بیش از هزار و ۳۰۰ تن فراورده دامی به کشورهای اوراسیا و آسیای جنوب شرقی صادر شد
بیش از هزار و ۳۰۰ تن فراورده دامی به کشورهای اوراسیا و آسیای جنوب شرقی صادر شد
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت:۴۵۰ تن خامه و ۳۱۵ تن شیر خشک به کشورهای اوراسیا و ۵۵۰ تن پای مرغ فرآوری شده به کشورهای جنوب شرقی آسیا از نیشابور صادر شد.

نشست خبری سلیمانی رئیس دامپزشکی نیشابور به مناسبت روز ملی دامپزشکی در سالن اجتماعات شبکه دامپزشکی نیشابور برگزار شد.
رئیس دامپزشکی نیشابور ضمن ارائه گزارش ۶ ماهه اول سال از عملکرد شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: خوشبختانه در رابطه با بیماری‌های واگیردار همچون سالهای گذشته با اقدامات خوبی که انجام شد در دو منطقه رئیسی و حیدری بیماری خطرناکppr مهار شد به طوری که ۳۰۰ راس دام را در این رابطه واکسینه کرده‌ایم و هیچ گونه بیماری دیگری در حیات وحش گزارش نشده است.
علی سلیمانی افزود: با توجه به استقرار عشایر در فصل بهار در حیات وحش وسایل مربوط به آنها به طور رایگان ضد عفونی شد.
وی اظهار داشت: در رابطه با تب برفکی و سایر بیماری ها نیز نیشابور در وضعیت خوبی قرار دارد، به طوری که دامپزشکی شهرستان هر سه و نیم ماه یکبار دام ها را در رابطه با تب برفکی واکسینه می‌کند.
وی در اظهاراتی به تمام دامداران و مرغداران به رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام واکسن های به موقع توصیه کرد و از همه مرغداران خواست بدون هماهنگی اقدام به جوجه ریزی نکنند.
سلیمانی با ابراز تاسف از شاخص پایین بیمه دام و طیور در شهرستان نیشابور گفت: در حالی که باید بیش از ۸۰ درصد از دام و طیور شهرستان بیمه باشند این میزان در نیشابور کمتر از ۱۰ درصد است.
وی خاطر نشان کرد: اگر تمام دامداران دستورالعمل های دامپزشکی را رعایت کنند، تمام محصولات تولیدی آنها صادر خواهد شد.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: در حال حاضر ۴۵۰ تن خامه از یک واحد تولیدی از زبرخان و ۳۱۵ تن شیر خشک به کشورهای اوراسیا روسیه ارمنستان و قزاقستان از نیشابور که استانداردهای بهداشتی آنها بالاتر از کشورهای دیگر است صادر می شوند همچنین ۵۵۰ تن پای مرغ فرآوری شده به کشورهای جنوب شرقی آسیا از نیشابور صادر می گردد.
سلیمانی به همه تولیدکنندگان محصولات لبنی توصیه کرد کد IRیا کد صادرات دامپزشکی را برای صادرات محصولات خود دریافت کنند.
وی گفت: در حال حاضر فقط دو واحد پای مرغ فرآوری شده در نیشابور و یک واحد محصولات لبنی و شیر خشک کد صادرات دامپزشکی را دارند.
وی محصول روزانه شیر خام نشابور را ۷۵۰ تن اعلام کرد و افزود:در حال حاضر نیشابور یکی از مراکز مهم دامپروری و تولید شیر خام در شرق کشور است، به طوری که در ۶ ماهه اول امسال برای ۲۵ هزار تن شیر خام گواهی بهداشتی جهت خروج شیر از نیشابور را صادر شده است.
سلیمانی گفت: در حال حاضر نیشابور مقام اول تولید شیر خام و تولید گوشت قرمز را نیز در استان دارد به طوری که ۹ هزار تن در سال تولید گوشت قرمز شهرستان است.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از انجام ۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی مرغداری گوشتی نیز در نیشابور خبر داد.
وی در ادامه در حوزه بیماری های مشترک انسان و دام بزرگترین چالش را بیماری بروسلوز و کاهش اعتبار در این زمینه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۱۰ هزار بز و بزغاله ماده را علیه این بیماری واکسینه کرده‌ایم.
سلیمانی در رابطه با واکسینه کردن دام سنگین مقابل بیماری بروسلوز گفت: ۷ هزار راس در مورد واکسینه دام انجام شده است که ۲۰ مورد آن مثبت گزارش شده، همچنین حدود ۱۰ هزار تست سل نیز انجام گرفته که تنها دو مورد آن مثبت اعلام شده است.
وی از ابتلای ۷ نفر از نیروهای دامپزشکی به تب مات خبر داد و گفت: متاسفانه هنگام واکسینه کردن این اتفاق رخ داده است.
وی سل و بروسلوز را مهمترین بیماریهای واگیردار عنوان کرد که دامپزشکی با آنها مقابله می‌کند.
سلیمانی در رابطه با سگهای خانگی گفت: ۶۵۰۰ قلاده سگ را به طور رایگان واکسینه کرده ایم که پیش‌بینی می‌شود ۱۲ هزار را در آینده نیز واکسینه کنیم.
وی در رابطه با سگ‌های ولگرد نیز گفت‌:
با همکاری انجمن حمایت از حیوانات و یک مکان دیگر خارج از شهر به بحث عقیم سازی سگ های مورد نظر می پردازیم.
سلیمانی همچنین گفت ۷۰۰ قلاده سگ و گربه را برای پیشگیری از بیماری هاری به مناسبت روز جهانی هاری واکسینه کرده‌ایم.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور با بیان اینکه از عرضه ۶ تن گوشت غیر قابل مصرف جلوگیری کرده ایم گفت: ما ۱۳۱۴ مورد بازدید را در شش ماهه اول داشته‌ایم که از این موارد حدود ۸۴ تن فرآورده های دامی ضبط شده که ۵۹ تن آن غیرقابل مصرف بوده همچنین ۲۱۰ واحد صنفی به تعزیرات حکومتی معرفی شده و ۱۲ واحد هم پلمب شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از تشکیل کارگروه ساماندهی عسل در دامپزشکی جهت جلوگیری از عسل تقلبی به بازار خبر داد و گفت: این کار گروه که با همکاری تعزیرات حکومتی، بهداشت، جهاد کشاورزی و کمیته زنبورداران تشکیل شده است و طی سال گذشته که این کارگروه ایجاد شده ۱۲ تن عسل تقلبی ضبط شده است.
سلیمانی افزود: تنها راه تشخیص اصل بودن عسل آزمایش کردن آن است.
وی اظهار داشت: تمام عسل ها باید شناسنامه دار شوند.
وی همچنین از بسته بندی تخم مرغ ها با تاریخ و لیبل و عرضه آن در بازار در آینده نزدیک خبر داد.
رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به شیوع کرونا آیا در فعالیت این شبکه خللی به وجود آمده گفت: با توجه به کرونا عملیات واکسیناسیون محدود نشده و پیشگیری و امور قرنطینه را غیرفعال نکردیم.
سلیمانی مهمترین چالش دامپزشکی شهرستان نیشابور را کمبود نیروی دامپزشکی و افزایش قیمت واکسن های دامی عنوان کرد و افزود: در آینده ای نزدیک گرانی واکسن مهمترین چالش ما خواهد بود و مهمترین خواسته ما اعمال ارز دولتی بر واکسن ها و داروها است که در پی آن در اقتصاد و اشتغال ارتقا پیدا کرده و تولیدات دامی و فرآورده های دامی را خواهیم داشت.
وی در پاسخ به یکی دیگر از سوالات خبرنگاران مبنی بر اینکه کرونا به دام منتقل می‌شود یا نه گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر این مسئله وجود نداشته و این موضوع ثابت نشده است.
سلیمانی از تاسیس بیمارستان شبانه روزی دامپزشکی حیوانات به کمک چهار نفر از دامپزشکان بخش خصوصی در حاشیه شهرستان نیشابور خبر داد و گفت: حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار این پروژه است.
وی عناصر فلزات سنگین مصرفی در حوزه شیلات را نیز از استاندارد عنوان کرد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان همچنین از احداث میدان بار در جاده سبزوار ماه آینده در ۲۰ کیلومتری مکان یاد شده به وسعت ۶.۷ هکتار و با پیش‌بینی مبلغ ۹ میلیارد تومان خبر داد.
اعلام کاهش ۵۰ درصدی کشتار دام در پی شرایط اقتصادی از ۳۰۰دام راس به ۱۵۰ راس دام از دیگر خبرهای مطرح در این جلسه توسط سلیمانی بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر تملک دارایی دامپزشکی شهرستان حدود ۶۰۰ میلیون است این در حالی است که سال گذشته فقط ۵۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است. همچنین در حوزه دامپزشکی نیشابور ۲۵ نفر نیروی دولتی، ۱۲۵ نفر در بخش خصوصی، ۱۶ کلینیک دامپزشکی، ۱۲ داروخانه دامپزشکی، ۵ آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی،۳۰ نیروی متخصص در زمینه واکسیناسیون جهت پیشگیری از بیماری دام و طیور خدمات ارائه می‌کنند.
آخرین سوال خبرنگاران از رئیس دامپزشکی نیشابور در رابطه با ارتقای دامپزشکی نیشابور بود که وی در پاسخ به این سوال گفت: علیرغم پیگیری ها و قول های داده شده در این زمینه هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
پس از این سخن در پی تماس تلفنی سلیمانی با رئیس شبکه دامپزشکی استان این سوال مطرح شد که وی در پاسخ به این سوال گفت: در همین هفته این مسئله با رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح شده و پیگیریها در حال انجام است.

