تعیین تکلیف زمین های راکد شهرک صنعتی خیام 
تعیین تکلیف زمین های راکد شهرک صنعتی خیام 
خاتون‌شرق - علی رسولیان مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: در مکانی مانند شهرک صنعتی خیام که تقاضا برای زمین زیاد است انسانها نباید برای واگذاری زمین تصمیم بگیرند بلکه واگذاری باید از طریق مزایده انجام شود و زمین‌های راکد این شهرک به سرعت تعیین تکلیف خواهد شد.

وی تصریح کرد: برخی از زمین های صنعتی در اختیار افرادی است که سالها زمین را رها کرده و رفته اند و براساس قانون نمی توان مالکیت زمین را از آنان گرفت، در این راستا پیشنهادهایی برای قطع ارایه خدمات اعم از آب و برق و گاز به صاحبان این زمین ها شده که در دست بررسی است.

معاون وزیر صمت در جمع مدیران صنایع و کارآفرینان شهرستان زبرخان گفت: اولویت واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی با شرکتهای دانش بنیان است و در مرحله بعد شاخص‌های واگذاری زمین در مزایده‌ها کاملا قابل اندازه‌گیری است و براساس امتیازاتی که واحدها دارند زمین به آنها واگذار می شود.

وی گفت: استقرار دانش بنیانها در شهرک صنعتی خیام می تواند این منطقه را به هاب دانش بنیان خراسان رضوی تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: در دور نخست سفرهای رییس جمهور به استانهای مختلف کشور بیشترین اعتبار به بخش صنعت اختصاص یافت و از این‌ محل بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی حل می‌شود همچنین پارسال هفت هزار هکتار زمین به شهرکهای صنعتی کشور اضافه شد که این میزان سه برابر سال قبل از آن بود و تا پایان امسال هم ۶ هزار هکتار دیگر به این وسعت اضافه می‌شود.

وی گفت:  از سال گذشته تاکنون یکهزار و ۵۴۰ هکتار زمین از دارندگان پروانه بهره‌برداری راکد در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور بازپس گرفته شد و از این میزان ۵۵۰ هکتار مربوط به امسال است و این مهم به طور جدی توسط سازمان صنایع کوچک در حال پیگیری است.

معاون وزیر صمت گفت: در شهرکهای صنعتی که متقاضی زمین زیاد نیست، فرآیندهای واگذاری کاملا الکترونیکی شده و افراد می توانند براحتی منطقه (زون) خود را مشخص کرده و هزینه آن را پرداخت کنند، فرآیند باز پس گیری زمین های راکد صنعتی نیز کاملا الکترونیکی و سامانه آن بزودی فعال خواهد شد.

وی بیان کرد: کلینیک کسب و کار این سازمان به تولیدکنندگان برای احیای واحدهای خود کمک می کند در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۹۶۰ واحد تعطیل به همت تولیدکنندگان در کشور به چرخه تولید بازگشت.

کمبود آب معضل جدی صنایع کشور

وی گفت: در آینده یکی از معضلات جدی بخش صنعت کشور کمبود آب است و سازمان صنایع کوچک از سال گذشته خرید پسابهای شهری را برای صنایع آغاز کرده است، به طوریکه تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب پساب در شهرهای مختلف توسط این سازمان خریداری شده که مقداری از آن نیز به صنایع اختصاص یافته است.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران میزان آب در اختیار شهرکهای صنعتی کشور را ۱۸ هزار لیتر بر ثانیه ذکر و بیان کرد: از این میزان بخشی در فرآیند تصفیه هدر می رود، اما چهار هزار لیتر بر ثانیه می تواند دوباره به چرخه استفاده بازگردد.

 

رسولیان افزود: ۲۵۰ تصفیه خانه فاضلاب در شهرکهای صنعتی کشور وجود دارد و ۱۸ تصفیه خانه نیز در حال ساخت است، ۱۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب در این تصفیه خانه ها در شبانه روز تصفیه می شود که ۳۵ هزار مترمکعب از آن به صنعت بازمی گردد، ۱۵ هزار مترمکعب دیگر به این میزان اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز صنایع از وظایف سازمان صنایع کوچک است بیان کرد: منابع مالی این سازمان محدود و سهم منابع دولتی از آن ۱۰ درصد است و باقی منابع از محل پرداختی واحدهای صنعتی تامین می شود و  دستگاه های خدماتی نیز موظف هستند آب و برق مورد نیاز صنعت را تا ورودی شهرکهای صنعتی تامین کنند.

