تغییر رنگ سال تحصیلی جدید در رنگ پذیری کرونا
تغییر رنگ سال تحصیلی جدید در رنگ پذیری کرونا
شنبه 15 شهریورماه، سال تحصیلی 1400-1399به‌ طور رسمی در سراسر کشور آغاز شد. سالی که به واسطه ویروس کرونا با همه دوره‌های گذشته خود تفاوت‌های اساسی دارد و دقیقا به همین دلیل، دانش‌آموزان و والدین‌شان را سردرگم کرده است. وزیر آموزش و پرورش چند روز قبل از بازگشایی مدارس نشست خبری برگزار کرد تا پاسخگوی این سؤالات باشد، اما باز هم مطالبی را بیان کرد که ابهامات جدیدی را اضافه کرد.

محبوبه ذالیانی

مهم‌ترین سؤالی که خبرنگاران از محسن حاجی میرزایی پرسیدند درباره چگونگی حضور دانش‌آموزان در مدارس بود که او در این‌باره توضیح داد: روز پانزدهم شهریور، همه دانش‌آموزان در مناطق سفید و حتی زرد در مدرسه باید حضور پیدا کنند و فقط دانش‌آموزان در مناطق قرمز می‌توانند به مدرسه نروند. این صحبت وزیر آموزش و پرورش در حالی است که روز قبل از برگزاری نشست خبری وضعیت ۱۴ شهر ایران قرمز و ۱۵شهر دیگر زرد اعلام شده و وضعیت شهرهای مختلف طی مسافرت های اخیر متفاوت خواهد بود و آمار کرونا حتی در روستاها و شهرهای کوچک که تا ابتدای شهریور سفید بودند، تغییر خواهد کرد.

علیرضا کلیدری، مدیر آموزش و پرورش نیشابور نیز در جلسه کمیته توسعه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر ۱۰ مدرسه باید زیر نظر یکی از کارشناسان کنترل شود و تا یک ماه آینده هر گونه مرخصی و ماموریت غیر اضطراری برای کارکنان لغو خواهد بود، گفت: مدارس روستایی زیر ۵۰ نفر با کلیه دانش آموزان و در سایر مدارس، تعیین تعداد دانش آموزان با مدیر آموزشگاه و متناسب با فضا و وضعیت آموزشگاه خواهد بود و این تعداد نباید از نصف دانش آموزان کمتر باشد.

مدیریت کرونا در مدارس امکانپذیر نیست

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اگر شرایط اپیدمی کرونا با همین روند فعلی پیش برود، بسیار دور از انتظار است که بتوانیم مدیریت مناسبی برای کنترل اپیدمی حداقل در ترم اول پاییز داشته باشیم با توجه به مفروضاتی که درباره افزایش خطر اپیدمی کرونا در پاییز داریم شرایط مطلوب‌تر از زمان فعلی نخواهد بود.

وی توضیح داد: پیش‌بینی می‌کنیم در صورت بازگشایی مدارس، آرایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی به شدت تغییر کند. بخش مهمی از تردد در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ترددهای تحصیلی و آموزشی تخصیص پیدا می‌کند. در صورت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تعداد زیادی از افرادی که اکنون به محل کار نمی‌روند باید به محل کار بروند و باز هم بار تردد بیشتر می‌شود بنابراین تا زمانی که به صورت قطعی وضعیت بحرانی فعلی را به یک وضعیت باثبات و پایدار تبدیل نکرده‌ایم هرگونه تصمیم‌گیری برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اقدام زودرسی است و می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. باید با منطق بیشتر و توجه به نظرات کارشناسی با این موضوع برخورد کرد.

این در حالی است که رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور در جلسه شورای آموزش و‌ پرورش با حضور مسئولان عالی رتبه نیشابور با اشاره به اینکه آموزش نباید تعطیل شود اما در این شرایط باید به دنبال روش های جایگزین آموزش حضوری باشیم، گفت: بهتر است تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس به صورت منطقه ای و محلی باشد نباید برای بازگشایی مدارس عجله کنیم.