صدیقی مسئول نظارت بر مواد پروتئینی شبکه دامپزشکی نیشابور نیز در این جلسه گفت: طبق آمار ما دو واحدکشتارگاه دام صنعتی و سنتی را در اختیار داریم همچنین سه واحد بسته بندی گوشت را در شهرستان داشته و ۲۱ کارخانه خوراک دام را نیز در نیشابور در اختیار داریم که از این تعداد حدود ۸۰ درصد پروانه بهداشتی دارند و همچنین ۹ کارخانه صنایع لبنی در شهرستان فعال هستند.
صدیقی گفت : طبق آمار ۳۲ هزار و ۸۸۷ راس گوسفند در کشتارگاه ذبح می شدند که از این تعداد ۵۱ راس معدوم شده اند، همچنین ۲۹۲۳ راس دام سنگین در کشتارگاه ذبح شده اند که از این تعداد ۱۱۰ راس معدوم شده‌اند. همچنین ۳۴۶ شترمرغ طبق آمار در کشتارگاه‌ها ذبح شده که ۳۴ رسان معدوم شده است است و این آمار در رابطه با شتر ها نیز ۵۲ نفر است که از این تعداد ۴۸۵ کبد حذف شده ‌است.
صدیقی مهمترین دغدغه واحد نظارت مواد پروتئینی دامپزشکی نیشابور را کشتار غیر مجاز عنوان کرد و افزود: توصیه می شود به هیچ عنوان با توجه به شیوع تب کریمه کنگو هیچ گوشتی بدون مهر دامپزشکی خریداری نشود.

  • نویسنده : فاطمه برزنونی