معاون وزیر صمت گفت: تامین هر مگاوات برق برای شهرکهای صنعتی کشور ۲ونیم میلیارد تومان و خرید هر یک مترمربع زمین صنعتی با نرم خدمات آن شامل برق و آب و گاز در شهرکهای صنعتی ۷۷۰ هزار تومان هزینه دارد و هر هکتار زمین صنعتی نیازمند ۲۵۰ کیلووات برق و کمتر از ۲ میلی‌متر آب و جاده و راه دسترسی است.

رسولیان با اشاره به افزایش هزینه های تامین زیرساختها در شهرکهای صنعتی کشور اظهار کرد: شهرکها و نواحی صنعتی کشور حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر کسری آب و سه هزار مگاوات کسری برق دارند، این در حالی است که شاخصهای تولید در سال گذشته نسبت به یک سال قبل از آن دو برابر توسعه داشته است.

آغاز عملیات اجرایی احداث ناحیه صنعتی گرماب و سرولایت

پس از این برنامه با حضور معاون وزیر صمت عملیات اجرایی احداث نخستین ناحیه صنعتی گرماب در بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه آغاز شد.

علی رسولیان در این مراسم گفت: با ایجاد زیرساخت‌های این شهرک صنعتی جذب سرمایه گذار و احداث واحد‌های تولیدی ظرف مدت یک سال فراهم می‌شود.

معاون وزیر صمت افزود: نگاه دولت توجه به تولید و احیای واحد‌های تولیدی است و ما وظیفه داریم با ایجاد ناحیه‌های صنعتی جدید، روند تولید را افزایش دهیم و تاکنون با ایجاد ۱۰۰ ناحیه جدید بخش عمده‌ای از کار انجام شده است.

وی گفت: عمده سرمایه گذاری در مناطق محروم، با شناسایی و واگذاری زمین انجام شده است و منطقه فیروزه ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه گذار دارد و قطعا در این منطقه با سیر تولید خوبی مواجه خواهیم بود.

در این مراسم عملیات اجرایی احداث ناحیه صنعتی گرماب در بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه در زمینی به مساحت ۵۷ هکتار با اعتباری بالغ بر ۱۰هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و با پیش‌بینی ایجاد اشتغال برای ۹۰۰نفر در محدوده شهر‌های همت آباد و گرماب شهرستان فیروزه آغاز شد.

۹٠ ناحیه صنعتی در کشور ایجاد می‌شود

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مراسم آغاز عملیات اجرایی ناحیه صنعتی سرولایت گفت: در قانون برنامه ششم ایجاد ۹٠ ناحیه صنعتی در دستور کار سازمان صمت قرار دارد.
وی با انتقاد از اینکه ایجاد واحدهای صنعتی در کلان شهرها متمرکز شده و در برخی مناطق کمتر مورد توجه قرار گرفته است اظهار کرد: توازن سرمایه‌گذاری در وزارت صمت به طور جدی در حال پیگیری است و شرکت‌هایی که زیر نظر وزارت صمت هستند باید توسعه و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم را در برنامه خود قرار دهند.
در ادامه جعفرفرشچی طوسی مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در این مراسم گفت: با راه اندازی و بهره برداری این ناحیه صنعتی در آینده ای نزدیک و نیز با سرمایه گذاری صنعتگران و کارآفرینانی به خصوص مردم بومی منطقه که تمایل به ایجاد واحد صنعتی در این ناحیه ها را دارند ، زمینه اشتغال هر چه بیشتر جوانان و رونق تولید و صنعت در این شهرستان ها بیش از پیش فراهم خواهد شد.
در این مراسم عملیات اجرایی احداث ناحیه صنعتی سرولایت در شهرستان نیشابور در زمینی به مساحت ۲۸ هکتار با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۴۰۰میلیارد ریال و با پیش‌بینی ایجاد اشتغال برای ۶۰۰ نفر آغاز شد.