راه اندازی نخستین میکروسکوپ سه بعدی دندان در نیشابور
راه اندازی نخستین میکروسکوپ سه بعدی دندان در نیشابور
میکروسکوپ در دندانپزشکی کاربردهای زیادی دارد و امروزه جزء ضروریات به حساب می آید به طوری که برای ارائه درمان با کیفیت به این ابزارها نیازمندیم. وجود فناوری های نوین همچون میکروسکوپ های سه بعدی می تواند کیفیت درمان را چندین برابر کند.

هنوز هم هستند کسانی که با عشقی که به حرفه و تخصص شان دارند به هم وطنان خود خدمت میکنند و دغدغه بهبود کیفیت درمان در سطح استانداردهای روز دنیا را دارند.
دکتر ساجده قربان زاده متخصص جراحی و درمان ریشه دندان یکی از همان افراد با انگیزه است که با اشتیاق چندین برابری و با هدف خدمت به مردم توانسته است راهش را ادامه دهد به همین بهانه گفتگویی با او داشتیم که در ادامه به آن می پردازیم.
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
دکتر ساجده قربان زاده هستم متولد ۱۳۶۸، در سال ۱۳۸۶ با کسب رتبه ۱۰۰ کشوری( بدون سهمیه) وارد رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شدم و پس از اتمام ۶ سال دوره عمومی با کسب رتبه ۸۰ کشوری در آزمون ورودی تخصص، وارد رشته تخصصی جراحی و درمان ریشه دانشگاه شهید بهشتی تهران شدم،پس از پایان دوره سه ساله تخصص در آزمون بورد تخصصی رتبه اول کشوری را کسب کردم.
چند سال تعهد خدمت داشته اید؟
مجموع تعهدهات دوره عمومی و تخصص را باهم گذراندم که حدود پنج و نیم سال بود. با وجود اینکه رتبه اول کشوری را در بورد تخصصی کسب کرده بودم و امکان فعالیت به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه های مطرح کشور را داشتم اما به علت علاقه زیادی که به فعالیت در حوزه درمان داشتم و به دلیل تعاریف متعددی که از شهر زیبای نیشابور شنیدم این شهر را برای تعهد درمانی انتخاب کردم.


در رابطه با رشته دندانپزشکی برایمان بگویید.
رشته دندانپزشکی تلفیقی از علم و هنر است،امروزه به کمک تکنولوژی نوین پیشرفتهای شگرفی در رشته دندانپزشکی حاصل شده که سبب افزایش چشمگیر موفقیتهای درمانی و کاهش خطاها شده است،میکروسکوپ نمونه ای از این تکنولوژی است که در دنیا نقش بسزایی در بهبود شرایط آموزش و درمان در حوزه دندانپزشکی داشته است، به ویژه در رشته تخصصی درمان ریشه یا همان عصبکشی که به واسطه حساسیت ،ظرافت و دقتی که میطلبد نقش پررنگ تری در افزایش کیفیت درمان و کاهش خطاهای درمان دارد ،در واقع یک چشم قوی در دندانپزشکی محسوب می شود.
چند دستگاه میکروسکوپ در کشور فعال هستند؟
میکروسکوپ سه بعدی نسل جدید میکروسکوپهای دهانی دنیاست که شرکت پرتو ابزار پاسارگاد حدود یک سال است که شروع به وارد کردن این نوع میکروسکوپ ها کرده است ، در سطح ایران حدود ۱۰ الی ۱۵ عدد موجود است، مفتخریم که اولین و تنها مرکز مجهز به این نوع میکروسکوپ در شرق کشور هستیم.
توصیه شما به مردم چیست؟
جهت چکاپ های منظم هر شش به دندانپزشک مراجعه کنند چرا که این معاینات منظم سبب جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی های احتمالی میشود،استفاده از نخ دندان همراه مسواک در حفظ سلامت دندانها بسیار موثر است.کاهش مصرف مواد قندی و شیرین نیز نقش بسزایی در کاهش ریسک پوسیدگی دارد
علت بازنشسته شدن زودهنگام دندانپزشکان چیست؟
فشار نامناسب و بیش از حدی که به ستون فقرات دندانپزشکان هنگام معالجه بیماران وارد میشود سبب ایجاد عوارض ناخوشایند و آزاردهنده مثل آرتروز گردن و کمر میشود که خود بازنشستگی زودتر از موعد را در پی دارد.یکی دیگر از مزایای استفاده از میکروسکوپ در درمانهای دندانپزشکی بحث ارگونومیک و اصلاح پوزیشن دندانپزشک حین درمان است که از آرتروز کمر و گردن جلوگیری می‌کند.
توصیه شما به کسانی که میخواهند وارد رشته دندانپزشکی شوند چیست؟
علاقه مندی در عین توانایی فردی و نه صرفا توصیه خانواده و اطرافیان باید تعیین کننده در انتخاب این رشته باشد،استعداد انجام کارهای هنری و عملی در کنار بعد تئوری در موفقیت در این رشته تاثیر بسزایی دارد، برای کاهش عوارض این رشته روی سلامتی نیز، در کنار کارشان حتما ورزش کنند.