دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه ارتقا یافت
دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه ارتقا یافت
با حضور وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نمایندگان نیشابور در مجلس و تعدادی از مدیران استانی مراسم ارتقای دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی نیشابور به دانشگاه در فرهنگسرای سیمرغ این شهرستان برگزار شد و پس از بیش از 10 سال سرانجام این مطالبه قدیمی مردم نیشابور برآورده شد تا فاصله معنادار نیشابور در شاخص های بهداشت و در مان نیشابور نسبت به کشور همچون شاخص های تخت بیمارستانی، پزشک، پزشک متخصص و پرستارکمتر شود. در این مراسم وزیر بهداشت بر پیشرو بودن دانشگاه نیشابور و دارا بودن ظرفیت های بالقوه برای توسعه تاکید کرد.

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: دانشگاه علوم ‌پزشکی نیشابور دانشگاهی پیشرو خواهد بود و ارتقای این دانشکده به دانشگاه زمینه های قبلی دارد و اتفاقی نیست و قدردان همه افرادی هستیم که برای این موضوع تلاش کرده‌اند و و هدف کار کردن در جهت تعالی و ارتقا است.
وی افزود: جایی که هویت و اصالت داشته باشد می تواند رشد کند؛ نیشابور با تاریخ پرافتخار و اصالتش این چنین است و ریشه های فرهنگی که باعث اعتماد به نفس و رشد نیشابور شده و در درجه نخست هم اعتماد به نفس باعث رشد و ارتقا می‌شود و دشمن در طول تاریخ اعتماد به نفس ما را هدف گرفته و دومین ‌مسئله هویت ما است و جایی که هویت، اعتماد به نفس و اصالت داشته باشد پیشرفت حاصل می شود و نیشابور علاوه بر این‌ها تاریخی پرافتخار دارد.
وی با بیان اینکه نیشابور با داشتن این ظرفیت‌ها و جوانانی پرشور زمینه پیشرفت و ارتقا دارد گفت: امروز چون در تهدید و تحریم‌هستیم باید خودمان روی پای خودمان بایستیم و داروهایمان را خودمان ‌تولید کنیم و هیچ بت‌بست و محدودیتی برای هیچ نقطه از کشورمان قائل نیستیم و امروز با این هدف دانشگده علوم‌پزشکی نیشابور به دانشگاه ارتقا یافت تا شاهد یک دانشگاه علمی‌ و پیشرو نسل چهارم باشیم‌ تا بتواند کارهای جدید انجام دهد و در این‌جهت باید یک دانشگاه الکترونیک و پیشرفته پایه‌گذاری شود.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تا کنون ۷۴ سفر استانی انجام داده‌ام و این سفر برای من از همه مبارک‌تر است زیرا شاهد تولد یک دانشگاه تاریخی در ابر شهر نیشابور هستم گفت: باید کمک‌ کنیم این عقب‌ماندگی مقطعی تاریخی را در نیشابور جبران کنیم و شاهد این باشیم که دانشگاه نیشابور به یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه های کشور تبدیل شود و انتظار از ریاست دانشگاه علوم پزشکی نیشابور توجه به جوانی جمعیت است.
وی اظهار کرد: طی ۱۴ ماه گذشته خدمات زیادی در دولت آقای رئیسی انجام شد و بزر‌گ‌ترین‌چالش ما کردنا بود و در آغاز دولت روزانه ۵۰ هزار مبتلا به کرونا داشتیم و شاهد ۲۰ هزار بستری و هشت هزار بیمار بدحال و بالای ۷۰۰ نفر مرگ روزانه بودیم اما حضور و تلاش مردم در واکسیناسیون باعث شد از آذر تاکنون شاهد کاهش موارد فوتی باشیم و این روزها فوتی‌ها به صفر رسیده درحالی که هنوز در کشورهای پیشرفته فوتی داریم و در هفته ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تزریق واکسن داشتیم که یک رکورد بود.
وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته در حوزه سلامت‌ کشور گفت: طی این مدت ۶میلیون نفر ازسه دهک پایین تحت پوشش بیمه همگانی قرار گرفت و تعرفه پرستاری برای نخستین بار پس از ۱۳ سال اجرایی شد و ۴۳ درصد رشد در دانش بنیان داشتیم و ۱۲ شهرک علم‌وفناوری ایجاد شد و ما قول دادیم تا پایان امسال هیچ بچه زیر چهار سال نیازمند به کاشت حلزون نداشته باشیم‌ و باید با همه توان برای سلامت مردم تلاش کنیم.

