رتبه ماقبل آخر برای دریافت وام های خوداشتغالی به نیشابور اختصاص یافت
رتبه ماقبل آخر برای دریافت وام های خوداشتغالی به نیشابور اختصاص یافت
ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در بازدید میدانی از شعب مرکزی بانک‌های عامل بهزیستی و کمیته امداد در این شهرستان گفت: هرسال اعتباری برای ایجاد اشتغال به شهرستان‌ها ابلاغ می‌شود و در این رابطه برای تسریع و تسهیل در پرداخت این وام‌ها به متقاضیان معرفی شده از سوی بهزیستی و کمیته امداد و رفع مشکلات سرکشی مستمر از بانک‌های عامل در دستور کار فرمانداری نیشابور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال و مسکن در اولویت مطالبات دولت است، اظهار کرد: استان برابر جدول توزیع اعتبار عددی را مشخص کرده و در این‌ حوزه کمیته اعتبار و بهزیستی با مشکلاتی مواجه شده و نیشابور در ته جدول است و از فریمان،‌کلات، سبزوار و گناباد هم عقب‌تر هستیم.
وی افزود: امسال میزان تسهیلات اختصاص یافته به کمیته امداد نیشابور ۹۰۰ میلیارد ریال بوده و از ۹۲۰میلیارد اعتبارات بهزیستی نیشابور ۵۰۰میلیارد ریال اختصاص یافته است و اعتبارات اختصاص یافته در بخش مشاغل خانگی این شهرستان ۱۱۰میلیارد ریال است و طی این مدت میزان تعهد ایجاد اشتغال در نیشابور برای ثبت در سامانه رصد در سطح شهرستان ۶هزار و ۷۶۷ شغل بوده که از این میزان حدود سه هزار و ۲۰۰مورد ثبت شده است.
وی اظهار کرد: در این بخش برای هریک از دستگاه‌ها مانند کمیته امداد، بهزیستی، میراث فرهنگی، دامپزشکی، صنعت و معدن، راهداری، ارشاد، شرکت فرآورده‌های نفتی، بسیج، ورزش و جوانان، بنیاد برکت سهمی تعیین شده و طی هشت ماه گذشته پرونده متقاضیان معرفی شده از سوی این اداره‌ها به بانک‌های عامل ارسال شده اما یک سری مشکلات مانند نبود اعتبار و اختیارات برای بانک‌های عامل در شهرستان وجود دارد که باید از طریق استان حل شود و یکی دیگر از مشکلات در این حوزه ضمانت‌هایی است که بانک می‌خواهد و همچنین اعتبارسنجی متقاضیان‌ تسهیلات است.
وی تصریح کرد: در دستورالعمل‌های بانکی ۱۵ مورد برای نحوه دریافت ضمانت از متقاضیان تسهیلات وجود دارد که بانک‌ها فقط ۲بند آن را ملاک عمل قرار می‌دهند و به خاطر همین مسائل به پایان سال نزدیک شده‌ایم اما هنوز عملکرد شعب بانک رفاه نیشابور در این حوزه ۱۸درصد است.
فرماندار نیشابور گفت: هر کدام از بانک‌های عامل در نیشابور زودتر تسهیلات اشتغال‌زایی ابلاغی‌شان را پرداخت کند به عنوان پاداش کمک هزینه سفر به کربلا دریافت می‌کند.

رتبه اداره بهزیستی نیشابور در جذب تسهیلات خوداشتغالی ۲۶ است
علی صدر رئیس اداره بهزیستی در این برنامه گفت: میانگین جذب اداره بهزیستی نیشابور در حوزه تسهیلات خوداشتغالی از استان بیشتر است و در بین شهرستان‌های استان رتبه ۲۶ داریم و امسال ۴۵میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی برای اداره بهزیستی نیشابور از طریق بانک‌ رفاه درنظر گرفته شده و تاکنون از این‌ میزان ۲۲میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال به ۲۵نفر پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: در این بخش در بانک‌ ملت از مجموع ۵۰میلیارد ریال تسهیلات تعیین شده ۵۵درصد جذب شده و امسال هنوز هیچ اعتباری برای پرداخت تسهیلات از طریق بانک‌ ملی به متقاضیان بهزیستی پرداخت نشده و از طریق بانک تجارت‌ نیز ۵۰میلیارد ریال اعتبار تسهیلات خوداشتغالی برای نیشابور در نظر گرفته شده که از این میزان به ۲۷ نفر مبلغ ۲۴میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال پرداخت شده و در بانک‌ توسعه تعاون ۵۳ میلیارد ریال ابلاغ شده که تاکنون از این‌ میزان به ۱۳ نفر مبلغ ۹میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال پرداخت شده است.
لازم به ذکر است امسال مبلغ ۵۰۳ میلیارد ریال اعتبار به ۱۶ بانک‌ عامل اداره بهزیستی نیشابور ابلاغ شده که از این‌میزان ۲۵۶ میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال به ۳۰۲نفر متقاضی از طریق این بانک‌ها پرداخت شده است. ذبیح‌الله حاجتمند مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) نیشابور هم در این‌ برنامه گفت: در بخش ارایه تسهیلات خوداشتغالی از طریق بانک‌های عامل میانگین استانی ۴۵ درصد و در نیشابور ۱۷درصد است و امسال سهمیه ابلاغی کمیته امداد نیشابور از طریق بانک رفاه ۸۰میلیار ریال بوده و در بانک‌ ملت این‌میزان تا ابتدای مهرماه صفردرصد بود اما طی ۲ماه گذشته ۱۶۰میلیارد ریال اعتبار برای کمیته امداد به این بانک ابلاغ شد و همچنین از ۹۰۰میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی کمیته امداد نیشابور ۲۰۰ میلیارد ریال در اختیار بانک ملی است که از این میزان ۵۷درصد و به ۷۰ نفر متقاضی پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: از ۴۰میلیارد ریال اعتبارات بانک تجارت‌ نیشابور ۲۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۲۸ نفر پرداخت شده است. لازم به ذکر است امسال مبلغ ۹۰۰میلیارد ریال اعتبار به ۱۳بانک‌ عامل اداره بهزیستی نیشابور ابلاغ شده که از این‌میزان ۸۴۸میلیارد ریال به ۳۴۵نفر پرداخت شده است.

