خراسان ۷۲ ساله شد
خراسان ۷۲ ساله شد
روزنامه خراسان پا به هفتاد و دو سالگی گذاشت؛ قدیمی‌ترین روزنامه محلی در حال انتشار ایران که از پنجم بهمن‌ماه سال 1377، به کسوت روزنامه کشوری درآمد و حدود 22 سال است که همه ایرانیان، خراسان می‌خوانند. ریشه‌های تاریخی پیدایش این جریده مردمی را، طی یادداشت‌هایی در این صفحه و نیز، ویژه‌نامه‌هایی که در این باره منتشر شده‌است، بیان کرده‌ام.

استان خراسان، به عنوان مهد ادب و هنر، از دیرباز میزبان شاعران و نویسندگان نامداری بوده‌است که بسیاری از آن‌ها در شکل‌گیری ادبیات مشروطه و پس از آن، نقشی محوری داشته‌اند؛ از ادیب‌الممالک فراهانی، مدیر نخستین روزنامه استان با نام ادب (انتشار یافته به تاریخ ۱۲۷۷ خورشیدی) که بگذریم، به نام‌های بزرگی همچون سیدحسن اردبیلی و ملک‌الشعرا بهار می‌رسیم؛ نویسندگانی که نخستین دوره روزنامه خراسان را در عصر مشروطه منتشر کردند و تربیت‌یافتگان آن‌ها، سال‌ها بعد، موفق به انتشار دور دوم این روزنامه وزین شدند؛ روزنامه محبوبی که از ۷۲ سال قبل، مهمان خانه‌های اهالی خونگرم مشهد و البته تمام خراسان بزرگ است.

در این سال‌های متمادی، روزنامه خراسان با بزرگانی همچون حسن عمید، دکتر علی شریعتی، دکتر شفیعی‌کدکنی، دکتر غلامحسین یوسفی و … همکاری داشته و حوادث گوناگونی را از سر گذرانده‌ است که وقایع روزگار ملی‌شدن صنعت نفت، یکی از آن‌هاست. رویدادهایی که در برگ‌برگ روزنامه، انعکاسی تمام یافته است. خراسان در ایام پرالتهاب انقلاب، در کنار مردم بود و همسو با دیگر جراید کشور، مدتی را در اعتصاب گذراند؛ تنها دورانی که روزنامه چاپ نشد، همین برهه زمانی بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در دوران دفاع‌ مقدس نیز، روزنامه خراسان همواره به عنوان مرکز آگاهی‌بخشی به مردم و انعکاس‌دهنده دردها و خواسته‌های آن‌ها مطرح بوده است. اینک، در جشن تولد ۷۲ سالگی دوره دوم این روزنامه تاریخ‌نگار و تاریخ‌ساز، با هم به یکی از تولیدات ویژه مطبوعاتی در آن خواهیم پرداخت؛ مصاحبه‌های طلایی دورانی که خراسان هنوز یک روزنامه محلی بود؛ از اول تیرماه سال ۱۳۲۸ تا پنجم بهمن‌ماه ۱۳۷۷٫روزنامه خراسان با وجود فعالیت به عنوان یک روزنامه محلی، به مدت ۵۰ سال، توانست اعتبار و جایگاه خود را به عنوان رسانه‌ای تأثیرگذار، تثبیت کند؛ این وضعیت البته، مرهون  خبرنگارانی بود که برای بالا بردن تراز و جایگاه روزنامه اول شهر مشهد، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند و به دیگر سخن، روز و شب نداشتند.

مطالب متنوع، مقالاتی که از اهل‌فن و فضل گرفته و منتشر می‌شد، در کنار خبرنگاران و نویسندگان زبده روزنامه که برخی از آن‌ها مانند مرحوم عمید و زنده‌یاد دکتر علی شریعتی، ذوالفنون بودند، زمینه را برای رشد سریع روزنامه در فضای رسانه‌ای استان فراهم کرد. این را می‌توان از انعکاس گزارش‌های تند و تیز روزنامه، حتی در روزگار پراختناق پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دریافت. خراسان در سیل ۱۳۲۹، در زلزله‌های دهه ۱۳۴۰ و در مشکلات اجتماعی ساکنان مشهد طی سال‌ها و دهه‌های متمادی، یک تکیه‌گاه مطمئن و قابل اعتماد بود. در این سال‌ها بسیاری از جراید در مشهد ظهور کردند و ناگاه، ناپدید شدند؛ اما خراسان باقی ماند و باقی ماندن خود را مدیون مردمی است که دوستش دارند و به‌رغم انتقادات گاه‌ و بی‌گاه که ناشی از انتظارات معقول آن‌ها از روزنامه است، همراهی‌اش کردند و درخت تناور این روزنامه قدیمی را در دوره دوم انتشار، به دهه هفتم عمر رساندند.

خراسان در سال‌های اخیر، پا را فراتر از یک روزنامه دوست‌داشتنی گذاشته؛ حالا خراسان، صاحب «آخرین خبر»، به عنوان پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن خبری کشور است و دوست‌داشتنی بودن را در فضای مجازی و با مخاطبانی جهانی تجربه می‌کند و این موفقیت را نیز، مدیون یاران همراهی است که سال‌ها در کنار سفره صبحانه، برگه‌های آن را مشتاقانه ورق زدند و اطلاعات مندرج در آن‌ها را، با اطمینان به دیگران انتقال دادند.

  • نویسنده : جواد نوائیان رودسری
  • منبع خبر : خراسان