خدایا شیفت آخرم نباشد…
خدایا شیفت آخرم نباشد…
نوشته های پشت لباسش، چند روزی است که سوژه فضای مجازی شده است: «خسته اما پایدار. خدایا، شیفت آخرم نباشه». خسته است از مشکلاتی که او و همرزمانش را در خط اول مبارزه با کرونا بی رمق کرده است،

رعایت نشدن پروتکل ها توسط من و شما، وعده های بی ثمر مسئولان و … . با وجود این، اما پایدار ایستاده و جبهه نبرد را ترک نکرده است تا بیماران کرونایی احساس تنهایی نکنند و به سلامتی امیدوار بمانند.

۳۵ هزار مبتلا، ۷۰ شهید

چند ماهی است که بیش از ۱۸۰ هزار پرستار کشور کمر همت بسته اند تا در کنار پزشکان و دیگر اعضای کادر درمانی، به جنگ با کرونا بروند. جنگی که هنوز هم ادامه دارد و طبق اخبار وزارت بهداشت روزهای سیاه تر آن هم در راه است. آن طور که دبیر کل خانه پرستار اعلام می کند، تاکنون حدود ۳۵ هزار نفر از پرستاران کشور به کرونا مبتلا شده اند و نام ۷۰ نفر آن ها هم در فهرست شهدای مدافع سلامت ثبت شده است. جان فشانی پرستاران در خدمت به بیماران کرونایی را همه دیده ایم، اما دردها و رنج های آن ها کمتر دیده شده و صدایشان شنیده نشده است.

سرانه پرستار در کشور، یک ششم سرانه برخی کشورها

«محمد شریفی مقدم» دبیر کل خانه پرستار می گوید: «پرستاران ما سال هاست با مشکلات شغلی شان دست و پنجه نرم می کنند و این مشکلات در دوران کرونا تشدید شده است. یکی از مشکلات، سرانه پرستار است. برخی کشورها این سرانه را به ازای هر هزار نفر به حدود ۱۰ پرستار رسانده اند در حالی که در کشور ما به ازای هر هزار نفر ۱٫۵ پرستار داریم. البته همین سرانه هم مربوط به قبل از کروناست و الان قطعا کمتر شده است، چرا که سالیانه سه هزار پرستار بازنشسته می شوند. علاوه بر آن، طی ماه های اخیر حدود ۵-۶ هزار پرستار به دلیل ابتلا به کرونا در بازه های زمانی دو هفته تا یک ماه از چرخه کار خارج شدند. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت ۲ درصد پرستاران ترک شغل کرده اند که البته طبق آمار ما با در نظر گرفتن پرستاران شرکتی، این میزان بیشتر است».

هشدار مهاجرت پرستاران

اما موضوع نگران کننده ای که شریفی مقدم به آن اشاره می کند، جذابیتی است که برخی کشورها برای مهاجرت پرستاران در دوره مبارزه با کرونا ایجاد کرده اند: «به دلیل نیاز ضروری همه کشورها به پرستاران، برخی کشورها مثل کانادا، استرالیا، آلمان، بلژیک و هلند ضوابط پذیرش را تسهیل کرده ، علاوه بر آن حقوق پرستاران را هم افزایش داده اند. به همین دلیل تمایل به مهاجرت افزایش یافته است. مثلا اگر ما قبلا روزانه ۲-۳ تقاضا برای دریافت گواهی شغلی داشتیم حالا به روزی ۲۰ نفر رسیده است. البته ما آمار رسمی از میزان مهاجرت پرستاران نداریم اما می دانیم که میزان درخواست ها افزایش یافته است».

درد دل های یک پرستار

مشکلات پرستاران چند موضوع کاملا مشخص است: اجرایی نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات و قانون بهره وری، پایین بودن میزان کارانه ها و  تاخیرهای فراوان در پرداخت آن، نداشتن تجهیزات کافی، مشکلات معیشتی و … . با یکی از پرستاران گفت وگو می کنم و او برایم از دردهای خود و همکارانش می گوید: «خیلی از وظایف سنگین مراقبت از بیماران روی دوش پرستاران است اما دریافتی های آن ها واقعا خجالت آور است. در این روزهای سخت همکاران من نجابت به خرج می دهند و به بیماران خدمت می کنند اما در همین دوران با برخی پرستاران قرارداد ۸۹ روزه می بندند که حق بیمه آن ها را ندهند. با این شرایط چطور می شود انگیزه داشت؟»

معاون پرستاری وزیر در قرنطینه

مهر امسال بود که وزیر بهداشت از به تعویق افتادن کارانه پرستاران ابراز شرمندگی کرد و البته با خبر «پرداخت ۳ ماه کارانه معوق آن ها»، مرهمی بر این زخم گذاشت. اما زخم های پرستاران هنوز مرهم های بیشتری می خواهد تا توان آن ها برای ایستادگی در این روزهای دشوار را بیشتر کند. در کنار کارانه های معوق، استخدام پرستاران شرکتی و اجرای قانون خاک خورده تعرفه گذاری هم از مطالبات جدی این قشر از کادر درمان است. روز گذشته برای پیگیری مشکلات پرستاران با معاون پرستاری وزیر بهداشت هم تماس گرفتیم اما دکتر «مریم حضرتی» در گفت وگو با خراسان اعلام کرد که در قرنطینه است و حال مساعدی برای انجام مصاحبه ندارد. برای او آرزوی سلامتی کردیم و البته گفتیم که پرستاران منتظر تحقق وعده های شما هستند.

پیگیری مداوم مجلس برای معیشت کادر درمان

اما بهارستانی ها هم تلاش کرده اند همه توان خود را برای حل مشکلات کادر درمان به کار گیرند. مصداق این ادعا، توئیت روز گذشته «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس است که نوشت: «هفته‌ای نبوده است که کمیسیون بهداشت پیگیر معیشت کادر درمان نباشد. چه در جلسات با وزیر بهداشت و معاونان ایشان، چه در نامه بنده به رئیس جمهور، این موضوع به خصوص تخصیص کامل یک میلیارد دلار صندوق توسعه ملی پیگیری شده است. امیدوارم با همدلی دولت، حل معیشت کادر درمان به نتیجه ملموس برسد».

  • منبع خبر : خراسان