بزرگترین دستگاه خراطی پیشرفته خاورمیانه در نیشابور به بهره برداری رسید
بزرگترین دستگاه خراطی پیشرفته خاورمیانه در نیشابور به بهره برداری رسید
همزمان با گرامیداشت روز کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای بزرگترین دستگاه خراطی پیشرفته خاورمیانه با حضور معاون استاندار و فرماندار نیشابور در دانشکده فنی پسران نیشابور به بهره برداری رسید.

مسئول واحدهای دانشگاهی فنی و حرفه ای نیشابور در این مراسم گفت: این دستگاه قابلیت ابعاد ماشینکاری با قطر کارگیر ۱ متر و ۲۵ سانتی متر را دارد و در طول ۳ متر طراحی و ساخته شده است که نمونه مشابه آن در خاورمیانه وجود ندارد. محسن لطفی با اشاره به دیگر ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه افزود: امکان سوراخ کاری دقیق، قابلیت داخل تراشی، تابلو فرمان متحرک، دارا بودن صفحه نمایشگر دور دیجیتال، صدای بسیار کم و قدرت بسیار زیاد از دیگر ویژگی های این دستگاه است که قابلیت ساخت انواع لوازم چوبی و تزئینی را دارا می شود.
وی بیان کرد: می توان یک تنه درخت بزرگ را به وسیله این دستگاه ماشین کاری کرد و بهترین طرح های منبت کاری برای کالاهای تزئینی لوکس و وسایل منزل را ساخت. وی خاطر نشان کرد: کاهش وابستگی به خارج کشور،جلوگیری از خروج ارز، بومی سازی فناوری و اشتغال زایی پایدار از برکات ساخت این دستگاه در قسمت پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای نیشابور است.

وی اظهار کرد: سایز کوچک این دستگاه را برای مجموعه های مختلف در شهرهای تهران، شیراز، تبریز، سمنان و کرج ساخته ایم و می توانیم با تولید انبوه این دستگاه و ارسال به شهرهای بزرگ، از واردات محصولات نهایی تولید شده توسط این دستگاه که هم اکنون از کشورهای خارجی و چین وارد می شود جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت این دستگاه تنها ۵۰۰ میلیون ریال است ادامه داد: با توجه به اینکه این نیشابور دارای ظرفیت فراوانی درحوزه باغات و درخت است می توانیم مواد خام چوبی آن ها را تبدیل به محصول نهایی کنیم و ارزش افزوده آن ها را افزایش دهیم‌و با آن اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

از حمایت های استانداری خراسان رضوی بی بهره ایم

لطفی سیاست اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای تجاری سازی آموزش و پژوهش دانست وافزود: معاون علمی‌ و فناوری رئیس جمهور کمک خوبی به مرکز نوآوری و رشد دانشگاه فنی و حرفه ای نیشابور کردند ولی از کمک های استانداری خراسان رضوی بی بهره ایم‌ در حالی که درسایر استان ها استانداری ها کمک های خوبی کرده اند.

وی ادامه داد: معنای واقعی ولایت پذیری این است که به عنوان سربازان اقتصادی می خواهیم چه کنیم و در همین راستا از مسئولین می خواهیم‌ دانشگاه فنی و حرفه ای را متفاوت ببینیم چون راه اقتصاد مقاوتی از این دانشگاه می گذرد.

وی اظهار کرد: اسناد بالادستی و طرح های آمایش منطقه ای می‌گوید که بر اساس ظرفیت های منطقه ای عمل کنید که در همین راستا طرح های پژوهشی، خلاقانه و کارآفرینی خوبی در دانشگاه فنی و حرفه ای نیشابور شروع شده که احتیاج به حمایت های مسئولین داریم و در برنامه های ششم توسعه نیز اختیارات و امکانات خوبی در اختیار استانداری ها قرار گرفته که تا کنون از آن بهره ای نبرده ایم.

معاون استاندار و فرماندار نیشابور نیز در این مراسم‌گفت: اگر‌بتوانیم تمام علوم را کنار هم قرار دهیم، بهره وری که مد نظر مقام‌معظم رهبری است را پیاده کرده وافزایش ارزش افزوده خواهیم داشت.

علیرضا قامتی با اشاره به اهمیت ایجاد ارزش افزود از مواد اولیه خام افزود:
از دستگاهی که امروز رونمایی شد علاوه بر محصولات تزئینی می توانیم‌در حوزه های صنعتی و ساختمان سازی استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شهید طهرانی مقدم از فن و دانشی که آموخته بود در جای درست به خوبی استفاده کرد چون در کارگاه علوم‌انسانی خوب تربیت شده بود و به جایگاه انسانی خود پی برده بود.

وی اظهار کرد: این کار خود یک ارزش انسانی است که بتوان مواد اولیه را به بهترین شکل و با بهره وری زیاد در اختیار مردم‌ قرار دهیم.

وی ادامه داد: در بحث واکسن کرونا به دلیل رقابت های سیاسی و اقتصادی کشورها باهم مشارکت نکرده و از بعد انسانی دور شده اند به همین دلیل است که فرآیند تولید آن مشکل تر می شود.

وی افزود: دانشجویان در این شرایط که امکان تجمع و برگزاری کارگاه های گروهی نیست باید با استفاده از فضای مجازی باهم تبادل اطلاعات و علم‌کنند و از ایده ها بهترین بهره را برده تا محصول نهایی بهتر از زمان قبل کرونا تولید شود.

این که گفته اند نیشابور خودش یک کشور کوچک شده می باشد به درستی بوده است

فرماندار نیشابور ادامه داد: در بازدیدهایی که از صنایع نیشابور داشتم در ذهن ندارم که بخواهیم محصولی را در هر حوزه ای از جمله صنایع دفاعی،هوایی، ماشین آلات و سخت ترین صنایع بسازیم ولی امکانات آن در شهرستان موجود نباشد و این که گفته اند نیشابور خودش یک کشور کوچک شده است به درستی بوده است.

وی بیان کرد: هر محصولی را می توانیم در نیشابور تولید کنیم مشروط به اینکه بتوانیم همدیگر را پیدا کنیم و دانشگاه در کنار صنعت این ارتباط رابرقرار کند و با اندیشمندان و نخبگان نیشابوری بتوانیم گفتمان مشترکی پیدا کنیم، همدیگر را باور و به یکدیگر اعتماد کنیم و اگر به این شکل پیش برویم هر آنچه مد نظر جوانان ما در حوزه ایده های متنوع باشد می توانیم آن را تبدیل به محصول کرده و در همین نیشابور تجاری سازی کنیم.

  • منبع خبر : خاتون شرق