تغییر مدیر آموزش‌وپرورش نیشابور پس از ۱۰۰۰روز
تغییر مدیر آموزش‌وپرورش نیشابور پس از ۱۰۰۰روز
خاتون‌شرق - پس از ۳۲ماه مدیریت اداره آموزش‌وپرورش شهرستان نیشابور عوض شد و علیرضا کلیدری سکان مدیریت این اداره را به سید مهدی قاضی سپرد.

یکشنبه گذشته مراسم تودیع و معارفه معاون مدیرکل و مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان نیشابور با حضور سیدجمال وزیری محبوب معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی در سالن تربیت برگزار شد.

ابوطالب جوان معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این مراسم با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم گفت: باید توجه داشته باشیم از آموزش‌وپرورش به عنوان پایگاه انتخاباتی مورد سوء‌استفاده قرار نگیرد و این اداره تبدیل به فضای سیاسی برای سهم بردن اشخاص نشود و اگر این اتفاق بیفتد خیانت است.

جوان اظهار کرد: وقتی به سیستم آموزش‌وپرورش وارد می شوید به دلیل گستردگی و تأثیرپذیری باید بسیار مراقب باشیم که آموزش‌وپرورش تبدیل به پایگاه سیاسی برخی اشخاص نشود.

وی گفت: تاکید بر این است کسانی که در آموزش‌وپرورش  اشخاصی تربیت می‌شوند که مدیران آینده این نظام هستند و در انجام وظایف سازمانی با وجود مشکلات معیشتی و بی‌مهری‌های سازمانی نباید از این مهم غافل شویم.

وی افزود: با پذیرش مسئولیت، کمبودها و کاستی‌ها را هم به تن می‌خریم و با اقدام‌ مجاهدانه وظیفه سازمانی خود را انجام می‌دهیم و این نگاه را باید به بقیه منتقل کنیم.

فرماندار نیشابور با اشاره به اینکه حدود یک سال است که به عنوان خدمتگزار در خدمت مردم نیشابور هستم گفت: طی این مدت در شورای آموزش و پرورش در خدمت آقای کلیدری بودیم و ایشان انصافا کارشان را به خوبی انجام دادند هرچند بهتر از این هم می‌توانست انجام شود و عملکرد شهرستان نیشابور در سطح استان و کشور با وجود همه مشکلات خوب بوده است.

وی افزود: در شرایط نامساعد اقتصادی کشور قبول زحمت به عنوان مدیر ریسک بالایی می‌طلبد و از روی هوای نفس نمی‌توان مسئولیت پذیرفت و امروز هیچ عذری برای انجام مسئولیت با همه کمبودها در آموزش‌وپرورش وجود ندارد و نباید فردا بگوییم وضعیت کشور خوب نیست و نمی‌شود کاری انجام داد و این پذیرفته نیست.

وی اظهار کرد: آقای قاضی هم با مشکلات بیگانه نیستند و در آموزش‌وپرورش استخوان خرد کرده‌اند و شخصی از جنس خود آموزش‌وپرورش این مسئولیت را به عهده گرفته و انتظار من این است که همراهی کنیم و اینکه چرا فلانی مدیر نشده را کنار بگذاریم و جایی چوب لای کار نگذاریم و باید اتحاد و همدلی در مجموعه آموزش‌وپرورش صورت بگیرد.

وب خاطرنشان کرد: مشکلات معیشتی در آموزش‌وپرورش وجود دارد و پیگیری امور معلمان باید در دستور کار آقای قاضی به صورت ویژه قرار بگیرد.

در اغتشاشات اخیر نوک پیکان حملات به سمت آموزش‌وپرورش بود 

سیدجمال وزیری محبوب معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی گفت: دانش‌آموزان فقط ۱۲ درصد از کل زمان‌شان را در اختیار آموزش‌وپرورش هستند در حالی که در اغتشاشات اخیر نوک پیکان حملات به سمت آموزش‌وپرورش بود.

