روایت تلخ آموزش مجازی زیر سایه وحشت از نیش مار و دندان گرگ روی تپه‌های نیشابور
روایت تلخ آموزش مجازی زیر سایه وحشت از نیش مار و دندان گرگ روی تپه‌های نیشابور
دانش‌آموزان و دانشجویان روستاهای بخش سرولایت از توابع نیشابور امسال هم بخاطر نبود پوشش اینترنت مناسب، برای استفاده از آموزش مجازی مجبور به خروج از روستا و حضور در ارتفاعات هستند، جایی که بیم مار و گرگ وجود دارد.

فاطمه قاسمی/ ۳۰ روستا در بخش سرولایت نیشابور از پوشش مناسب اینترنت برخوردار نیستند‌، با وجود گذشت بیش از یک سال از آموزش مجازی در سراسر کشور، دانش آموزان و دانشجویان روستاهای شهر چکنه  بخش سرولایت نیشابور، جهت دریافت اینترنت باید از روستاها خارج شده و به ارتفاعات بروند.
روستای قزل آغول یکی از ۳۰ روستای چکنه در  بخش سرولایت نیشابور است که از پوشش اینترنت بسیار ضعیفی برخوردار است.
وضعیت پوشش اینترنت در این روستا که در ۱۵ کیلومتری شهر چکنه قرار دارد و دکل همراه اول دارد با بقیه روستاهای بخش سرولایت تفاوتی ندارد.

در بهار از ترس مارگزیدگی و زمستان از ترس گرگ نمی‌توان بچه‌ها را در این مکان تنها بگذاریم، آنها هر لحظه با دیدن تکان بوته خاری و یا شنیدن صدای زوزه حیوانی می‌ترسند و به طرف روستا فرار می‌کنند

علی رحمتی پدر یکی از دانش آموزان روستای قزل آغول می‌گوید: از سال گذشته با شروع  آموزش مجازی مشکل کندی سرعت اینترنت برای ما پررنگ شد، برای همین چند نفر با گوشی از روستا خارج شدند و جهت‌های مختلف را برای آنتن‌دهی بهتر امتحان کردند؛ در نهایت همین تپه‌ای که مشاهده می‌کنید، شد محل درس خواندن بچه‌های ما!
رحمتی می‌افزاید: مشکل اینجاست که در بهار از ترس مارگزیدگی و زمستان از ترس گرگ نمی‌توان بچه‌ها را در این مکان تنها بگذاریم، آنها هر لحظه با دیدن تکان بوته خاری و یا شنیدن صدای زوزه حیوانی می‌ترسند و به طرف روستا فرار می‌کنند، از این رو هر بار یکی از اولیا با بچه‌ها همراه می‌شود تا از آنها مراقبت کند.

حسین ساقی از دیگر اهالی روستا می‌گوید: ما سال قبل مشکلات زیادی داشتیم اما امسال با حضوری شدن مقاطع ابتدایی بچه‌های ما از قزل آغول به مدرسه ابتدایی روستای سلطان میدان می‌روند اما برای دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم و دانشجویان این مشکل همچنان باقی است.

معلم‌ها فکر می‌کردند بچه‌ها کوتاهی می‌کنند

وی ادامه می‌دهد: با شروع آموزش مجازی اوایل معلم‌ها فکر می‌کردند بچه‌ها کوتاهی می‌کنند، وقتی صوت یا فیلم آموزشی می‌فرستادند و می‌گفتند که ۱۰ دقیقه بعد از دیدن فیلم و یا شنیدن صوت، فرصت پاسخگویی دارید به دلیل پوشش اینترنت بسیار ضعیف برای بچه‌ها باز نمی‌شد، از این رو باید ساعت‌ها روی تپه منتظر می‌ماندیم تا برای لحظه‌ای سرعت اینترنت بالا برود و مطالب آموزشی باز شود، خوشبختانه با پی بردن به مشکلات ما معلمان نهایت همکاری را با دانش آموزان دارند اما در کل این وضعیت برای همه اذیت کننده است.

به آنتن‌دهی ضعیف مشکل قطعی برق را هم اضافه کنید، وسط درس و امتحان با قطع شدن برق روستا همان اینترنت ضعیف هم قطع می‌شود، سال گذشته وسط امتحان دخترم برق قطع شد و دخترم نتوانست امتحان آنلاین دانشگاه را بدهد.