دکتر عظیمی نژاد افزود: وضعیت زرد یا قرمز کرونا یک وضعیت ناپایدار است و نباید صرفا به دلیل این که برای یک مدت کوتاه وضعیت زرد را تجربه می کنیم به بازگشایی مدارس اقدام کنیم. با حضور دانش آموزان در مدارس در این مقطع زمانی نمودار مرگ و ابتلا به کرونا را از افراد مسن به کودکان منتقل می کنیم و بدون شک کودکان مقطع ابتدایی شیوه نامه های بهداشتی را نمی توانند اجرا کنند.

اینترنت شاد، رایگان نیست

دومین پرسش مهم درباره وضعیت اینترنت دانش‌آموزان و معلمان بود که وزیر پیش از این وعده داده بود رایگان خواهد شد، اما به یکباره اعلام کرد که اینترنت رایگان نیست.« البته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رایزنی کردیم که یک‌سوم حجم استفاده از شاد برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان شود، اما هنوز در این‌باره به توافق نرسیدیم و امیدواریم تا قبل از شروع سال تحصیلی به توافق نهایی برسیم.»

وزیر آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزانی که نمی‌توانند بسته اینترنتی بخرند و یا اصلا دسترسی به اینترنت و وسیله هوشمند مثل موبایل را ندارند، بر همان صحبت‌های گذشته خود تأکید کرد و گفت: «برای این دسته از افراد، آموزش تلویزیونی را لحاظ کردیم، باز هم اگر از آن طریق نتوانستند آموزش ببینند، گفته‌ایم با بسته‌های درسی، نیاز آنها را برطرف کنند.»

وزیر آموزش و پرورش درباره تبلت دانش‌آموزی که قرار بود بین دانش‌آموزان در مناطق محروم توزیع شود، هم گفت: «برای تبلت ارزان کارهایی انجام شد، اما امکان واردات کم است و تأمین منابع مالی مشکلاتی دارد و تولید داخل هم کافی نیست بنابراین می‌خواهیم مشکل این دانش‌آموزان را هم با آموزش تلویزیونی یا جزوه حل کنیم.»

مدیر آموزش و پرورش نیشابور نیز تصریح کرد: فضای مجازی برای آموزش، فقط شبکه شاد اعلام می شود و اطلاع رسانی به اولیاء نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است.

تغییر سیمای کرونا در پاییز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: بر فرض اینکه حتی اگر تا پایان تابستان آمار ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند هیچ تضمینی وجود ندارد که در پاییز سیمای متفاوتی از کرونا را شاهد نباشیم.احتمال تغییر الگوی اپیدمی کرونا در پاییز دور از انتظار نیست و باید امسال مدل کاملا متفاوت تحصیلی را در سال تحصیلی جدید دنبال کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من در سال تحصیلی جاری باید برای مدارس و دانشگاهها عمدتا روی فضاهای غیر حضوری و آموزش های آنلاین و مجازی یا از طریق تلویزیون سرمایه گذاری کنیم. پیشنهاد ما برای تهران حداقل این است که کلاسهای مدارس و دانشگاهها به صورت حضوری برگزار نشود. در مورد افرادی که امکان استفاده از فضای مجازی ندارند باید تلاش کنیم که این افراد هم با امکانات یارانه ای به ابزار ارتباطات مجازی مجهز شود و البته تلویزیون می تواند نقش بیشتری داشته باشد چون بیشتر در دسترس مردم است.

زالی گفت: استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای آموزش به عدالت آموزشی نزدیکتر است چون اساتید مبرز و با تجربه می توانند در دسترس تعداد بیشتر از دانش آموزان باشند و درس بدهند. تجربه های جهانی هم همین را می گوید مثلا دانشگاه بزرگی مثل کمبریج اعلام کرده که تا پاییز سال آینده دانشجوی حضوری نمی پذیرد و با وجود اینکه شرایط اپیدمی در لندن و انگلستان رو به بهبود است اما باز هم به سمت بازگشایی های حضوری نرفته اند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اشاره به سفر سه روزه ی تیم ویژه وزارتی به نیشابور و اعلام وضعیت شهر نیشابور به عنوان یک منطقه پر خطر توسط این تیم ادامه داد: متاسفانه ما در اواسط تابستان مرگ بارترین روزها را شاهد بودیم که قطعا این سیر صعودی در پاییز و زمستان همزمان با شروع سال تحصیلی جدید افزایش می یابد. این در حالی است که در سال های قبل هم شاهد افزایش سیر صعودی بیماری های تنفسی از جمله آنفولانزا بودیم و در سال تحصیلی جاری بدون شک با موج بعدی کرونا همپوشانی خواهد داشت.

