رونمایی از کتاب چی گفتید؟ نشنیدم!
رونمایی از کتاب چی گفتید؟ نشنیدم!
به مناسبت روز جهانی ناشنوایان، کتاب چی گفتید؟ نشنیدم! اثر سیمین صفادل اُدیولوژیست نیشابوری در بیمارستان حکیم نیشابور با حضور جمعی از مسئولین و به صورت ویدیو کنفرانس با مسئولین استانی بهزیستی رونمایی شد.

این کتاب با مضمون شناخت معلولیت ها و پیشگیری آن، اولین کتاب در حوزه کودک در سطح کشور و استان در رابطه با ناشنوایان است که به صورت شعر سروده و با همکاری اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی، موسسه شمیم امید و مهر نیشابور منتشر شده است.


رئیس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور در این مراسم ضمن گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان گفت: نویسنده این کتاب با تمام وجود مشکلات را درک کرده و آنها را به صورت شعر سروده است.
شنوایی شناس و کارشناس طرح غربالگری شنوایی نوزادان بیمارستان حکیم در این مراسم ضمن ارائه گزارش عملکرد این طرح از سال ۹۱ تاکنون گفت: همه اعضای این تیم در طرح یاد شده دغدغه کودکان ناشنوا را دارند.


آذین جعفری افزود: ما در نیشابور حدود ۱۳ سال است که کار غربالگری نوزادان را در حوزه شنوایی انجام می دهیم و اتفاق خوبی که در سال ۹۴ افتاد امضای تفاهم نامه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور بود که در پی آن تغییرات خوبی را شاهد بودیم.
وی اظهار داشت: طی سه سال گذشته در نیشابور طرح غربالگری ۳ تا ۶ سال کودکان صورت گرفته و در شهرستان فیروزه به صورت کامل اجرا می شود و در حال حاضر هم با وجود کرونا این طرح با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می پذیرد.
جعفری در این مراسم آمار تعداد کودکان ناشنوا در نیشابور را بیش از ۹۰۰ مورد عنوان کرد و گفت: این آمار اغلب مربوط به کم شنوایان انتقالی است و مهمترین عامل خطر کم شنوایی در نیشابور ازدواج فامیلی است اما این مسئله در سنین پایین کاملاً قابل بازیابی است.
رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور نیز در این مراسم گفت: حدود سه سال پیش طبق آمار منتشر شده توسط سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی بالاترین آمار کودکان ناشنوا در این استان مربوط به شهرستان نیشابور اعلام شد که با پیگیری های ما و مذاکراتی که با بنیاد جهانی ناشنوایان داشتیم قرار بر این شد که آمارها مجدداً بازبینی شود اما این کار صورت نگرفت و آمارهای منتشر شده خطاهای آماری اعلام شد، اما امروز با وجود این آمار، آمارهای منتشر شده در ۳ سال گذشته حقیقی بوده است که چشمگیر و قابل ملاحظه است و بنده تقاضا دارم آمارهای موثق اعلام شود.
در انتهای این مراسم از اعضای تیم غربالگری کودکان ناشنوا در نیشابور تقدیر شد.

  • نویسنده : فاطمه برزنونی
  • منبع خبر : خاتون شرق