جشنواره فیلم فجر در نیشابور برگزار می‌شود / انتشار کتاب زن، زندگی، آزادی در نیشابور
جشنواره فیلم فجر در نیشابور برگزار می‌شود / انتشار کتاب زن، زندگی، آزادی در نیشابور
خاتون‌شرق _ ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور گفت: امسال هم‌زمان با سراسر کشور جشنواره فیلم فجر از ۱۷ تا ۲۰ بهمن در نیشابور هم برگزار می‌شود.

در دهه فجر امسال ۴۰۷ برنامه پیش‌بینی شده و برای اجرای این برنامه‌ها ستاد دهه فجر نتشکیل شده و از این تعداد ۲۰۷برنامه مربوط به طرح های عمرانی است که در ایام دهه فجر به بهره برداری می‌رسد
فرماندار نیشابور در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: در دهه فجر امسال ۴۰۷ برنامه پیش‌بینی شده و برای اجرای این برنامه‌ها ستاد دهه فجر نتشکیل شده و از این تعداد ۲۰۷برنامه مربوط به طرح های عمرانی است که در ایام دهه فجر به بهره برداری می‌رسد. این طرح های عمرانی با اعتباری بالغ بر ۴۵۹ میلیارد تومان شامل طرح‌های کشاورزی، توسعه شهری و روستایی، اصلاح شبکه برق، تامین روشنایی، نوسازی مدارس و فضاهای گردشگری و تامین آب شرب است و از این طرح‌ها ۲مورد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
جوان گفت: افتتاح ساختمان‌های بنیاد شهید و دارایی نیشابور به ترتیب با اعتبار ۱۴ و ۳۳ میلیارد تومان از جمله این طرح‌ها است همچنین سایر موارد شامل ۹ طرح کشاورزی با اعتبار ۱۵میلیارد تومان، بهره‌برداری از اتاق عمل بیمارستان ۲۲ بهمن با اعتبار ۱۵ میلیارد، ۳۵ طرح شهری در نیشابور و شهرهای اقماری ۹۲میلیارد تومان، بهره برداری از یک کتابخانه و خانه محلی از محل اعتبارات بازآفرینی با اعتبار ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان، ۵۱ طرح روستایی دهیاری‌ها با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان، ۵۳ خانه مددجویان کمیته امداد با اعتبار سه میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان، ۱۵ واحد آموزشی ۱۴میلیارد تومان، هشت طرح برق‌رسانی و اصلاح شبکه ۷۳میلیارد تومان، ۱۳ طرح آب‌رسانی و اصلاح شبکه ۱۱۳ میلیارد تومان و ۲۶ طرح مخابراتی و توسعه فیبر نوری و نصب دکل با اعتبار ۱۱میلیارد تومان است.
فرماندار نیشابور گفت: طی یک سال گذشته ۲۸۴ طرح با اعتبار ۶۷۸ میلیارد تومان در حوزه های مختلف تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