وزیر بهداشت گفت: تاریخ بسیار رهگشا است و باید مطالعه شود متاسفانه امروز با جعل تاریخ مواجه هستیم و واقعیت‌ها مشخص نیست و نسل جوان‌ باید با مطالعه تاریخ سیر و جریانی را که اتفاق افتاده است درک کند. ما در آن شرایطی که از نظر اقتصادی وابستگی کامل به غربی‌ها داشتیم با این که جمعیت ما یک سوم جمعیت فعلی بود در یک سری از بیماری‌ها مجبور به اعزام بیمار به خارج از کشور بودیم اما امروز کشورهای مجاور برای درمان به ایران‌ مراجعه می‌کنند در حالی که دشمنان انقلاب هر کاری از دستشان برآمد انجام دادند به این‌موفقیت‌ها رسیدیم.
وی افزود: از بزرگ‌ترهای خود بپرسید که نظام‌ سلامت را چه کسی اداره می کرد؟ پزشکان بی‌کیفیت هندی و پاکستانی و افراد غیرمتخصصی بودند که حوزه سلامت را اداره می‌کردند و درزمینه بسیاری از بیماری‌ها مجبور به اعزام بیماران به خارج بودیم. وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در ۳۰‌ رشته فوق تخصص و در ۶۰‌ رشته فلوشیپ داریم. خودمان بیماری ها را درمان می‌کنیم و از کشورهای خارج نیز به کشور ما مراجعه می‌کنند. مقام عالی حوزه بهداشت و درمان کشور افزود: این شرایط در وضعیتی رخ داده است که دشمنان همه تلاش خود را در این ۴۳ سال در دشمنی با ما کرده‌اند. در کجای تاریخ وجود دارد که یک کشوری که دچار بیماری وحشتناک است، دوباره تحریم شود؟
وی خاطرنشان کرد: در کجای تاریخ کشوری را که دچار یک‌ بیماری خطرناک و کشنده شده تحریم‌ می‌کنند و دیدیم در طی ۲سال شیوع کردنا چقدر ناجوانمردانه ما را تحریم کردند ولی با وجود این تحریم‌ها از این بحران‌ گذشتیم و امروز قوی‌ترین حوزه سلامت را در منطقه داریم و جمهوری اسلامی ایران در تمامی شاخص‌ها نسبت به کشورهای منطقه پیشرو است.

امروز تازه شروع کار است

دکتر درودی رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیشابور نیز در این‌ مراسم گفت: دانشجویان و پرسنل دانشگاه امروز تازه شروع کار است و بسیار مفتخریم که در حوزه سلامت قدرت اول منطقه هستیم. دانشمندان و شرکت های دانش بنیانی داریم که امروز می توانند با رهنمودهای مقام معظم رهبری، گره‌گشای مشکلات صنعت باشند.
وی افزود: هفت ماه قبل که به نیشابور آمدم قول دادم برای ارتقای دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور به دانشگاه تمام‌ توانم را به کار بگیرم و امروز به این موفقیت رسید‌ه‌ایم و قول می‌دهیم دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور در مدتی کوتاه به تیپ ۲ و پس از آن به تیپ یک ارتقا یابد.
وی افزود: دغدغه ما رسیدگی به منابع انسانی به عنوان موتور محرک و مشی ما هماهنگی کامل با برنا‌مه‌های وزارت و جوانی جمعیت سرلوحه کار ما است و ارگان‌های مختلف و سازمان‌های مردم نهاد در نیشابور در این زمینه همکاری لازم را دارند و امروز فضا برای توسعه تحصیلات علمی و دیپلماسی سلامت و جذب نیروهای متخصص و متعهد باز شده است‌ و دانشجویان باید با آن توجه کنند.

علاقه زیادی به گفتن مشکلات پشت تریبون ندارم

ابوطالب جوان فرماندار ویژه شهرستان نیشابور نیز در این مراسم گفت: ارتقای دانشگاه علوم‌ پزشکی نیشابور حاصل عملکرد و تلاش نمایندگان و مسئولان امروز و دیروز شهرستان است و این ارتقا در یک فاصله زمانی کوتاه نیازهای ما را در تمام حوزه های بهداشتی از جمله اعتبارات، تجهیزات، امکانات و منابع انسانی برطرف خواهد کرد و از این به بعد نیشابور باید به صورت دانشگاه دیده شود.
وی گفت: ارتقای دانشکده علوم پزشکی نیشابور را به دانشگاه به مردم نیشابور تبریک عرض می‌کنم و با این اتفاق ارزشمند خودبه خود باید یک سری ظرفیت‌ها در بخش بودجه و تجهیزات و امکانات تغییر کند و باید از این پس نیشابور به عنوان دانشگاه دیده شود و این‌ کار ارزشمند به قدری ذوق در دل مدیران ایجاد کرده که دیگر علاقه زیادی به گفتن نیازها و مشکلات پشت این تریبون ندارم و به صورت مکتوب تقدیم حضور وزیر خواهد شد.

