دستگیری بیش از ۷۵ نفر حفار‎ غیر مجاز در نیشابور
دستگیری بیش از ۷۵ نفر حفار‎ غیر مجاز در نیشابور
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: در استان خراسان رضوی، بیشترین حجم پرونده‌های قضایی و دستگیری‎های حفاری غیر مجاز و کسانی که به تخریب آثار تاریخی اقدام می‌کنند، مربوط به شهرستان نیشابور است.

محمد اسماعیل اعتمادی عنوان کرد: متاسفانه حفاری‎های غیر مجاز در محوطه‎های باستانی از جمله مشکلات ما در حوزه میراث فرهنگی است و حفاران غیر مجاز اغلب در فصولی مانند پاییز و زمستان به تخریب و غارت محوطه‎های باستانی می‎پردازند.

وی ادامه داد: بیشتر حفاری‎های غیر مجاز در مناطق دور افتاده و گاه صعب‌العبور و کوهستانی اتفاق می‏فتد که به دلیل کمبود نیرو و دوری مسافت، مجبور هستیم از نیروهای مردمی کمک بگیریم.

اعتمادی بیان کرد: همکاری مردم و دوستداران میراث فرهنگی باعث شده در صورت بروز تخلف از سوی متجاوزان و سوداگران اشیای عتیقه، نیروهای افتخاری، سریع موضوع را به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع ‎دهند و بلافاصله نیروها با همکاری تنگاتنگ کلانتری‌ها و پاسگاه‌های انتظامی موجود در بخش‎ها، اقدام به حضور در محل و تعقیب، شناسایی و دستگیری متهمان و تحویل آن‌ها به مقامات قضایی ‎نمایند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور افزود: در استان خراسان رضوی، بیشترین حجم پرونده‌های قضایی و دستگیری‎های حفاری غیر مجاز و کسانی که به تخریب آثار تاریخی اقدام می‌کنند، مربوط به شهرستان نیشابور است.

وی با اشاره به اینکه تعداد پرونده‌‏های مرتبط با حفاری غیر مجاز در نیشابور همیشه زیاد بوده است، مطرح کرد: یکی از دلایل این موضوع، اهمیت و تعداد زیاد آثار تاریخی در قسمت‌های مختلف نیشابور است، بنابراین نیشابور همیشه مورد توجه بسیاری از سودجویان و حفاران غیر مجاز قرار می‎گیرد.

اعتمادی ادامه داد: طی سال گذشته حجم دستگیری‎های افرادی که به تخریب آثار تاریخی و حفاری‎های غیر مجاز پرداختند بیش از ۷۵ نفر بوده که پس از دستگیری تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

وی اظهار کرد: سال گذشته در عرصه تاریخی شهر کهن نیشابور، برای بیش از ۲۰ مورد ساخت و ساز غیر قانونی، توسط دادستانی رای تخریب صادر شده که از این تعداد تا کنون ۱۱مورد تخریب و بقیه نیز به زودی قلع و قمع خواهند شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: بر اساس قانون، مجازات تخریب آثار و ابنیه تاریخی و حفاری غیر مجاز در محوطه‎های باستانی، از یک تا ده سال حبس و پرداخت خسارت وارده طبق نظر کارشناس میراث فرهنگی در نظر گرفته شده است.

  • منبع خبر : ایسنا