وی با اشاره به اینکه این نظام مدرسه‌ای که ما داریم محصول غرب است گفت: آنچه در کف جامعه به خاطر اغتشاشات اتفاق افتاد به خاطر این بود که به جای توجه به هوش هیجانی به آی کیو توجه کردیم و امروز باید از مرحله تربیت هتلی به تربیت پازلی برسیم و شلوغی دادگاه‌ها به همین خاطر است که دانش‌آموزان ما تربیت هتلی می‌شوند و با سختی‌ها و مشکلات مواجه نمی‌شوند.

وزیری افزود: همه ما یک تیم کاری و خانواده هستیم تا براساس اهداف و رویکردهای نظام اسلامی و سند تحول تلاش کنیم نسلی را براساس بیانیه گام دوم انقلاب تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: مردم شهرستان نیشابور مردمی فرهنگ‌دوست، فرهنگ‌ساز، فرهنگ پایه و فرهنگ مدار هستند و این ویژگی مهمی است که بر تارک نیشابور می‌درخشد و باید تلاش کنیم دانش‌آموزانی مومن و معتقد و اسلامی تربیت کنیم.

وی گفت: بسیاری از مشکلات جامعه ما از فرهنگ شروع می‌شود اما در شهرستان نیشابور مشکلات فرهنگی و اعتقادی را کمتر داریم و ریشه فرهنگ هم در علوم انسانی است و به همین خاطر اگر ابعاد سند تحول بنیادین را بررسی کنیم می‌بینیم مبتنی بر انگاره‌های فرهنگی است و ما در بخش مهارت‌آموزی در دوره ابتدایی واقعا مشکل داریم و در این دوره متاسفانه مهارت و هنر آموزش نمی‌دهیم و به مهارت‌های مناسکی هم توجه نمی‌کنیم.

وزیری گفت: زندگی‌هتی امروز بیشتر آموزش محور و ضریب هوشی است، بیشتر به کتاب‌های کمک درسی بچه‌ها توجه می‌کنیم و این درست نیست ما باید به مهارت آموزی در دوره ابتدایی توجه کنیم.

‌وی افزود: زندگی والدین امروز شده است زندگی قسطی و فرزندان تستی اما همین دانش‌آموز وقتی وارد جامعه می‌شود فاقد مهارت است و می‌بینیم ور کف جامعه یک آدم دیگر است و این حاصل همان عدم توجه به مهارت‌های مناسکی است.

وی گفت: به گفته محققان باید چند اصل در جامعه محقق شود تا آن جامعه با فرهنگ شود و این اصول شامل احترام به تفاوت‌ها، تلاش برای دانستن و دانستن با آموزش متفاوت است، شناسایی اشتراک‌ها، شناسایی ریشه و ارتباط با خانواده است.

وی گفت: ما باید به بچه هایمان علم نافع آموزش بدهیم و این‌ نوع آموزش پاسخ‌گوی نسل دیجیتال آینده نیست و حتی برخی تئوری مرگ‌ مدرسه را مطرح کرده‌اند.

علی باری مشاور مدیر کل آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی گفت: اتفاق عجیبی که پس از جنگ جهانی دوم افتاد این بود که ژاپن پس از صدمات جنگ جهانی دوم تبدیل به یک کشور پیشرفته صنعتی در جهان شد.

وی افزود: محققان علت این پدیده را در چهار عنوان خلاصه کردند: تصمیم‌گیری جمعی، اشتغال در طول حیات، آموزش و تمرین مستمر در طول زندگی و مدیریت پدرانه مجموعه‌ها.

وی گفت: تحریم و معارفه در کشور با با سایر کشورها متفاوت است و اگر امروز اگر آقای کلیدری از مدیریت آموزش‌وپرورش نیشابور کنار می‌رود به این معنا نیست که دیگر در کنار ما نخواهند بود.