اختیارات و تسهیلات نداریم
محمد لطفی معاون بانک رفاه مرکزی نیشابور گفت: از سوی بانک مرکزی پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در اولویت قرار گرفته و در صورت عدم پرداخت به متقاضی تعیین شده ظرف ۴۵روز امتیاز آن لغو می‌شود و اگر اعتباری به ما بدهند ظرف یک هفته پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بانک رفاه نیشابور پارسال در این حوزه عملکرد خوبی داشته و تشویق شده اظهار کرد: امسال طبق اطلاعات استان یک چهارم وصولی‌های ماهانه را می توانیم پرداخت کنیم و شهرهای مجاور وصولی هایشان بهتر است به همین خاطر پرداخت‌شان بیشتر است و میزان‌ وصولی ما هر ماه پنج تا۱۰ میلیارد ریال بود که این ماه بهتر شد و به ۱۵ میلیارد ریال رسید.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارسنجی برای متقاضیان تسهیلات بانکی از طریق بانک‌ مرکزی با توجه به وام‌های دریافتی و نحوه پرداخت مشخص می‌شود و ما اختیارات و تسهیلات نداریم و باید از طریق استان اختیار ابلاغ و تسهیلات داده شود وگرنه کاری از دست ما برنمی‌آید و خریدوفروش وام‌ها یکی از مشکلاتی است که با آن ‌مواجه هستیم.

رشد ۴۷درصدی وام‌های تکلیفی بانک‌ ملی

حمید صفای نیکو رئیس اداره امور شعب بانک ملی استان خراسان رضوی گفت: وا‌م های ازدواج، فرزندآوری، بنیاد برکت، بنیاد علوی و محسنین از جمله تکالیفی است که در قالب تبصره ۱۸ برای بانک‌ها معین شده و ۵۰درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها بر این اساس است. وی افزود: بانک‌ملی یک بانک حاکمیتی است و بیشترین حجم‌ تکالیف تبصره‌ای برعهده این بانک‌ است و در همه عرصه‌ها تلاش کرده‌ایم به حد نصاب‌های ابلاغی برسیم و از ابتدای امسال تاکنون بانک ملی استان خراسان رضوی ۲۱ هزار میلیارد ریال در بخش وام‌های تکلیفی پرداخت کرده و میزان پرداختی‌ها در این بخش طی هشت ماهه امسال نسبت به پارسال ۴۷درصد رشد داشته است.
احسان لگزیان رییس بانک‌ تجارت‌ شعبه مرکزی نیشابور گفت: از ابتدای امسال این بانک ۲۲۰ فقره وام ازدواج، ۲۳۲ فقره وام فرزند آوری پرداخت کرده و ۷۷درصد تسهیلات ابلاغی کمیته امداد پرداخت شده و ۵۴ درصد بهزیستی تسهیلات ابلاغی بهزیستی به ۱۳ از مددجویان متقاضی پرداخت شده است و ۸هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از ابتدای امسال تسهیلات خرد توسط این بانک‌ پرداخت شده است.
مهدی ملاکی رئیس بانک توسعه تعاون شعبه نیشابور گفت؛ میزان جذب شعبه نیشابور از میانگین استان کمتر است و یک پرونده سنگین وصولی داریم که به زودی حل شده و این‌ ۵ عقب‌ماندگی جبران خواهد شد.
لازم به ذکر است در این‌ برنامه ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در بازدید از بانک‌های رفاه، ملت، ملی، تجارت و توسعه تعاون در این شهرستان از نزدیک در جریان روند پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به متقاضیان معرفی شده از سوی کمیته امداد و اداره بهزیستی نیشابور قرار گرفت.