دهه فجر کتابخانه بار به بهره‌برداری می‌رسد
دهه فجر کتابخانه بار به بهره‌برداری می‌رسد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان ‌رضوی گفت: جهت تسریع در احداث برخی از این طرح‌های نیمه‌تمام مانند کتابخانه خیرساز عشق‌آباد نیشابور که تاکنون حدود ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته باید ترک تشریفات انجام شده و از پیمانی به امانی تبدیل شود و دهه فجر امسال کتابخانه شهر بار که برای تکمیل آن بالغ بر ۲میلیارد ریال مورد نیاز است به بهره‌برداری می‌رسد.

حجت‌الاسلام علی اکبر سبزیان شنبه در جلسه تجمعی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیشابور افزود: طی ۲سال گذشته طرح‌های نیمه‌تمام مانند کتابخانه‌های شهر بار، عشق‌آباد و مرکزی در نیشابور و گرماب در فیروزه در اولویت قرار داشته است ولی پس از شیوع کرونا به دلیل شرایط ویژه با تاخیرهایی مواجه شدیم.
وی بیان کرد: پس از برگزیده شدن نیشابور به عنوان پایتخت کتاب بانک ملت ۲۰میلیارد ریال برای این طرح اختصاص داد اما بانک ملت تاکید دارد با این اعتبار بخشی از این طرح مانند آمفی‌تئاتر به نام این بانک ساخته و تحویل شود و پس از آن این بودجه تحویل داده شود که در عمل امکان‌پذیر نیست و برای آن راه‌حل‌هایی پیشنهاد شده و در حال حاضر برای طرح کتابخانه مرکزی شهرستان نیشابور با توجه به‌ افزایش قیمت‌ها باید ردیف اعتباری ملی در نظر گرفته شود.
وی افزود: در حال حاضر ۲۸ طرح نیمه‌تمام کتابخانه در سطح این استان وجود دارد و برای اتمام آن بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که بخش عمده آن از محل کمک‌های خیرین و نیم درصد سهم شهرداری‌ها تامین می‌گردد.

استودیو کتاب راه‌اندازی شد


سبزیان در مراسم آغاز بهره‌برداری از کتابخانه خیرساز زینلی در نیشابور تصریح کرد: پس از شیوع کرونا طرح استودیو کتاب برای گروه‌های سنی مختلف راه اندازی شد و در این قالب برنامه‌های آموزشی، نشست‌های کتب‌خوان و گفت‌وگو محور در بستر اینترنت قرار می‌گیرد و از امروز که وضعیت بیشتر شهرهای استان از لحاظ شیوع کرونا زرد اعلام شده فعالیت کتابخانه های عمومی مجدد شروع شد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و ترویج کتابخوانی با اجرای برنامه‌های مختلف به خصوص در دوره شیوع کرونا به طور جدی در دستور کار قرار دارد.
وی بیان کرد: روستاهای فدک در کاشمر و ابویسان در جغتای به عنوان روستاهای دوستدار کتاب استان خراسان رضوی در سطح ملی معرفی شده‌اند و استان خراسان رضوی جشنواره کتابخانه رضوی سه سال متوالی و پویش خانواده کتابخوان رتبه نخست را کسب کرده و بدین‌ترتیب سطح این استان نسبت به کل کشور به دلیل فعالیت‌های ترویجی و استقبال شهروندان از کتابخانه‌های سیار مانند کتابخانه سیار کاشمر و تایباد و حاشیه شهر مشهد دارای رتبه خوبی است.
وی یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت لازمه موفقیت در طرح‌ها جدیت و پیگیری بوده و کتابخانه‌های عمومی تبدیل به دانشسرای آگاهی و مرکز تربیت و پرورش معلمان و کارگزارن آینده نظام و صدقه جاریه برای خیران نیک‌اندیش است.
معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: در رابطه با تفاهم‌نامه بانک ملت برای احداث کتابخانه مرکزی نیشابور باید واقع‌بینانه‌تر عمل می‌گردید و گذشت زمان و نوسانات قیمتی باعث این تاخیرها شده است.
علیرضا قامتی افزود: برای این طرح باید ردیف اعتبار ملی در نظر گرفته شود تا شاخص کتابخانه‌های شهر نیشابور باید به میانگین استانی برسد.
وی اظهار داشت: برای اتمام سریع‌تر کتابخانه عشق‌آباد با توجه به اینکه حدود ۵ میلیارد ریال مورد نیاز است و با رای‌زنی‌های انجام شده با ترک تشریفات هرچه سریع‌تر این طرح به اتمام برسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با گرامیداشت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی بیان کرد: به تاسی از فرمان مقام‌معظم رهبری باید موازین و مقررات بهداشتی متناسب با شرایط کرونا رعایت شود.
وی خاطرنشان کرد: این‌محدودیت‌ها سبب شد تجمع‌ها و مراسم‌ها کم‌رنگ‌تر شود اما رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی شهرستان با اطلاع‌رسانی به موقع در آگاه‌سازی شهروندان قدم بزرگی برداشتند.
وی تصریح کرد: با همکاری شهروندان امروز میزان فوتی‌ها در نیشابور از ۱۵ نفر به یک نفر و تعداد بستری‌ها از ۲۵۵ نفر به کمتر از ۴۰ نفر رسیده و امیدواریم شهروندان با رعایت دستورالعمل‌ها هرچه زودتر شاهد وضعیت سفید در نیشابور باشیم.

شهردار نیشابور در این مراسم گفت: در گذشته حضور خیرین در مباحث درمانی و مدرسه سازی را داشته ایم‌ولی در مباحث شهری و فرهنگی از وجودشان بی بهره بودیم اما هم‌اکنون رویکرد خوبی برای ورود خیرین به حوزه شهری ایجاد شده و این کتابخانه می تواند نقطه آغازی برای آن باشد.
علی نجفی افزود: در حوزه ورزشی نیز آقای مشایخان ورود پیدا کرده اند و در حال احداث یک سالن بسیار خوب هستند‌. همچنین یکی دیگر از خیرین نیز ورود پیدا کرده و می‌خواهد سالن بسکتبال بسازد که از آن‌کاملا استقبال می‌کنیم.
وی با اشاره به حمایت کامل شهرداری از اجرای پروژه های مشارکتی با کمک خیرین بیان کرد:  شهرداری در بستر ها و مجوزهایی که نیاز باشد قطعا همکاری خواهد کرد و از این‌موضوعات استقبال می کنیم و برای این‌موارد زمین و پروانه ساخت رایگان می دهیم.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت ها و معذوریت هایی که شهرداری ها دارند خیرین می‌توانند حتی در حوزه خدمات عمومی و پارک سازی نیز ورود پیدا کنند و به عنوان باقیات الصالحات برای خود بر جای بگذارند.

امروز طی مراسمی کتابخانه مرحوم فهیمه زینلی در زمینی به مساحت ۱۵۰ متر مربع اهدایی از سوی شهرداری نیشابور و زیربنای ۱۲۰متر مربع به همت خانواده زینلی امروز با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان ‌رضوی به بهره‌برداری رسید و از جمعی از خیران حوزه فرهنگی نیشابور تقدیر شد.