درخشش دختر شطرنج باز نیشابوری در مسابقات آسیایی
درخشش دختر شطرنج باز نیشابوری در مسابقات آسیایی
روشا اکبری متولد ۱۳۹۰ قهرمان شطرنج کشوری و دارای درجه جهانی و عضو تیم ملی شطرنج زیر ۱۰ سال ایران و یکی از افتخارات نیشابور است،وی مقامهای مختلف زیادی را از آن خود کرده است.

فاطمه برزنونی

از جمله آن می توان به مقام دوم مشترک آسیا زیر ۸سال دختران ۲۰۱۹،قهرمانی مسابقات سریع کشوری زیر ۸ سال دختران سال ۱۳۹۸،قهرمانی مسابقات کشوری زیر ۱۰ سال دختران در سال ۱۳۹۹،کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات برق‌آسای کشوری زیر ۸ سال دختران در سال ۱۳۹۸،نایب قهرمانی مسابقات استاندارد کشوری رده سنی زیر ۸ سال دختران در سال ۱۳۹۷،قهرمانی در مسابقات بین المللی کاسپین زیر ۸ سال دختران در سال ۱۳۹۷،قهرمانی در مسابقات تیمی آنلاین بزرگسالان کشور به همراه تیم خراسان رضوی در سال ۱۳۹۹،همچنین قهرمانی مسابقات استان خراسان رضوی زیر ۱۰ سال دختران ۱۳۹۸ و قهرمان مسابقات استان خراسان رضوی زیر ۱۰ سال دختران در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد. به همین بهانه در ادامه گفتگوی کوتاهی با خانم شهلا محمدی مادر این شطرنج باز نیشابوری خواهیم داشت که به آن می پردازیم:

چه شد که روشا اکبری شطرنج را به عنوان ورزش حرفه ای انتخاب کرد؟
شهلا محمدی مادر روشا اکبری در این رابطه می گوید روشا از پیش دبستانی ۲ شطرنج را به صورت حرفه ای شروع کرد و مربی پیش دبستانی او متوجه استعداد روشا به شطرنج شد و او را به مسابقات استعدادیابی دعوت کرد و طی مسابقه شطرنجی که بین پیش‌دبستانی‌ها برگزار شد روشا مقام اول را کسب کرد و بعد از آن کلاس های شطرنج روشا را به صورت حرفه ای زیر نظر تنها مربی بین المللی خراسان استاد قربانیان شروع کردیم و به این منظور به مشهد رفت و آمد می کنیم.
روشا همچنین تاکنون چهار مقام کشوری و یک مقام آسیایی دارد و عضو تیم ملی شطرنج زیر ۱۰سال دختران ایران است و در آخرین مسابقه ای که شرکت کرد توانست مجوز حضور در مسابقات آسیایی و جهانی را به دست آورد و علت اصلی علاقه او به شطرنج به عنوان رشته ورزشی برای روشا عشق و علاقه روشا به شطرنج و انگیزه بالای او برای بازی شطرنج بود و او شطرنج را به صورت حرفه‌ای دنبال می کند هر چند که از دید عموم مردم این ورزش یک ورزش تک نفره و خشک به نظر می آید اما از نظر او لذت بخش است و ما پیرو علاقه روشا از او حمایت کردیم.
با وجود شرایط کرونا چالش خاصی برایتان به وجود نیامده است؟
با توجه به شرایط کرونا مشکلاتی وجود دارد و رفت و آمد ها کمی مشکل است اما وقتی پشتکار و تلاش روشا را می بینیم خستگی برایمان معنا ندارد، همانطور که گفته شد کلاس های شطرنج روشا در مشهد برگزار می‌شود و محدودیت‌های تردد وجود دارد اما موفقیت های روشا این مشکلات را کمرنگ می کند.
با توجه به قهرمانی روشا در شطرنج فدراسیون شطرنج از او حمایت می کند؟
با توجه به مقام هایی که روشا کسب کرده است هزینه های تمرینات شطرنج شخصی است اما در حوزه مسابقات جهانی هزینه‌ها را فدراسیون تامین می‌کند نظیر هزینه‌های اعزام و هر آنچه که مربوط به هزینه اقامت و.‌… می شود . البته فدراسیون فقط هزینه‌های قهرمان ها را تامین می کند ( کسانی که مقام اول را کسب کرده اند)
الگوی روشا اکبری در ورزش شطرنج چه شخصی است؟
بهترین و مهمترین الگوی روشا در شطرنج استادش اقای قربانیان است که حمایت و انگیزه زیادی از روشا موجب پیشرفت چند برابری او شده است.
دبستان بهاره سلیمی در رابطه با مسابقات روشا اکبری همکاری لازم را دارد؟ و آیا این مسابقات لطمه ای به درس هایش وارد نکرده است؟
خوشبختانه مسابقات شطرنج روشا اکبری هیچ لطمه‌ای به درس او نزده است و مدیریت دبستان بهاره سلیمی همکاری لازم را با ما در رابطه با مسابقات روشا داشته است و تمام کلاس ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود و ما فرصت کافی برای ضبط برنامه ها داریم و حتی نوعی نظم و هماهنگی بین درس و ورزش روشا وجود دارد.
چه توصیه ای به والدینی که کودکانشان به ورزش علاقه مند هستند دارید؟
خانم شهلا محمدی به والدینی که کودکانشان به ورزش خاصی علاقه دارند توصیه می کند از آنها حمایت کافی و لازم برای پیشرفت تا رسیدن به موفقیت انجام شود و در کنار تلاش کودکان علاقه مند به ورزش حمایت معنوی نیز لازم و ضروری به نظر می رسد.ودر پایان ارزوی روشا قهرمانی جهان است.