سهم شهرداری‌های نیشابور بزرگ از محل عوارض ۲برابر شد

محمود گیاهی معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان نیشابور گفت: پارسال سهم شهرداری‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان از محل عوارض و ارزش‌افزوده ۸۵ میلیارد تومان بود که امسال به ۱۶۵ میلیارد تومان رسید.
وی اظهار کرد: در این چارچوب سهم شهرداری نیشابور پارسال ۴۵میلیارد تومان بود و امسال این میزان ۱۲۵درصد افزایش یافت.
وی افزود: سهم شهرداری شهر بار از ۷۱۱ میلیون تومان در سال گذشته امسال به ۱۴۶ میلیون تومان، شهرداری چکنه از ۲۹۵ میلیون تومان به ۵۳۷ میلیون تومان، شهرداری عشق‌آباد از ۴۰۳ میلیون تومان به ۷۴۴ میلیون تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: از این محل سهم دهیاری‌های نیشابور از ۳۳ میلیارد تومان به ۵۳ میلیارد تومان و سهم عشایر از ۳۰۲ میلیون تومان به ۵۵۹ میلیون تومان و برای روستاهای فاقد دهیاری برای فرمانداری‌های نیشابور، فیروزه و زبرخان از ۷۵۱ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون تومان در سال جاری رسیده است.
وی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار عوارض آلایندگی به نیشابور تعلق می‌گیرد اظهار کرد: عوارض آلایندگی واحدهای آلاینده به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست به شهرها و سکونت‌گاه‌های پیرامون منابع آلودگی تعلق می‌گیرد و در نیشابور تنها مجتمع فولاد خراسان به عنوان واحد آلاینده تشخیص داده شده و از محل عوارض آلایندگی این واحد صنعتی ۴۰درصد به فیروزه و ۶۰درصد به نیشابور تعلق می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: میزان اثرگذاری این آلایندگی را تا شعاع ۱۵کیلومتر در نظر گرفته‌اند و در حال حاضر واحدهای دیگری در نیشابور، فیروزه و زبرخان جزو واحدهای آلاینده تشخیص داده نشده است.
وی با اشاره به اینکه دریافتی نیشابور از مالیات در قالب ارزش افزوده از محل تملک دارایی‌ها است اظهار کرد: طی این مدت اعتباراتی که در قالب تملک دارایی‌ها به نیشابور تعلق گرفته شامل ۱۱۲ طرح به ارزش ۷۴میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و اعتبارات نفت بوده و از محل اعتبارات متوازن ماده ۱۰۸ سهم شهرستان نیشابور ۲۵میلیارد تومان در قالب ۴۲ طرح بوده است.
وی گفت: از محل اعتبارات جرایم برای سه مجموعه ادارات راه، شهرداری‌ها و روستاها در نظر گرفته شده است و تاکنون در نیشابور از ۲۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در ۱۲۹ روستا طرح هادی روستایی با ۲۱ میلیارد تومان اعتبار اجرا شده و طرح هادی ۱۳۳ روستا هم در حال بازنگری است.
گیاهی اظهار کرد: تاکنون ۳۶۵ تن قیر برای ۲۰روستا و ۴۶۱ تن قیر برای طرح‌های بنیاد مسکن در ۱۸ روستا اختصاص یافته و از ۳۶ هزار واحد روستایی هشت هزار واحد روستایی مقام سازی شده که هشت درصد از میانگین استانی پایین‌تر است.
وی گفت: ۱۵ میلیارد تومان از بنیاد مسکن به صورت بلاعوض برای اقشار کم‌درآمد اختصاص پیدا کرده و تاکنون سه هزار و ۲۳۰ نفر از ۱۱۰روستا در نیشابور برای مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر ۱۴ سایت مخابراتی ایرانسل در سطح شهر در حال اجرا است و تا پایان سال تعداد این سایت‌ها به ۴۰دکل خواهد رسید.

نیشابور با کم‌ترین افزایش قیمت و کمبود کالا مواجه بوده

مسعود اکبری معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری نیشابور گفت: براساس اطلاعات سامانه رصد میزان ثبت اشتغال در نیشابور به ۱۰۲ درصد و در سطح استان به جایگاه نهم رسید و اعتبار تسهیلات تبصره ۱۶ برای اشتغال در حوزه کمیته امداد از  ۸۴۸ به ۹۰۶ میلیارد ریال رسید.
وی افزود: بر این اساس ایجاد اشتغال برای یک‌هزار و ۱۳۴ نفر پیش‌بینی شد که از این تعداد ۹۵درصد محقق شده و وام دریافت کرده‌اند.
وی گفت: وضعیت بازار به صورت روزانه رصد می‌شود و باعث شده به محض اینکه احساس کنیم برای عرضه در برخی کالاها دچار مشکل خواهیم شد تدابیر لازم اتخاد شود و به همین خاطر در سطح شهرستان‌های استان نیشابور با کم‌ترین افزایش قیمت و کمبود کالا مواجه بوده است.

کتاب زن، زندگی، آزادی در نیشابور منتشر شد

حجت‌الاسلام مجید سماواتی رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیشابور گفت: در جلسات شورای اداری جایگاه ویژه برای خبرنگاران در نظر گرفته شود.
وی‌اظهار کرد: کتاب رمان زن، زندگی، آزادی نوشته خانم زنگی‌آبادی در نیشابور منتشر شده است.