ثبت نخستین مورد بیماری مالاریا  در نیشابور
ثبت نخستین مورد بیماری مالاریا  در نیشابور
خاتون شرق -  مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور از شناسایی نخستین مورد مثبت مالاریا در سال جاری توسط دکتر دلارام امیدوار متخصص داخلی بیمارستان 22 بهمن در نیشابور خبر داد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی نیشابور از شناسایی نخستین مورد مثبت مالاریا در سال جاری توسط دکتر دلارام امیدوار متخصص داخلی بیمارستان ۲۲ بهمن در نیشابور خبر داد.
حسین نوروزی نژاد گفت: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن انگلی است که انتقال آن از گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگلی تک یاخته از جنس پلاسمودیوم صورت می گیرد. از ویژگی های مالاریا حملات بیماری است که سه مرحله لرز، تب و تعریق دارد و اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند و بیماری وی تشخیص داده و درمان شود اغلب بهبود می یابد و در صورت تشخیص دیر هنگام احتمال مرگ بیمار وجود دارد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ها  افزود: احتمال بروز بیماری در افرادی که به استان سیستان و بلوچستان تردد کاری و سیاحتی داشته و بخصوص در افرادی که شب را در مناطق پر خطر مالاریا سپری نموده اند و نکات بهداشتی (از جمله استفاده از پشه بند، عدم اسکان دراتاق های مجهز به توری و همچنین استفاده از لباس هایی که کل بدن را بپوشاند) را رعایت نکرده اند زیاد می باشد.
این مقام مسئول ضمن تشکر از خانم دکتر دلارام امیدوار ادامه داد: بیمار سرباز ۲۰ ساله با سابقه خدمت در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان می باشد که با توجه به علائم و وخامت حال، بیمار در بخش ای سی یو بیمارستان بستری شد و با پیگیری های انجام شده و شروع درمان مالاریا حال بیمار رو به بهبود می باشد که درصورت عدم مراجعه بیمار و تاخیر در تشخیص بیماری مالاریا احتمال مرگ بیمار وجود داشت.
نوروزی نژاد به همشهریان توصیه کرد: تمامی افرادی که سابقه مسافرت به استان سیستان و بلوچستان بخصوص شهرستان های جنوبی آن استان را داشتند جهت تهیه نمونه به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه و ضمن ارائه شرح حال توسط پزشک ویزیت صورت گیرد.

نیشابور منطقه پاک از مالاریا است

این در حالی است که مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: نیشابور منطقه پاک از مالاریا و نخستین مورد مثبت شناسایی شده بیماری در این شهرستان، بومی نبوده و مربوط به کشور پاکستان است.
حسین نوروزی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتقال محلی و بومی مالاریا در ایران سه سال است که در مناطق مختلف کشور دیده نشده است و اگر این روند تا پایان امسال ادامه یابد، ایران موفق به اخذ گواهی حذف مالاریا می‌شود.
وی ادامه داد: گواهی حذف مالاریا در صورت مشاهده نشدن بیماری به مدت سه سال در یک منطقه توسط کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (who) صادر می‌شود، اعلام حذف مالاریا از طریق این سازمان نقش مهمی در جذب توریست دارد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: نبود انتقال محلی و بومی مالاریا در ایران نشانه مشاهده نشدن این بیماری در کشور نیست، بلکه موارد ابتلا به این بیماری سال گذشته در کشور پنج برابر شده است، چرا که انتقال بیماری مالاریا در ایران به صورت عمده از کشور پاکستان و سپس افغانستان و بعضا قاره آفریقا صورت می‌گیرد.
وی تردد بدون ضابطه مرزی را علت عمده انتقال بیماری مالاریا دانست و افزود: حضور در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان می‌تواند در صورت عدم رعایت بهداشت و محافظت فردی پس از گزش پشه آنوفل ماده مبتلا به مالاریا شود.
نوروزی نژاد افزود: نخستین مورد مثبت مالاریا که روز گذشته توسط دکتر متخصص داخلی بیمارستان ۲۲ بهمن نیشابور شناسایی شد، سرباز ۲۰ ساله با سابقه خدمت در مناطق مرزی سیستان و بلوچستان بوده است.
وی با بیان این که بار بیماری مالاریا بیشتر در مناطق مرزی همچون سیستان و بلوچستان وجود دارد، ادامه داد: توصیه می‌شود افرادی که به استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان سفر کرده‌اند به منظور تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به پایگاهها، خانه بهداشت یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن انگلی است که انتقال آن از گزش پشه آنوفل ماده آلوده به انگلی تک یاخته از جنس پلاسمودیوم صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: از ویژگی‌های مالاریا حملات بیماری است که سه مرحله لرز، تب و تعریق دارد و اگر بیمار در مراحل اولیه مراجعه کند و بیماری وی تشخیص داده و درمان شود اغلب بهبود می‌یابد و در صورت تشخیص دیر هنگام احتمال مرگ بیمار وجود دارد.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه به جمعیت ۵۸۰ هزار نفری زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.