بیش از چهار هزار میلیارد ریال برای رفع تنش آبی خراسان رضوی نیاز است
بیش از چهار هزار میلیارد ریال برای رفع تنش آبی خراسان رضوی نیاز است
مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب‌ و فاضلاب خراسان رضوی گفت: برای گذر از تنش آبی استان در سال جاری به چهار هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن برای مناطق روستایی و هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال نیز برای رفع تنش آبی از نواحی شهری باید هزینه شود.

سعید روزی در نشست خبری اداره آب‌ و فاضلاب شهرستان نیشابور اظهار داشت: بیش از یک‌ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر اضافه برداشت از سفره‌های زیرزمینی استان صورت می گیرد که یقینا امسال به دلیل بروز تنش آبی این میزان بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در خراسان رضوی شهرهای نیشابور، تربت جام، گلبهار، قوچان، شاندیز و خواف از نظر آب در وضعیت قرمز و ۲۴ شهر دیگر هم در وضعیت نارنجی قرار دارند.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب‌ و فاضلاب خراسان رضوی گفت: هم اینک ۳۰ شهر و ۹۰۲ روستای خراسان رضوی دچار تنش آبی هستند، ۹۵ درصد آب آشامیدنی استان از منابع زیر زمینی تامین‌ می‌شود و تنها نیاز آبی بخشی از شهر قوچان از محل سد تبارک تامین‌ می‌ شود.
روزی افزود: آب شرب شهرهای خراسان رضوی از محل ۴۷۳ حلقه چاه با ظرفیت ۲۴۰ لیتر بر ثانیه و آب مورد نیاز یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت روستایی نیز از طریق هزار و ۳۲۷ حلقه چاه با ظرفیت ۸۰۱ لیتر بر ثانیه تامین می‌شود و اگر در هر خانواده ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب صورت گیرد، می‌توان بدون مشکل از این شرایط بحرانی عبور کرد.
وی عنوان کرد: آب‌ و فاضلاب خراسان رضوی ۲ هزار و ۲۵۳ روستا و ۷۳ شهر را با بیش از سه میلیون نفر جمعیت زیر پوشش دارد و در حال حاضر ۵۰۰ هزار مشترک روستایی و ۷۰۰ هزار مشترک شهری از خدمات این شرکت برخوردارند.
مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب‌ و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه انشعابات غیرمجاز موجب آلودگی شبکه آب‌رسانی می‌شود، افزود: امسال در خراسان رضوی هفته صرفه‌جویی از خردادماه آغاز می‌شود و هر کولر آبی در صورت نشتی و هر مشکل دیگر بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند که این میزان معادل ۲۳۳ بطری است و در صورت سرویس ماهانه ۲۰ درصد میزان مصرف در این بخش کاهش می‌یابد و در این‌ چهارچوب دستورالعمل گشت آب تهیه شده است و به زودی در شهرستان‌های استان آغاز به کار می‌کند.
 راه اندازی مرکز پایش تنش آبی در نیشابور 

رییس اداره آب‌و فاضلاب نیشابور نیز گفت: مرکز ارتباطات مردمی این اداره با اعتبار ۵۵۰ میلیون تومان با ۳۰ خط تماس، برای نخستین بار در استان خراسان رضوی، از ۱۸ اردیبهشت ماه راه‌اندازی شده است.
علیرضا اخویان افزود: در این مرکز پایش و رصد وضعیت تنش آبی در کل استان خراسان رضوی با اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر از معلولان خانم زیر پوشش بهزیستی انجام می‌شود و مدت زمان انتظار مشترکان در این‌ مرکز برای جوابگویی ۱۶ تا ۲۵ ثانیه است و ۸۵ درصد خدمات آبفا به دفاتر پیشخوان منتقل شده است.
وی اظهار داشت: امسال تابستان سختی در پیش رو داریم و در صورت تداوم خشکسالی و روند مصرف فعلی کلیه چاه‌های آب نیشابور شور خواهد شد و از خرداد پارسال تاکنون ۶ حلقه چاه حفر و ۱۵ حلقه چاه مرمت و احیا شده و ۲۷۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب تولیدی نیشابور اضافه شده و در یک سال گذشته ۴۲ میلیارد تومان برای طرح‌های آب‌رسانی روستایی هزینه شده است و تا آذرماه با راه‌اندازی طرح‌های روستایی، مشکل شوری آب هشت روستای نیشابور برطرف خواهد شد.
وی بیان کرد: امسال در دهستان بینالود نیشابور، که بیشترین میزان آب آن از چشمه‌ها تامین می‌شود، دچار مشکل خواهیم شد و از سویی قطعی برق هم آب‌رسانی را دچار مشکل خواهد کرد که در صورت قطعی برق در مناطق شهری یک تا سه ساعت و در روستاها حدود ۱۵ ساعت، پر شدن‌ مجدد مخازن و آب‌رسانی دچار تاخیر خواهد شد که البته تمهیداتی برای کاهش این مشکلات اندیشیده شده است.

اخویان با بیان اینکه ۲ درصد از درآمدهای ناشی از تبصره سه برای فرهنگ‌سازی مصرف آب هزینه می‌شود، گفت: از ابتدای تیرماه پلیس آب در نیشابور راه‌اندازی می شود که با مصرف‌کنندگان پرمصرف براساس ضوابط برخورد خواهد کرد.

رییس اداره آب‌و فاضلاب نیشابور اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۲ انشعاب غیرمجاز در نیشابور قطع شده و میانگین کنونی هدررفت آب شرب در شبکه ۳۰ درصد است که از این‌ میزان ۶ درصد مربوط به شمارشگرهای کم‌کار، هشت‌ درصد انشعابات غیرمجاز و مابقی مربوط به فرسودگی شبکه است.
وی افزود: در یک سال گذشته برای اجرای طرح‌های آب‌ و فاضلاب در نیشابور ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت شده و اکنون اصلاح و توسعه شبکه شهر  «بار» با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال در حال انجام است.
اخویان گفت: با راه‌اندازی مخازن آب شرب جاده باغرود ۱۲ هزار مترمکعب به ذخایر مخزن نیشابور اضافه شد و هم اینک ۱۹ طرح آبرسانی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال در نیشابور فعال است.
وی بیان کرد: از آبان ماه پارسال انشعابی به باغ‌ویلاهای نیشابور واگذار نشده است و میزان مصرف خانه‌باغ ها در ماه به طور میانگین ۱۵ مترمکعب تعیین شده که در صورت افزایش این رقم، انشعاب آنان قطع می‌ شود که تاکنون از بیش از ۲۰ میلیارد ریال درآمد حاصل از اعطای انشعاب به باغ‌ویلاها صرف‌نظر شده است.
وی اظهار داشت: نیاز تولید آب شرب شهرستان نیشابور یک هزار و ۹۰۰ لیتر بر ثانیه است و در حال حاضر نیشابور دارای ۱۰۹ هزار اشتراک شهری و ۵۰ هزار اشتراک روستایی و ۵۷ هزار اشتراک فاضلاب است.
در پایان این نشست از دانش‌آموزان نیشابوری منتخب شرکت کننده در برنامه دوازدهمین جشنواره نخستین واژه آب قدردانی شد