دستاوردهای سفر سه وزیر به نیشابور
دستاوردهای سفر سه وزیر به نیشابور
خاتون شرق - در نشست خبری معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور با حضور سعید داغستانی رئیس اداره میراث فرهنگی، علیرضا اخویان مدیرعامل شرکت آبفا، سعید خجسته‌پور مدیر امور منابع آب، مرتضی دهنوی رئیس اداره راه و شهرسازی، علیرضا براتی مدیر شرکت برق، مجید درودی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان و سیدحسن میرفانی شهردار نیشابور گزارشی از دستاوردهای سفر وزیران نیرو، میراث فرهنگی و بهداشت به نیشابور ارائه شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این برنامه با اشاره به اینکه حدود ۲ماه است با یک سری اشکالات در سطح جامعه مواجه هستیم گفت: رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم می‌توانند در رفع این اشکالات کمک کنند و توجه داشته باشیم همه در یک کشتی نشسته‌ایم و باید از ورود به حریم خصوصی افراد و تحقیر و تخریب افراد بپرهیزیم و خبرنگاران چشم و گوش ما برای انعکاس مشکلات هستند و در این مدت تلاش کردیم مشکلات سطح شهرستان را رصد کنیم، گرهی از مشکلات شهروندان باز کنیم و چند شب به صورت ناشناس به همراه دکتر درودی به مراکز درمانی سطح شهر سرکشی کردیم.
وی اظهار کرد: طی یک ماه گذشته با پیگیری نمایندگان نیشابور بزرگ سه وزیر به نیشابور آمده‌اند که نشان دهنده اهمیت نیشابور است.

طرح ۱۴ درخواست از وزیر میراث در سفر به نیشابور

سعید داغستانی رئیس اداره میراث فرهنگی گفت: طی سفر وزیر میراث فرهنگی به نیشابور ۱۴ بند از مطالبات این شهرستان به صورت مکتوب به وی ارائه شد.
وی اظهار کرد: نخستین‌ موضوع بازنگری در ضوابط محدوده شهر کهن نیشابور بود و قرار شد مبلغ یک و نیم میلیارد تومان برای طرح مطالعاتی در این خصوص به پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور اختصاص یابد.
دومین مورد بازنگری در طرح جامع گردشگری شهرستان نیشابور که سال ۱۳۸۳ تدوین شده بود اما در سطح استان پیگیری نشد.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ مصوبه‌ای با عنوان منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری نیشابور ارائه شد که مصوب دولت نهم است و درخواست شد بودجه ای در این خصوص تعیین و زمین مورد نیاز این طرح تامین شود.
ایجاد پایگاه پژوهشی شمال‌شرق کشور که نیازمند ساختار تشکیلاتی و سرفصل اعتباری دارد مورد بعدی بود و تملک حدود پنج هکتار از اراضی آرامگاه خیام برای توسعه آرامگاه مورد بعدی بود.
وی گفت: تامین اعتبار برای ایجاد سایت موزه شادیاخ، توسعه کالبدی باغ آرامگاه عطار و کمال‌الملک، جانمایی مکان رویداد حدیث سلسله‌الذهب که مورد بازدید وزیر قرار گرفت، ثبت جهانی عرصه تاریخی شهر کهن نیشابور، طرح مطالعاتی زادگاه بکتاش ولی در روستای فروشنجان، ارتقای تشکیلاتی اداره میراث فرهنگی نیشابور به معاونت، صدور مجوز برای شهرک صنایع دستی، تخصیص اعتبار مرمتی و نظارتی برای بالغ بر ۱۵ هزار هکتار عرصه تاریخی با ۴۵ هزار هکتار حریم در نیشابور و بهزنگری در ضوابط حریم باغ امین‌الاسلامی و قوامی که در بافت شهری قرار گرفته‌اند برای حفظ این مجموعه‌های تاریخی از دیگر موارد درخواستی از وزیر میراث فرهنگی بود و همه این‌موضوعات توسط وزیر به معاونت‌های تخصصی ارجاع داده شده است.

