‍ بیش از ۲هزار زوج نابارور در نیشابور وجود دارد
‍ بیش از ۲هزار زوج نابارور در نیشابور وجود دارد
خاتون شزق - سرپرست گروه جوانی جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: بالغ بر دو هزار و ۴٠٠ زوج نابارور در نیشابور داریم و هزینه های بالای درمان ناباروری یکی از مهم ترین موانع زوجین برای فرزندآوری است.

دکتر زهرا شیدائی بیان کرد: این موضوع در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد توجه ویژه قرار گرفته گرچه بسیاری از زوجین از این قوانین و نحوه استفاده از تسهیلات و امکانات درمانی و مراکز تحت پوشش بیمه برای درمان ناباروری خود اطلاعی ندارند.
وی افزود: ناباروری یکی از علل پایین بودن نرخ فرزندآوری است و یکی از رسالت های مهم گروه جوانی جمعیت معاونت، مساله جوانی جمعیت، پیشگیری از ناباروری، شناسایی و درمان به هنگام زوجین نابارور است.
مصطفی بلوکی کارشناس بیمه سلامت نیشابور گفت: قانون جوانی جمعیت به تمامی دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شده و در این قانون برای سازمان بیمه سلامت هم وظایفی در نظر گرفته شده است که می‌توان به پوشش بیمه‌ای خدمات کمک باروری برای زوجینی که به هر دلیلی نابارور هستند و صاحب فرزند نشدند اشاره کرد.
وی با اشاره به این که ماده ۴۳ این قانون در خصوص ناباروری است گفت: زوجین نابارور پس از نشان‌دار شدن در سیستم می‌توانند از خدمات سرپایی و بستری و روش‌های تخصصی و فوق تخصصی درمان ناباروری اعم از دارو، تصویربرداری، آزمایشات و دیگر خدمات مورد نیاز استفاده کنند.
وی در ادامه از مراکز ناباروری بیمارستان رضوی، جراحی محدود ارمغان و ناباروری نوین به عنوان مراکز ناباروری طرف قرارداد بیمه سلامت در استان خراسان رضوی نام برد و تصریح کرد: اگر زوج نابارور برای درمان به مراکز دولتی مراجعه کنند ۹۰ درصد هزینه‌های دولتی را پوشش خواهیم داد و اگر هم به مراکز خصوصی غیر دولتی و خیریه مراجعه کنند، ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی را پوشش می‌دهیم.
وی افزود: فرانشیز پرداختی توسط بیمار در صورت داشتن بیمه تکمیلی توسط بیمه مربوط قابل محاسبه و پرداخت می باشد. فرانشیز بیمه شدگان مشمول ناباروری در مراکز دولتی و عمومی غیر دولتی معادل ١٠ درصد تعرفه مصوب آن مرکز می باشد. در مراکز خیریه و خصوصی سهم بیمار معادل ١٠ درصد تعرفه عمومی غیر دولتی می باشد.
وی تاکید کرد: افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند می‌توانند به مراکز طرف قرار داد مراجعه کنند و از خدمات درمان ناباروری بهره‌مند شوند، اما کسانی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و هیچ‌گونه دفترچه بیمه‌ای ندارند، می‌توانند به دفاتر پیشخوان طرف قرارداد بیمه سلامت و یا این که به پنل شهروندی سایت بیمه سلامت مراجعه کرده و خود را بیمه کنند و از خدمات بهره‌مند شوند.