مراجعه روزانه ۲۵۰ نفر به مرکز تعویض پلاک نیشابور
مراجعه روزانه ۲۵۰ نفر به مرکز تعویض پلاک نیشابور
در پی پیام های ارسالی از سوی شهروندان و در ادامه گزارش میدانی خاتون شرق از مرکز تعویض پلاک نیشابور که در شماره 80 تاریخ 14 دی ماه 1398 نشریه چاپ و منتشر گردید و با توجه به شیوع ویروس کرونا خبرنگار خاتون شرق دوباره سری به این مرکز زده است

حدودساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح به مرکزتعویض پلاک می رسم. یکی ازمراکزی هست که حدس می زنم دراین روزهای کرونایی هم شلوغ باشد. همینکه به محل می رسم، تلفن همراهم را برای عکاسی آماده می کنم.

ازدحام جمعیت بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن سرپوشیده تعویض پلاک اولین چیزی بود که توجهم را جلب کرد. مردم اغلب بدون دستکش و ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در بین هم می لولیدند و تنها چند نفری با ماسک به چشم می خوردند. پشت پیشخوان های سالن تعویض پلاک که بوسیله شیشه کوتاهی جدا شده بود ارباب رجوع صف کشده بودند و خبری از محدود کردن فضا بوسیله پلاستیک همانطور که در اغلب بانک ها و مراکز دولتی این روزها به چشم می خورد نبود.

در سالن تعویض پلاک صندلی ها یکی درمیان باعلامت ضربدرنشانه گذاری شده وهمچنین روی زمین برای رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی خط کشی شده است. اما بیشتر صندلی ها پراست، حتی صندلی های ضربدرخورده و کسی هم روی خطوط قرمز نایستاده و همگی جلوی پیشخوان ها هجوم آورده اند.

درهمین حین با مردمیانسالی که برگه در دست منتظر ایستاده سرصحبت را باز می کنم و می گوید: ازساعت ۵ صبح اینجا هستم تا الان نوبتم نشده اگر هم اسمم راصدا بزنند با این همه سرو صدا نمی فهمم و مثل بقیه هم نمی توانم جلوی پیشخوان باشم من سنم زیاد است.

مردی دیگر که گفت و گویم را با مرد مسن می شنود باناراحتی می گوید: اینجا بعد این همه سابقه کار هنوز هم بلندگو ندارد تا از این هرج و مرج جلوی پیشخوان ها جلوگیری شود، اگر بلندگو بود افراد درمحوطه متفرق می شدند وهنگامی که اسمشان راصدا زدند هرکدام یکی یکی وارد سالن شده و کارشان را انجام می دادند، اما چه کنیم که حتی دراین شرایط هم بلندگو ندارد.

خانم دیگری با بیان اینکه امروز جزو روزهای خلوت است اظهار می کند: امروز با اینکه بیشترمراجعه کنندگان در همان ساعات اولیه محل را ترک کرده اند ولی هنوز صندلی کافی برای این تعداد مراجعه کننده وجود ندارد.

درهمین حین ناگهان چندنفری ردیف صندلی های بهم پیوسته را که جلوی پیشخوان برای حفظ رعایت فاصله اجتماعی چیده شده را برمی دارند و گوشه ای روی آن می نشینند. مرد مسن درهمین حال که می بیند صندلی برای نشستن نیست همانجا جلوی پیشخوان روی زمین می نشیند تا بتواند اگر صدایش زدند بشنود.

در سالن تعویض پلاک از تهویه هوای مناسب و ماده ضدعفونی کننده خبری نیست و حتی در سرویس های بهداشتی گوشه محوطه هم مایع دستشویی وجود ندارد.

به سراغ سرهنگ جواد حقدادی رئیس پلیس راهور شهرستان نیشابور می روم تا گفتگوی با وی در مورد شرایط مرکز تعویض پلاک نیشابور داشته باشم

هیچ کدام از کادر این مجموعه مبتلا به کرونا نشده اند

سرهنگ حقدادی با تشریح اقدامات انجام گرفته در مرکز تعویض پلاک نیشابور برای مقابله با ویروس کرونا گفت: با خط کشی هایی که صورت گرفته سعی شده رعایت فاصله اجتماعی به حاضران گوشزد شود و همچنین تعدادی از صندلی ها جمع آوری شده و تعداد دیگری‌نیز علامت گذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه کارکنان مجهز به تجهیزات حفاظت فردی شده اند و از مواد ضدعفونی کننده نیز استفاده می کنند بیان کرد: برای ارائه خدمات محدودیت زمانی نیز نداریم و همکاران ما در روزهایی که نیاز بوده تا ساعت ۱۶ نیز به مردم خدمات داده اند.

وی با بیان اینکه برای رعایت نکات بهداشتی فرآیند اثر انگشت نیز از چرخه فرآیند های هویتی حذف شده خاطرنشان کرد: با نوبت دهی که از صبح انجام می شود سعی شده از تراکم مردم جلوگیری به عمل آید همچنین خودروهایی که وکالت آن ها با تعطیلی مرکز به خاطر شیوع کرونا همپوشانی داشته و مهلت آن ها به اتمام رسیده با هماهنگی مقام قضایی فرآیند تعویض پلاکشان انجام شده است.

رئیس پلیس راهور نیشابور اظهار کرد: خوشبختانه با وجود اینکه در اسفندماه و دوران شیوع بیشتر کرونا نیز مرکز تعویض پلاک‌ در حال خدمت رسانی به مردم بوده با اقداماتی که صورت گرفته هیچ کدام از کادر این مجموعه مبتلا به کرونا نشده اند.

سرهنگ حقدادی افزود: در بازدیدها تراکمی نداریم اما در بررسی مدارک و صدور فرم بازدید دچار ازدحام جمعیت می شویم. در این قسمت فعلا دو دفتر داریم که مکاتبات برای راه اندازی دفتر سوم صورت گرفته و با آن موافقت شده است و طی یک ماهه آینده دفتر سوم‌نیز راه اندازی می شود.

بیش از سه هزار خودروی جدید در نیشابور پلاک گذاری شد

سرهنگ حقدادی با بیان اینکه در روز به طور میانگین ۲۵۰ نفر برای تعویض پلاک، توقیف و رفع توقیف به این‌مرکز مراجعه می کنند تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱ هزار مورد تعویض پلاک در نیشابور صورت گرفته که از این میزان سه هزار و ۴۴۵ دستگاه خودروهای جدید و نوشماره بوده است که این عدد در مقایسه با سال ۹۷ حدود دویست مورد بیشتر بوده یعنی ۲۰۰ خودروی جدید بیشتر از سال قبل وارد نیشابور شده است.

وی بیان کرد: این‌مطلب نشان دهنده این نکته است که خودروهای ورودی به نیشابور در حال افزایش هستند و مسئولین باید برای بهبود زیرساخت های حمل و نقل تلاش کنند.