رابطه جنسی در شرایط کروناویروس کوئید-۱۹
رابطه جنسی در شرایط کروناویروس کوئید-۱۹
شعار پیشگیری بهتر از درمان کلید واژه حوزه روان شناسی سلامت است. روانشناسی سلامت به مطالعه فرایندهای رفتاری و روان شناختی در هنگام سلامت، بیماری و مراقبت سلامت می‌پردازد. پیشگیری از بیماری ها در روان شناسی سلامت بسیار مهم و اهمیت دارد.

 دکتر شهلا مولوی .دکترای تخصص سلامت و پژوهشگر

روان شناسان سلامت جهت سلامت جامعه از دانش خود برای ارتقاء سلامت عمومی و درک بهتر بیماری هایی مانند کروناویروس، بیماری های مقاربتی ، عفونی  وغیره استفاده می کنند. حال که کروناویروس ناشناختگی های زیادی دارد و اطلاعات کمی در مورد این بیماری وجود دارد همین امر باعث تشویش و نگرانیهایی شده  به گونه ای که باعث اضطراب فراگیر شده که این خود می تواند به راحتی سیستم ایمنی بدن افراد را تضعیف نموده و باعث آسیب پذیری در برابر بیماری های ویروسی مانند کروناویروس  و سایر بیماری ها شود.

از وظایف دیگر روان شناسان سلامت می توان به ارتقاء توانمندی افراد در مقابل بیماریها ، درمان مشکلات روان شناختی و حفظ بهداشت روانی خانواده ها در وضعیت بحرانی اشاره کرد بنابراین روان شناسان سلامت نقش مهمی در درک چگونگی کروناویروس کوئید-۱۹ ، مقابله با این تهدید و سازگاری افراد با رفتارهایی مانند مدیریت استرس و اضطراب، شستن دست ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دارند.

رابطه جنسی در شرایط کروناویروس کوئید-۱۹

کروناویروس بیماری آمیزشی نیست اما این ویروس در همه بدن فرد مبتلا رسوخ می‌کند، به همین دلیل امکان انتقال آن از طریق رابطه زناشویی وجود دارد.  محققان چینی با انتشار خبری مبنی بر وجود ویروس کرونا در اندام تناسلی افراد مبتلا به بیماری کوویئد- ۱۹، به نگرانی هایی در زندگی زناشویی.  افراد اضافه نمودند هم چنین انجمن پزشکی دارو و درمان باروری نسبت به این مسله واکنش نشان داده و عنوان کردند که با توجه به انجام تحقیقات درباره امکان انتقال ویروس کرونا از راه رابطه جنسی هنوز دقیقا مشخص نیست که میزان ماندگاری این ویروس در اسپرم افراد مبتلا تا چه زمانی‌ است اما عاقلانه است که برای رعایت ایمنی، از تماس رابطه زناشویی با مردان یا زنان دارای علائم، تا ۱۴ روز و عدم مشاهده علائم خودداری شود و در این خصوص بهتر است حتما با پزشک متخصص عفونی مشورت انجام شود. بنابراین با رعایت فاصله فیزیکی به عنوان اصلی ترین راه برای مقابله با کروناویروس در تمامی صحنه های زندگی ، این مسله باید رعایت شود زیرا کسی که مبتلا است نباید در زمان مسری بودن رابطه زناشویی برقرار کند، هم چنین در مورد افرادی که نمی دانند مبتلا به ویروس کرونا هستند یا نه، می توان یادآور شد در صورت ناقل بودن، از طریق نزدیک بودن به هم این ویروس انتقال می یابد چرا که این ویروس بیشتر در حلق و بینی نهفته است و از طریق تماس با قطرات بینی و دهان از جمله بزاق فرد آلوده منتقل می شود که این مسله خوددر رابطه زناشویی بسیار مهم است. .