دانش‌آموزان با نیاز ویژه چه می‌شوند؟

یکی از خبرنگاران درباره وضعیت آموزش دانش‌آموزان با نیازهای خاص مانند ناشنوایان، نابینایان و اوتیسمی‌ها در سال تحصیلی جدید پرسید. وزیر گفت: «این دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته بسیار آسیب دیدند، چرا که نه در اپلیکیشن شاد دیده شدند و نه آموزش تلویزیونی برای آنها بهینه شده بود و سال تحصیلی را به سختی تمام کردند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای سال آینده این گروه از دانش آموزان برنامه‌ای دارید، گفت: «آموزش و پرورش استثنایی برای این دانش‌آموزان تدابیر خاصی را لحاظ کرده و در اپلیکیشن شاد هم فضایی را برای آنها طراحی کرده و گفته‌ایم هر جا به مشکل برخوردند باید آموزش‌شان حضوری شود. اما در جزئیات بیشتر برنامه‌های آنها نیستم و در این‌باره رئیس آموزش و پرورش استثنایی باید توضیح دهد.»

پیامدهای بازگشایی مدارس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: باید به این نکته نیز توجه کنیم که کودکان در اپیدمی کرونا نه تنها مصونیت ندارند بلکه عامل جدی انتقال نیز خواهند بود چون ممکن است در موارد زیادی به علت داشتن سیستم ایمنی مبتلا نشوند اما به عنوان عامل انتقال به دیگران به خصوص افراد مسن تر عمل می کنند، بنابراین وقتی می خواهیم در مورد بازگشایی مدارس یا جاهای دیگر فکر کنیم باید به پیامدهای مختلف آن از نظر مسائل اجتماعی، اقتصادی و … فکر کنیم.

محسن عظیمی نژاد هم گفت: به عنوان یک پزشک آرزو می کنم هیچ کودکی به این بیماری مبتلا نشود و امیددارم با همّت همه مسئولان گرانقدر نیشابور و اتخاذ تصمیم صحیح و مناسب بتوانیم از شیوع این بیماری در جمعیت کم سن و سال جلوگیری کنیم.

خستگی تیم درمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۶ ماه از اپیدمی کرونا گذشته است، تیم درمانی در بیمارستانها قبل از کرونا نیز با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه بودند، تعداد نیروهای تخصصی پزشکی و پرستاری در شرایط عادی هم کم بوده است حتی اگر کرونا نبود، تیم های درمان تحت فشار سنگین کاری بودند و بعد از کرونا این فشار کاری چندین برابر شده است، تعداد زیادی از این همکاران برای مدت های طولانی کارانه نگرفتند، تعداد زیادی به علت کمبود حقوق انگیزه کافی کاری نداشتند.

زالی گفت: این لشکر خسته نیروهای درمانی با رشادت ها و غیرت و فداکاری که انجام دادند تا امروز به وظیفه شان عمل کردند باید از این افراد خستگی زدایی کنیم، به آنها کمک کنیم تا اندکی استراحت کنند تا بتوانند نیروی خود را بازیابند اگر بتوانیم میزان ورود بیمار به بیمارستانها را کم کنیم فرضت بازتوانی به کادر درمان می دهیم. تعداد زیادی از نیروهای بیمارستانها بیمار شده اند و مثلا در یک بخش بیمارستانی که پنج پرستار دارد وقتی دو پرستار بیمار می شوند فشار کاری آنها به سه نفر دیگر تحمیل می شود و این مساله بار خستگی آنها را بیشتر می کند.

  • منبع خبر : خاتون شرق