روغن در تابه گرانی
روغن در تابه گرانی
این روزها کمبود روغن خوراکی یکی از دغدغه‌های شهروندان نیشابور شده و با هر بار مراجعه به فروشگاه‌ها با قفسه‌ خالی این ماده ضروری برای پخت‌وپز روبرو می‌شوند. در بسیاری از فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌های نیشابور جای خالی روغن خوراکی در قفسه‌ها نمایان است و برخی هم روغن را به قیمت بالاتر از نرخ مصوب تا سه برابر به مشتری عرضه می‌کنند و برخی فروشندگان هم‌ از این وضعیت برای فروش سایر اجناس‌شان سوءاستفاده می‌کنند.

یکی از شهروندان نیشابور در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون شرق اظهار داشت: پس از مراجعه به مغازه برای خرید روغن مایع فروشنده گفت که باید سه عدد کیک هم همراهش خریداری کنم اما کیک‌هایی که همراه روغن باید می‌خریدم تاریخ انقضایشان گذشته بود. وی گفت: با وجود چند کارخانه تولید روغن نباتی در نیشابور این کمبود اصلا توجیه‌پذیر نیست.
بررسی های میدانی خبرنگار خاتون شرق هم از سطح شهر نیشابور حاکی از کمبود عرضه روغن خوراکی در سطح فروشگاه‌ها بود. بیشتر سوپر مارکت های شهر نیشابور روغن ندارند و قفسه های مربوط به روغن را با وسایل دیگر پر کرده اند.
در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم شرایط خیلی متفاوتی ندارند. مسئول یکی از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ  که شعبه های زیادی در سطح نیشابور دارد با بیان اینکه هیچگونه روغنی ندارد بیان کرد: یک هفته می شود که هیچ روغنی برای ما نیامده است. در قفسه یکی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای تعدادی روغن کوچک دیده می شود که اطلاعیه ایی روی آن نوشته تنها یک روغن می توانید بردارید. فروشنده می گوید: چند روز پیش ۱۵ کارتن برای ما آمد که  دو، سه کارتن آن بیشتر نمانده است. وی ادامه داد: سه هفته پیش شرایط بهتر بود، روغن دو لیتری می رسید ولی در حال حاضر روغن های کوچک‌تر و با تعداد خیلی محدود می رسد.
مدیر فروش فروشگاه بزرگ دیگری اظهار داشت: تعداد کمی روغن برایمان باقی مانده است، به کارخانه های نیشابور هم مراجعه کردیم که موجودی نداشتند و تنها یک ماه پیش به صورت محدود چند کارتن در اختیار ما قرار دادند و شرکت های دیگر هم به صورت محدود و همراه با اجناس دیگر روغن را به ما می‌فروشند.
خبرنگار خاتون شرق برای بررسی بیشتر به سراغ فروشگاه دیگری می رود که آنجا هم قفسه های روغن با چیپس و پفک پر شده است‌. پس از سوال  در مورد موجودی روغن فروشنده می‌گوید اجازه بدهید الان برایتان می‌آورم و پس از آنکه متوجه می شود با خبرنگار سرو کار دارد می‌گوید: به دلیل اینکه موجودی روغن کم داریم تنها یک روغن آن هم به مشتریان خودمان می دهیم. وی در خصوص علت این کمبود می گوید: به مراکز پخش که می رویم می گویند نداریم.
وی در حالی که قفسه‌های برخی محصولات را نشان می‌دهد اظهار کرد: برخی شرکت ها نیز روغن را با جنس دیگری می‌فروشند. قبلا اجناسی که می دادند تاریخ انقضا داشت و ما هم مجبور بودیم همراه روغن آن‌ها رو به مشتری بدهیم اما چون فعلا جنس هایی که می دهند تاریخ انقضاهای طولانی دارد نیازی به فروش همزمان با روغن به مشتریان نداریم.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون شرق اظهار داشت: یک‌ماه گذشته طی ۲مرحله توزیع روغن در سطح شهرستان نیشابور انجام شده و از ۷۴تُن سهمیه‌ای که به نیشابور اختصاص یافت ۵۴تُن توسط دهیاری‌ها در روستاها و مابقی در شهرها توزیع شد. علیرضا قامتی افزود: علاوه بر این ۲۰تُن توسط نمایندگی شهرستان و ۴۰تُن توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهرستان تهیه و توزیع شده و ۱۱۰تُن هم حواله صادر شده و همانطور که در ستاد تنظیم بازار اعلام شد مشکلی در این خصوص نداریم.
وی گفت: توزیع عمده این روغن‌ها در ۱۸ فروشگاه انجام شده و پس از شیوع کرونا ۱۰کمیته برای نظارت بر اصناف تشکیل شد و همه تلاش ما بر این بود که توزیع در نقاط مختلف شهری و روستایی به صورت متعادل صورت گیرد.
فرماندار فیروزه در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون شرق اظهار داشت: طی یک‌ماه گذشته ۲۶تُن روغن د این شهرستان توزیع شده که از این‌میزان ۲۰ تُن در روستاها و مابقی در شهرها بوده است.
ابوالفضل حکیم‌پور افزود: در حال میزان نیاز شهرستان فیروزه به میزان ۲۰ تُن بوده و مقدار مصرف ماهیانه به طورمیانگین ۴۵تُن است.
وی اظهارداشت: از ابتدای امسال ۱۳ موردپرونده تخلف در حوزه گران‌فروشی تشکیل شده و پرونده احتکار نداشته‌ایم. فرماندار زبرخان در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون شرق اظهار داشت: از ۳ ماه گذشته سهمیه زبرخان از نیشابور مستقل شده و طی این مدت ۱۸تُن روعن توزیع شده است.
سید یحیی سلیمانی افزود: ۲اکیپ بازرسی بر اصناف نظارت دارد البته در این زمینه با کمبود نیرو مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم با ایجاد اتحادیه‌های مختلف اصناف هر چه سریعتر اتاق اصناف در این شهرستان تازه تاسیس شکل بگیرد.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال در قالب تیم‌های نظارت بر مقررات بهداشتی، احتکار و کم‌فروشی و گزارش‌های مردمی بالغ بر ۵۰ گزارش وصول شده که در این جارچوب حدود ۲۰ پرونده تشکیل شده است.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نیشابور گفت: برای هر شهرستان نسبت به جمعیتش سهمیه‌ای در نظر گرفته شده که در فواصل زمانی معین اختصاص پیدا می‌کند و در آذر ماه ۷۴تُن روغن در نیشابور و زبرخان توزیع شد.
محمد رضا پورکاویان افزود: کمیته ساماندهی بازار در نیشابور فعال شده و تا آخر امسال واحدهای صنفی بدون پروانه پلمب می‌شوند. وی اظهار داشت: طی یک‌ماه گذشته به علت عدم رعایت مقررات بهداشتی ۲۲۷ واحد صنفی متخلف پلمب و ۲۹۱ واحد دیگر اخطار کتبی دریافت کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: برای تعدیل قیمت‌ها و عرضه و تقاضا در بازار نیازمند اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی هستیم و خرید بیش از نیاز برخی اقلام توسط شهروندان موجب دامن زدن به تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت می‌گردد.