بیش از پنج هزار تلفن ثابت در نیشابور و زبرخان قطع شد
بیش از پنج هزار تلفن ثابت در نیشابور و زبرخان قطع شد
رئیس شرکت مخابرات نیشابور گفت: از زمان شیوع کرونا بیش از پنج هزار خط تلفن ثابت در شهرستان‌های نیشابور و زبرخان به علت سرقت کابل‌های مخابرات قطع شد که از این تعداد حدود سه هزار خط وصل شده است.

محمود شهرآبادی افزود: از سال گذشته کابل‌های مخابرات ۴۷ روستا در سطح شهرستان‌های نیشابور و زبرخان به سرقت رفته و در حال حاضر ارتباط ۳۱ روستا برقرار شده و مابقی در حال اقدام است.
وی اظهار داشت: به دلیل سرقت‌های مکرر در برخی روستاها که دارای مسیر طولانی هستند از سیستم رادیو IP یا فیبر زمینی استفاده می‌کنیم ولی در داخل شهرها به دلیل کم بودن فاصله این امکان وجود ندارد و به خاطر استمرار سرقت‌ها هنوز قطعی‌ها ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه حجم سرقت کابل‌های مخابراتی از زمان شیوع کرونا افزایش یافته بیان کرد: تا کنون از محل این سرقت‌ها بیش از ۱۰ میلیارد ریال خسارت به شرکت مخابرات نیشابور وارد شده و در این رابطه بیش از ۳۰۰ فقره پرونده قضایی تشکیل شده که در ۱۴ فقره آن متهم شناسایی و معرفی شده است.
وی عنوان کرد: در سرقت‌های داخل شهر هر چقدر هم کابل قطع شده کوتاه باشد برای برقراری مجدد شبکه نیازمند تعویض کابل در کل مسیر هستیم به همین‌خاطر حتی سرقت‌های کوچک هم خسارات زیادی به بار می‌آورند ضمن اینکه سودی که نصیب سارقان می‌شود بسیار ناچیز است به طوری که در یک فقره سرقت ۱۰میلیون تومان کابل مخابرات پس از شناسایی مشخص شد تنها ۲هزار و ۵۰۰ تومان نصیب سارق شده است.


وی تصریح کرد: در حال حاضر کل سهمیه شرکت مخابرات نیشابور مصرف شده و به خاطر کمبود کابل برای دایر کردن خطوط تلفن جدید با مشکل مواجه هستیم.
وی خاطرنشان کرد: خدمت رسانی به ۶ شهر و بیش از ۴۰۰ روستا در سطح نیشابور و زبرخان از طریق ۱۱۰ مرکز روستایی و ۹ مرکز شهری انجام می‌گردد و به روستاهایی که بیش از ۴۰مشترک متقاضی سرویس اینترنت باشند این خدمات ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۱مرکز روستایی در این شهرستان‌ها به علت کمبود متقاضی و مشکلات فنی فاقد اینترنت هستند ضمن اینکه سرقت‌های مکرر کابل‌های مخابرات ارایه خدمات اینترنت را به روستاها با مشکل مواجه کرده است.


وی با اشاره به اینکه در نصب و راه‌اندازی دکل‌های مخابرات استانداردهای وزارت در نظر گرفته می‌شود اظهار داشت: در نیشابور و زبرخان ۱۲۰ سایت فعال همراه اول وجود دارد که از تعداد حدود ۴۰ سایت در محدوده شهری و مابقی در روستاها بوده و پیش از این هشت نقطه کور در شهر نیشابور وجود داشت که با نصب آنتن به چهار مورد کاهش یافته و محدوده‌های پارک کوثر، خیابان ایثار گ، پارک حکمت و رحمت آباد باقی مانده است.
شهرآبادی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ هزار سیم کارت فعال همراه اول و ۱۶۵ هزار تلفن ثابت در نیشابور وجود دارد که از این تعداد تلفن ثابت ۱۵۵ هزار خط فعال است و حدود یک‌هزار متقاضی جدید هم داریم که به علت کمبود کابل دایر کردن خطوط جدید با تاخیر مواجه شده و پس از مشهد بیشترین حجم اینترنت مورد استفاده در خراسان رضوی متعلق به نیشابور است.
وی ادامه داد: در بخش اینترنت مخابرات حدود ۳۵ هزار و در حوزه شرکتهای خصوصی حدود ۳۰ هزار پورت فعال در نیشابور وجود دارد و در بخش سرویس اینترنت بر بستر فیبر نوری برای مشترکین خانگی ۳۰۰ مشترک فعال وجود دارد و حدود ۲۰۰ مورد در حال واگذاری است و پهنای باند ارتباطی اینترنت نیشابور با مشهد نیز افزایش یافته است.