دهه فجر امسال ۲۰۱طرح در فیروزه به بهره‌برداری می‌رسد
دهه فجر امسال ۲۰۱طرح در فیروزه به بهره‌برداری می‌رسد
فرماندار فیروزه گفت: طی دهه فجر امسال ۲۰۱طرح با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

ابوالفضل حکیم‌پور در نشست با خبرنگاران افزود: از این تعداد ۳۱ طرح عمرانی و خدماتی، ۱۳۰ طرح کشاورزی و دامپروری، ۳۶ طرح خدماتی و اجتماعی و ۴ طرح صنعتی است که با مشارکت ۴۰درصدی خیرین و بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اظهار داشت: ۱۳ سال از ارتقای فیروزه به شهرستان می‌گذرد و در این شهرستان با یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۴۳ هزار نفر جمعیت بالغ بر ۹۰درصد شهروندان در بخش کشاورزی فعال هستند و در بخش زیرساخت‌ها از حالت محرومیت در حال خارج شدن هستیم و مهاجرت معکوس در روستاها در حال شکل گرفتن است.
وی بیان کرد: طی این‌مدت ۹۹درصد جمعیت این شهرستان از راه آسفالت و ۹۹/۳ درصد از آب شرب برخوردار شده‌ و میزان برخورداری از گاز در روستاهای بالای ۲۰ خانوار صددرصد می‌باشد و ۷۵ درصد روستاها تحت پوشش اینترنت و ۹۸درصد این شهرستان پوشش شبکه تلفن همراه قرار گرفته و در ۲۶ روستا از ۶۶ روستای بالای ۲۰خانوار فیروزه طرح هادی روستایی اجرا شده است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۸۵درصد فضاهای آموزشی فیروزه بهسازی و مقاوم سازی شده و سرانه فضای آموزشی از ۷متر مربع به ۱۶۷ مترمربع رسیده که بیش از میانگین استانی است و تا قبل از سال ۹۲ هیچ گونه سالن ورزشی در فیروزه وجود نداشت و هم‌اکنون ۴ سالن ورزشی احداث شده و در حال حاضر شاخص برخورداری از خانه و مرکز بهداشت در این شهرستان با ۴۱ خانه بهداشت و همچنین دهیاری‌ها به صددرصد رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: امسال میزان تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات نفت، استانی و توسعه متوازن به ترتیب ۱۰درصد،  ۷۵ و ۳۵ درصد بوده و طبق آمار سال ۹۵ نرخ بیکاری در این شهرستان حدود ۱۲ و نیم درصد و در حال حاضر حدود هشت درصد است و طی این مدت بیش از ۵۰۰ مورد شغل در سامانه رصد توسط دستگاه‌های اجرایی فیروزه ثبت شده و طی ۲سال گذشته سهمیه مشاغل برای سرمایه‌گذاری در بخش خرد، متوسط و کلان از هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ۲۱ میلیارد تومان رسید.
وی تصریح کرد: امسال‌ طرح مطالعاتی شناسنامه‌دار کردن روستاهای فیروزه آغاز شده و در این طرح معیشت و اقتصاد ساکنان هر روستا دسته‌بندی می‌شود تا براساس آن برنامه‌ریزی صورت گیرد و در حال حاضر هفت معین اقتصادی برای توانمند ساختن جوامع محلی در فیروزه فعالیت دارند.
حکیم‌پور گفت: در این چارچوب روستای رشید آباد فیروزه به عنوان روستای پایلوت برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای انتخاب گردیده و بالغ بر ۶۰هکتار یک‌جا کِشتی با یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی این روستا انجام شده و طرح ارتقا و بهره‌وری دام سبک نیز اجرایی شده که پیش‌بینی می‌شود از این محل درآمد کشاورزان این روستا سه تا پنج برابر افزایش یابد.
وی ادامه داد: در مرحله بعد این طرح در روستای نَیرآباد بخش طاغنکوه و سپس سایر روستاها به مرحله اجرا درمی‌آید.
وی گفت: امسال برای همراهی بیشتر شهروندان در اجرای طرح‌ها ۹ سازمان مردم نهاد در این شهرستان شکل گرفت و در این چارچوب برنامه‌های آموزشی برای جلوگیری از پدیده کودک همسری اجرا شد و همچنین با استفاده از ظرفیت‌ مکان‌های بدون استفاده ۱۶ خانه های فرهنگ‌ در نقاط مختلف شهرستان فیروزه فعال شده است.
وی اظهار داشت: در حوزه گردشگری روستای معدن به عنوان روستای هدف گردشگری تعیین شده و ایجاد دهکده گیاهان داروئی در  باغ نشاط به عنوان بزرگترین باغ ایرانی با اعتبار ۳میلیارد ریال و ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا بر بازار فیروزه تاثیر گذاشته بیان کرد: سالیانه حدود ۴۵ تُن از معدن فیروزه این شهرستان که مرغوبترین فیروزه جهان است برداشت می‌شود و بالغ ۲۲هزار نفر به صورت و مستقیم و غیرمستقیم در صنعت فیروزه مشغول به کار هستند.
وی عنوان کرد: رشد جمعیت فیروزه حدود یک تا یک ونیم درصد است و براین اساس در طرح آینده اقدام مسکن ملی حدود یک هزار و ۵۰۰ سهمیه برای فیروزه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: طرح آب‌رسانی از سد بار به فیروزه حدود ۸۲درصد پیشرفت داشته تاسیس مرکز رشد فیروزه با کمک خیرین در دستور کار قرار دارد و با همکاری شرکت فناور شتاب کلاس‌های آموزش خلاقیت برای خانواده‌ها به صورت مجازی در حال برگزاری است.