 

هیچ کس هیچ کمکی به آموزش‌وپرورش برای حل مشکل وکیلی هشت نکرد 

علیرضا کلیدری مدیر پیشین آموزش‌وپرورش نیشابور در این مراسم گفت: هیچ کس هیچ کمکی به آموزش‌وپرورش برای حل مشکل وکیلی هشت نکرد اما بسیاری در گزارش‌هایشان گفتند که این مشکل را آنان حل کردند البته اشکالی هم ندارد انشاالله خدا از آنان قبول کند اما وقتی این مشکل حل شد طرح وکیلی ۱۰۰ بزرگ‌ترین مدرسه ایران آغاز شد.

وی افزود: در این حوزه از کسی نباید انتظار داشته باشیم اما انتظار هرچیزی را باید داشته باشیم زیرا در این فضای غبارآلود هر حرفی را می‌توان گفت.

وی با بیان اینکه شاه کلید موفقیت در کلاس‌های درس پای تخته سیاه رقم می‌خورد گفت: اگر می‌خواهیم نقش مرجعیت آموزش‌وپرورش تقویت شود باید توجه داشت عرصه کلاس‌ها به وسعت تمام دنیا است و روند آموزش‌وپرورش یک جریان دائمی است و من معتقدم آموزش‌وپرورش اصیل فقط داخل کلاس و به وسیله معلم انجام می‌شود و براساس این نگاه ارتقای مدیریت آموزشگاهی در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: از هزار روزی که در نیشابور حضور داشتم ۹۰۰روز با کرونا مواجه بودیم و طی این مدت آموزش به صورت حضوری و نیمه حضوری انجام می‌شد و به همین خاطر برخی از همکاران را کمتر به صورت حضوری و رودرو دیده‌ام.

وی گفت: طی این مدت ۱۲۳ میلیارد تومان طرح عمرانی در نیشابور به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر هم ۲۶ طرح با اعتبار ۲۰میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است و رویکرد ما در اجرای این طرح‌ها توجه به مناطق کم‌بردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: طی این مدت سه بار حوزه پرورشی ادار‌ه‌های آموزش‌وپرورش استان مورد بررسی قرار گرفت و در هر سه مرحله آموزش‌وپرورش نیشابور یک بار مقام نخست، یک بار مقام دوم و یک بار مقام سوم را کسب کرد.

وی افزود: موفقیت صاحب زیاد دارد اما کسی مسئولیت شکست‌ها نمی‌پذیرد و بسیاری از مشکلات گفته شد اما برخی موفقیت‌ها اصلا انعکاس پیدا نکرد.

جناحی و وابسته به شخصی نیستم 

سیدمهدی قاضی مدیر جدید آموزش‌وپرورش نیشابور گفت: به خوبی می‌دانم در آینده نزدیک همین مراسم تودیع برای من برگزار خواهد شد و همین جا اعلام‌ ‌می‌کنم به هیچ وجه جناحی و وابسته به شخصی نیستم.

وی افزود: نیشابور بزرگ است و آموزش‌وپرورش نیشابور هم‌ بزرگ‌ است. باید دوید کار جهادی کرد و از خرد جمعی استفاده کرد، مشکلا زیادی نداریم اما نیازمندی‌ها زیاد است و در حوزه نیروی انسانی نیازمند توجه ویژه اداره کل هستیم.

وی اظهار کرد: رسم است که برای تبریک به دیدار مدیر جدید و از همه‌ استقبال می‌کنم حتما تشریف بیاورید و جلسه هم‌اندیشی خوبی خواهد فقط بدون تشریفات و بدون آوردن هدیه.

در این مراسم علیرضا کلیدری مدیر سابق آموزش‌وپرورش نیشابور تودیع و سیدمهدی قاضی به عنوان مدیر جدید معارفه شد.

سید مهدی قاضی کارشناس ارشد عرفان پیش از این چهار سال معاون پرورشی و تربیت بدنی شهرستان فیروزه و چهار سال معاون پرورشی و تربیت بدنی نیشابور و مسئول حراست آموزش وپرورش نیشابور بوده است.