دکتر کیانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم گفت: ظرفیت خیلی خوبی در نیشابور وجود دارد که اولین آن اتحاد میان مسئولان شهرستان است‌ و دومین ظرفیت نیشابور خیران آن هستند که همکاری های خیلی خوبی در این زمینه دارند و حالا با این ارتقا مسئولیت آن‌ها بسیار خطیر شده و امیدواریم این ارتقا سر منشأ اتفاقات بسیار خوبی در آینده نزدیک باشد.
وی افزود: دستیابی به این مهم کار بسیار دشواری بود؛ زیرا موانع جدی بر سر راه وجود داشت که با تلاش های صورت گرفته این موضوع به ثمر نشست.

برخی از روی نادانی و غفلت می‌گفتند این کار بزرگی نیست

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس در این مراسم با بیان این که یکی از مطالبات دیرینه مردم نیشابور با ارتقای دانشکده علوم‌ پزشکی به دانشگاه به ثمر نشست، گفت: دانشکده علوم پزشکی نیشابور که ۶۰۰ هزار نفر جمعیت را تحت پوشش دارد و از سال ۸۸ مستقل شده بود در حالی از مزایای ارتقا محروم ماند که دانشکده‌های سبزوار، تربت‌حیدریه و گناباد به دانشگاه ارتقا پیدا کردند.
وی افزود: در این دوره بالاخره یک نفر پیدا شد که استدلال و منطق ما را شنید و این خدمت بزرگ‌ را برای نیشابور پیگیری کرد و ایشان کسی جز آقای دکتر عین‌الهی نبود و آن شبی که این خبر را به من دادند خوشحال شدم و برخی از روی نادانی و غفلت می‌گفتند این کار بزرگی نیست اما به همت ایشان در شورای انقلاب فرهنگی این کار بزرگ انجام شد و گام اول آن در شورای گسترش وزارت بهداشت برداشته شد و کسانی که می‌گفتند نتیجه‌ای ندارد امروز شاهد باشند که نتیجه داشت. در این بروکراسی اداری گرفتن این‌مجوزها واقعا طاقت ‌فرسا است و میان‌جلگه نیشابور هم جزو پنج بخشی است که به زودی ارتقا خواهد یافت.
وی با انتقاد از نحوه بودجه بندی های استانی گفت: ما از مسئولان مختلف پرسیده بودیم ملاک تقسیم بندی بودجه ها چیست؟ جمعیت، مساحت یا پارامتر دیگری است که ظاهرا گفته‌اند ملاک بودجه بندی بحث عقب‌ماندگی‌های یک منطقه است و ما این را توهین به مشهد می‌دانیم چراکه بیشترین اعتبارات، هم‌اکنون به مشهد تعلق می گیرد و ما هیچ موقع شهرستان مشهد را شهرستان عقب‌مانده‌ای نمی دانیم و باید سهم مشهد جای خود باشد و سهم شهرستان ها هم به جای خود دیده شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود خیران‌نیک‌اندیش امروز که به دانشگاه ارتقا یافته‌ایم اگر هم‌گلایه‌ای بوده باید پای کار بیائیم و تبریک واقعی این‌ مراسم را باید به پرسنل بهداشت و درمان بگوئیم.
وی یادآور شد: تثبیت اورژانس هوایی نیشابور باعث نگرانی مردم شده که امیدواریم با قول وزیر بهداشت موجب خوشحالی و رفع نگرانی ایشان شود.
هاجر چنارانی دیگر نماینده مردم نیشابور در مجلس نیز گفت: ارتقای دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور از سال ۹۲ به مصوبه شورای عالی فرهنگی گره خورد و دکتر درودی با وجود همه حرف‌ها و حدیث‌ها به این‌ موفقیت رسید.
وی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه که در مجلس دهم‌ نوشته شد و برای نخستین بار سازمان اورژانس کشور مستقل شد و در این برنامه بالگرد اورژانس هدیه کوچکی به مردم نیشابور بود و من‌قول می‌دهم از پرستاران و همه کسانی که در دوران سخت کرونا تلاش کردند برای تبدیل وضعیت در برنامه هفتم پیگیر باشم.