شیکه آب شرب نیشابور هوشمند می‌شود

علیرضا اخویان مدیرعامل شرکت آبفای نیشابور گفت: در حال اتصال شبکه‌هاب آب شرب روستایی و شهری هستیم و مبلغ ۲ونیم‌میلیارد برای خط انتقال آب از قلعه‌نو اختصاص یافته و طرح انتقال آب به روستای آق‌قایه که تعطیل شده بود دوباره راه‌اندازی شد و در طی سفر وزیر نیرو برای سال آینده بالغ بر ۵۰میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌یابد و ۲۰میلیارد تومان برای چاه هایی که به خاطر رانش زمین از مدار خارج شده است‌.
وی افزود: هفت میلیارد تومان برای هوشمندسازی شبکه آبرسانی و سه میلیارد برای پارک علم‌وفناوری ور نطر گرفته شده که ۲۰درصد آن اختصاص یافته و ۴۰میلیارد تومان از محل اعتبارات جاری برای نگهداشت وضع موجود آب قرارداد بسته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: قراردادی شرکت آبفا استان برای اجرای طرح فاضلاب در نیشابور با شرکتی در شهر دیگر منعقد کرده بود که در نخستین جلسه قرار شد تکلیف این قرارداد ترکمنچای را روشن کنیم و با پیگیری‌های نمایندگان‌ مجلس و رسانه‌ها این‌مسئله حل شد و قرارداد ایجاد تصفیه‌خانه با سیستم لجن فعال توسط مجتمع فولاد با شرکت آب‌وفاضلاب نیشابور منعقد شد و این طرح با افق سرمایه‌گذاری یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ظرف ۴سال احداث می‌شود که ۱۴۰میلیارد به آبفا برای رفع نواقص شبکه آبرسانی ظرف ۴سال اختصاص پیدا می‌کند.
وی یادآور شد: ۶۰هزار مترمکعب افق تولید پساب و فاضلاب در دوره ۲۵ ساله نیشابور است و از این‌میزان ۲۰هزار مترمکعب در اختیار شرکت آبفا برای آبیاری فضای سبز نیشابور و اضافه آن برای تزریق به سفره‌های زیرزمینی نیشابور است.
وی گفت: مورد بعدی طرح منطقه‌بندی شبکه آبرسانی شهر نیشابور است که با اجرای آن فشار آب شُرب در کل سطح شهر یکسان خواهد شد و ۲۲میلیارد تومان برای فاز چهار و پنج این طرح پیش‌بینی شده که ۴۰درصد شهروندان را پوشش می‌دهد.
وی افزود: ۱۰میلیارد برای مخزن آب در منطقه بلوار غزالی برای هشت حلقه چاه در نظر گرفته شده که آب شرب منطقه پنج نیشابور را تامین‌ می‌کند. چهار میلیارد برای تکمیل برکه بی‌هوازی تصفیه خانه فاضلاب نیشابور در نظر گرفته شده که حدود ۴۰درصد پیشرفت داشته و باعث کاهش آلودگی خروجی فاضلاب نیشابور می‌شود و در حال حاضر ۱۳ میلیارد تومان طرح از محل محرومیت‌زدایی با همکاری قرارگاه امام‌ حسن‌مجتبی در حال اجرا است و این‌میزان تا ۲۵میلیارد قابل افزایش است.

میزان تخصیص اعتبارات سفر وزیر نیرو به آب‌ منطقه نیشابور صفر

سعید خجسته‌پور مدیر امور منابع آب گفت: در سفر وزیر نیرو ۱۰میلیارد تومان برای طرح تغذیه مصنوعی درخواست شده و با توجه به‌ قرار گرفتن دانشگاه‌های نیشابور در مسیر رودخانه فاروب رومان ۳۰میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این بخش و رفع خطر سیلاب درخواست شده و تاکنون هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.
وی اظهار کرد: از محل اعتبارات استانی در قالب چهار طرح با اعتبار سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای چهار طرح تعادل بخشی و کنترل رودخانه‌ها، اصلاح و بازسازی طرح فاروب رومان، لایروبی و مطالعات منابع آب در نظر گرفته شده و تاکنون میزان تخصیص صفر بوده است.
وی افزود: در بخش اعتبارات ملی طرح آبرسانی از سد بار را با ۳۶میلیارد تومان اعتبار داریم که در کل تاکنون ۲۴میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.
وی گفت: به دلیل ناپایداری فشار در شبکه آب شرب نیشابور احداث ۲ مخزن ۱۰هزار مترمکعبی در دستور کار قرار گرفته و در نیشابور یک هزار و ۱۵۰ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد ۸۴۷حلقه چاه کشاورزی با میزان برداشت ۸۴درصد و ۱۴۰ حلقه چاه آب شرب و مابقی مربوط به بخش صنایع و خدمات است و ۹۳ درصد از این چاه‌ها مجهز به کنتور هوشمند و همه این چاه‌‌ها مجهز به مودم شده‌اند که موجب صرفه‌جویی ۱۰۰میلون مترمکعبی اضافه برداشت سالیانه شده است.
وی گفت: امسال اعتبارات لایروبی شهرستان از ۴۵۰ به ۵۰۰نیلیون تومان افزایش یافته و هفت هکتار بازگشایی و رفع تصرفات شده است.

