی اظهارداشت: در بخش سرولایت با پنج هزار و ۵۴ خانوار و ۱۵هزار و ۱۸۱ نفر جمعیت ۶هزار و ۶۹۱ اشتراک داریم و نیاز آبی در این منطقه حدود ۴۰لیتر بر ثانیه و ۲حلقه چاه کلاته میدان و ساقی بیگ نیازمند جابجایی است.
وی ادامه داد: در بخش میان‌جلگه ۷۶ روستا با ۱۱هزار و ۸۳۱ خانوار و ۳۸هزار و ۹۲۰ نفر جمعیت و ۱۳هزار و ۸۴ مشترک ۲ حلقه چاه مجتمع بزق و شهید برونسی نیازمند جابجایی و تقویت دارد و در بخش مرکزی ۱۹۱ روستا با ۱۵هزار و ۶۰۲ خانوار و جمعیت ۶۱هزار و ۴۶۱ و ۲۸هزار و ۵۸۵ مشترک پنج حلقه چاه نیازمند جابجایی داریم.
وی گفت: تعداد مخازن آب در بخش سرولایت، میان‌جلگه و مرکزی به ترتیب ۴۹ ۴۸ ۸۳ و حجم کل ذخایر مخازن ۲۹هزار و ۸۳۰ مترمکعب بوده و ۱۹ دستگاه کلززن گازی، ۷۰ برقی، ۳۶ هیدرو، ۳مورد نمک طعام و ۱۸۳ مورد الکتروپمپ در سطح روستاها فعال است.
وی خاطرنشان کرد: به طور کل با توجه به وضعیت دشت نیشابور سالیانه ۱۰ حلقه چاه در این دشت نیازمند جابجایی است که در حال حاضر ۵۰درصد از این هدف عقب هستیم و حدود ۳۳ممیز هفت دهم‌درصد در شبکه آب روستایی هدر رفت آب داریم.