مادر یکی از دانشجویان روستای قزل آغول می‌گوید: به آنتن‌دهی ضعیف مشکل قطعی برق را هم اضافه کنید. وسط درس و امتحان با قطع شدن برق روستا همان اینترنت ضعیف هم قطع می‌شود، سال گذشته وسط امتحان دخترم برق قطع شد و دخترم نتوانست امتحان آنلاین دانشگاه را بدهد، البته حل این مشکل برای دانش‌آموزان آسان‌تر است زیرا معلمان با آگاهی از مشکلات ما و شکیبایی دوباره از دانش آموزان امتحان می‌گرفتند. اما از استاد دانشگاه نمی‌توان انتظار داشت تا تنها از یک دانشجو در روستایی دور دوباره امتحان بگیرد، متاسفانه این موضوع باعث افت تحصیلی دانشجویان و حتی دانش آموزان مقاطع متوسطه شده است.
فائزه ساقی یکی از دانش‌آموزان روستایی که به خبرنگار ما می‌گوید: حتی در دبیرستان روستای «سلطان میدان» هم اینترنت ضعیف است چون اینترنت چکنه و تمامی ۶۰ روستای آن ۳G است، اوایل صبح سرعت اینترنت خوب است اما از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ شب سرعت اینترنت بسیار پایین می‌آید، اگر معلم برای ما فیلم یا فایل صوتی بفرستد، نمی‌توانیم همان لحظه ببینیم و باید تا ساعت ۴ صبح روز بعد و بالا رفتن سرعت اینترنت منتظر بمانیم.
حسن رضاییان پدر یکی دیگر از دانش آموزان قزل آغول نیز می‌گوید: این روستا کوهستانی است و سوز و سرمای زمستان خیلی زود میهمان چکنه و سرولایت می‌شود، الان هوا خوب است و ما همراه بچه‌ها به بالای تپه می‌آییم، اما با سرد شدن هوا و ترس از حمله گرگ‌ها نمی‌توانیم از خانه خارج شویم.

آموزش مجازی روی تپه، داخل خودرو با طعم گاز پیک‌نیکی

او بیان می‌کند: سال گذشته با شروع سوز و سرما بچه‌ها را با وسیله نقلیه روی تپه می‌بردیم تا داخل ماشین درس بخوانند و یا چادر مسافرتی می‌زدیم و با روشن کردن پیک‌نیک بچه‌ها درون چادر درس می‌خواندند، امسال هم با این وضعیت تکراری اینترنت ضعیف و آموزش آنلاین دانش‌آموزان مقاطع متوسطه و مخصوصا دانشجویان باید زمستان را در ارتفاعات داخل ماشین و چادر درس بخوانند.

حین گفت‌وگو با اهالی روستای قزل آغول مجتبی بیات از اهالی روستای عبدالله گیو بخش سرولایت نیشابور هم به ما ملحق می‌شود و می‌گوید: الان در روستای عبدالله گیو که کوهستانی نیست و دکل همراه اول هم بسیار به روستا نزدیک است باز هم پوشش اینترنت بسیار ضعیف و سرعت آن کند است‌، بارها باشورا و دهیارها تماس گرفتیم اما می گویند که دکل‌ها قدیمی است‌ باید تقویت یا تعویض شود و متاسفانه بودجه و اعتبار لازم برای این کار را نداریم.

مشکل اینترنت یک سال دیگر باقی است

در همین راستا رییس اداره کل ارتباطات و فناوری استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور، اظهار می‌کند: ارتقای ۱۲۴ دکل این سایت‌ها را ما در برنامه داریم اما تجهیزات ارتقا از نسل ۲ به ۳ و۴ به علت تحریم به مرور وارد کشور می‌شود، از این رو ظرف یک سال آینده این مشکل حل می‌شود‌.
علی دلگیر با بیان این که سه هزار و ۵۰۰ مدرسه روستایی  را با ۵۰ گیگ اینترنت رایگان تجهیز کردیم، می‌افزاید: دانش‌آموزان روستایی می‌توانند با هماهنگی مدیران به این مدارس بروند و از پوشش اینترنت رایگان آن استفاده کنند.
وی تاکید می‌کند: طبق برنامه تا انتهای سال ۱۴۰۱ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت وصل خواهند شد.