مشکل محدودیت برق برای صنایع نیشابور حل شد

علیرضا براتی مدیر شرکت برق گفت:طی سفر وزیر نیرو بالغ بر ۳۰۰میلیارد تومان مصوبات در حوزه آب و برق برای نیشابور داشتیم.
وی افزود: مهم‌ترین مشکلات برق شهرستان نیشابور در سه حوزه است و نخستین‌ حوزه خطوط پربار در منطقه ایران‌شرق بود که یک پست فوق توزیع در آنجا نصب شد تا بار مسکن‌ ملی و منطقه شهرک برای سال آینده تامین شود و مسئله بعدی اتش‌سوزی ترانس دوم پست نیشابور در محل نیروگاه بود که با پیگیری‌های انجام شده احداث پست برق بوژان آغاز شد و قول داده شده تا ۱۸ ماه آینده به بهره برداری برسد و با وجود کلنگ زنی پست‌ بوژان توسط استاندار ۹۴میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که با دستور وزیر ۵۰میلیارد به این طرح اختصاص یافت.
وی ادامه داد: مسئله‌ بعدی ترانس سوم پست نیشابور بود که با دستور وزیر نیرو از محل فاینانس چین با قیمتی بالع بر ۱۰۰میلیارد تومان به نیشابور انتقال داده شد تا ظرفیت برق شهرستان برای صنایع افزایش یابد و دیگر در این‌حوزه صنایع شهرستان محدودیتی نداشته باشند.
وی گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های شهرستان طرح مسکن‌ ملی نیشابور بود که ۳۰میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت و مجوز نوسازی ساختمان مدیریت برق نیشابور دریافت شد همچنین با دستور وزیر نیرو ۱۵ میلیارد تومان برای بهسازی پست‌های زمینی نیشتبور اختصاص یافت و از ابتدای امسال ۴۰دستگاه ترانس در نیشابور نصب و از ۷۰۰ کنتور برق موجود در نیشابور حدود ۱۵۰ کنتور هوشمند شده است.

بیش از ۲۹هزار نفر متقاضی مسکن‌ در نیشابور
مرتضی دهنوی رئیس اداره راه و شهرسازی گفت: در نیشابور برای طرح اقدام ملی مسکن ۲۹هزار و ۵۰۰ نفر ثبت نام کردند و از این تعداد ۱۵ هزار تایید نهایی شدند و سه هزار نفر واریز مبلغ داشته و برای مابقی در حال تهیه زمین هستیم و با مشکل کمبود زمین مواجه بودیم.
وی اظهار کرد: مکان‌های مختلف را بررسی کردیم و تنها زمین مناسب در جاده باغرود متعلق به آقای سعیدی بود و برای تملک ۱۶۰هکتار از این زمین‌ها در اراضی شرق و غرب جاده باغرود مذاکره کردیم و در حال حاضر چهارهزار و ۶۹۰ واحد در شمال نیشابور در حال احداث است و مشاور طرح تفصیلی کار را شروع کرده و در حال برداشت وضعیت موجود است.

پاسخ‌گویی نامناسب بانک‌ها زحمات را به هدر می‌دهد

مسعود اکبری معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری نیشابور با بیان اینکه از بانک‌های شهرستان گله داریم گفت: در حوزه اشتغال و مشاغل خانگی نیز با تخصیص اعتبارات این حوزه اقدامات خوبی توسط اعضای کارگروه اشتغال شهرستان انجام شده اما مشکل اعتبارات بانکی و پاسخگویی نامناسب برخی از بانکها باعث شده این زحمات به نتیجه نهایی منجر نشود.
وی گفت: از بانکهای و سیاستهای استانی ابلاغی به شعب شهرستانی گلایه داریم، ما مشکلات شهرستانی را به حداقل رسانده‌ایم و روسای بانکهای شهرستانی نهایت همکاری را با مجموعه اشتغال شهرستان دارند اما دستورالعملها و محدودیت های استانی از پیشرفت کار جلوگیری می‌کند.
اکبری گفت: طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۵ نرخ بیکاری در نیشابور ۱۱ و ۲دهم درصد و در این بخش رتبه دوم استان را داریم.
وی با تاکید بر رصد و کنترل مستمر نانوایی‌ها گفت: علاوه بر تشدید نظارت و بازرسی روزانه از واحدهای نانوایی شهرستان در جهت کاهش صف های نانوایی و عرضه بیشتر نان جهت رفاه حال شهروندان از دهه پایانی ماه صفر تا کنون میزان ۵۰ تن آرد فوق العاده به نانوایی های سطح شهرستان تخصیص داده شده و ساعات کار این واحدها نیز به همان نسبت افزایش یافته و علاوه بر افزایش نظارت و کنترل در حوزه بازار به جهت ایجاد آرامش و شکستن حباب قیمتی کالاهای اساسی با پیگیری انجام شده برخی از اقلام از قبیل مرغ منجمد به میزان ۱۷۵تن، گوشت قرمز منجمد به میزان ۴۲تن ،شکر به میزان ۳۳۰تن و برنج به میزان ۳۳۷تن تامین و در بازار توزیع شد.

  • منبع خبر : خاتون شرق