رکورد فوتی‌‌ها بر اثر ابتلا به کرونا در نیشابور شکسته شد
رکورد فوتی‌‌ها بر اثر ابتلا به کرونا در نیشابور شکسته شد
رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: طی ۳۶ ساعت گذشته در نیشابور ۳۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا بستری و ۹ نفر فوت کردند و رکورد فوتی‌های کرونا در نیشابور شکسته شد.

محسن عظیمی‌نژاد شامگاه جمعه در برنامه زنده اینستاگرامی افزود: وضعیت ما در مجموعه سه شهرستان نیشابور، فیروزه و زبرخان از قرمز رد شده و ساعات بسیار سختی را در بیمارستان ۲۲ بهمن‌ می‌گذرانیم.
وی اظهار داشت: مجموع بستری‌ها بر اثر ابتلا به کرونا ۱۵۴ نفر هستند که بیشتر این مبتلایان به کرونا در بیمارستان ۲۲ بهمن و حدود هشت نفر در بیمارستان حکیم این شهرستان بستری شده‌اند.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۹۵نفر از همشهریان در بخش‌ حاد و ۱۸ نفر در بخش آی سی یو بستری بوده و ۱۰ نفر هم به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده‌اند و ما باید منتظر باشیم در ۲۴ ساعت اینده تعداد بیشتری از همشهریان ما از دنیا بروند.
وی عنوان کرد: وضعیت ما در نیشابور از فروردین و اسفندماه گذشته به مراتب وخیم‌تر است و تنها یک روز در اسفند‌ماه گذشته چنین وضعیتی داشتیم.
وی با اشاره به نمودار افزایشی بستری و فوت بر اثر ابتلا به کرونا تاکید کرد: این روند هنوز در حال افزایش است و این وضعیت در سه روز گذشته وخیم‌تر شده و از ۱۷ تیرماه تعداد بستری‌ها در بخش آی سی یو در حال افزایش و نگران کننده است.
وی تصریح کرد: ۵۱درصد از مبتلایان مرد بوده و ۶۰ درصد از فوتی‌ها را هم مردان تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه هیچ گروه سنی از لحاظ ابتلا و فوت در برابر کرونا مصون نیست تاکید کرد: از افراد زیر ۱۵ سال تا بالای ۸۰ سال هم مبتلا و هم فوت شده‌اند و ۲درصد از متوفیان کودکان زیر ۱۵ سال و به همین میزان افراد ۱۵ تا ۳۰ سال بوده‌اند.
وی ادامه داد: گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال ۶درصد، ۴۵ تا ۶۰ سال ۱۰درصد، بالای ۸۰ سال ۳۱ درصد و گروه سنی ۶۰ تا ۸۰ سال بیشترین میزان فوتی را بر اثر ابتلا به کرونا تشکیل می‌دهند.
وی اظهار داشت: میزان ابتلای گروه سنی ۳۰ تا ۴۵ سال ۲۳ درصد است در حالی که این میزان در گروه سنی ۴۵ تا ۶۰ سال ۲۰درصد بوده و اگر به همین منوال پیش برود میزان مرگ و میر جوانان افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: حدود ۷۰ درصد بیماران کرونایی در مناطق شهری و مابقی در بخش روستایی سکونت دارند که از این میزان ۶۲درصد در شهر نیشابور، ۱۶درصد در بخش مرکزی، ۱۰درصد در شهرستان زبرخان و پنج درصد در شهرستان فیروزه و مابقی در سایر بخش‌ها حضور دارند.
وی تصریح کرد: طی این مدت جواب آزمایش ۴۲ درصد از مجموع افرادی که برای آزمایش کرونا مراجعه کرده‌اند و ۴۰ از مجموع فوتی‌ها مثبت بوده است.
وی خاطرنشان کرد: ۷۲درصد از بیمارانی که با علائم تنگی نفس و ۴۲درصد با علایم سردرد مراجعه کرده‌اند فوت شده‌اند و بیشترین علایم بستری‌ها سرفه بوده است.

۴۱درصد فوت شدگان بر اثر کرونا هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند

عظیمی‌نژاد گفت: ۴۱درصد از فوت شدگان بر اثر ابتلا به کرونا هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند و از میزان باقی‌مانده ۳۰ درصد بیماری قلبی، ۲۱درصد فشار خون، ۱۵درصد بیماری‌های مزمن، ۱۳ درصد دیابت و پنج درصد سابقه اسم داشته‌اند.
وی افزود: در تیرماه امسال بیماری‌های قلبی روند افزایش فوق‌العاده‌ای داشته و تاکنون ۵۲ بیمار در بیمارستان فوت شده‌اند و از ابتدای اسفند ماه پارسال ۱۸هزار و ۸۰۲ نفر تحت مراقبت و قرنطینه بوده‌اند و در حال حاضر ۲هزار و ۵۵۷ بیمار تحت قرنطینه خانگی هستند.
وی اظهار داشت: ۳۰درصد عامل ابتلا به کرونا حضور در مراکز خرید و پس از آن مسافرت و شرکت در مراسم‌های تجمعی مختلف مانند عروسی بوده به طوری‌که به ترتیب ۲۰ و ۱۰درصد از مراجعان سابقه حضور در مراسم عروسی و عزا را داشته‌اند.
وی تصریح کرد: ۵۴ درصد از مبتلایان دارای سطح تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم، ۲۵درصد لیسانس، ۲۰درصد دارای شغل آزاد، ۳۵ درصد کارمند، ۶درصد کارگر و ۲۷درصد زنان خانه‌دار و مابقی ازکارافتادگی و بازنشسته بوده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: ۱۴ورصد از بستری‌ها بر اثر کرونا محل زندگیشان در مناطق شمال شهر نیشابور بوده در ۸الی‌که ۱۰درصد از فوتی‌ها به این منطقه اختصاص یافته و ۴۶درصد فوتی‌ها براثر کرونا در مناطق روستایی بوده‌‌اند.
وی گفت: تاکنون ۴۱ جلسه ستاد کرونا و ۱۱جلسه ستاد تامین تشکیل شده و طی ۲ جلسه در ۱۰روز گدشته وصعیت شهرستان به اطلاع نمایندگان تام‌الاختیار وزیر بهداشت رسیده و تیم‌های مشترک علوم پزشکی، اصناف و نیروی انتظامی جهت بازدید از مراکز تجمعی تشکیل شده و بلندگوهای اطلاع‌رسانی در مناطق مختلف شهر مستقر شده است.
وی افزود: طی این مدت بازرسان بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای به ترتیب ۴۷۶ و ۶۸۰ بازدید مشترک از مراکز مختلف داشته‌اند و ۴۴ مورد به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی به مراجع قضائی معرفی و ۳۲۳ مورد اخطاریه صادر و چهار واحد صنفی پلمب شده است.


وی تاکید کرد: در حال حاضر همان بخش کوچکی هم که در بیمارستان ۲۲ بهمن برای مصدومان حوادث نگه داشته بودیم به احتمال زیاد امشب تعطیل و به بیمارستان حکیم منتقل خواهیم کرد و اگر شرایط به همین صورت ا امه داشته باشد باید از بیمارستان حکیم هم برای بیماران کرونائی استفاده کنیم.
وی گفت: همه شهروندان باید کمک کنند و برای غلبه بر کرونا باید با همکاری همه شهروندان یک پویش راه‌اندازی شود.