برخی می‌گویند دختر! این چه حرکاتی است انجام می دهی
برخی می‌گویند دختر! این چه حرکاتی است انجام می دهی
رشته ورزشی پارکور یکی از هیجان انگیزترین و متفاوت ترین ورزش هاست که ترکیبی از راه رفتن، دویدن و پریدن می باشد. رشته‌ای که اغلب پسرانه تصور می شود و در صورتی که فرد مهارت لازم را داشته باشد حتی می تواند از دیوار سه متری هم بالا برود! به همین بهانه با فاطمه دشتکی دختر پارکور کار نیشابوری به گفت و گو نشستیم که در ادامه به آن می پردازیم.

فاطمه برزنونی

لطفاً خودتان را برای خوانندگان نشریه خاتون شرق معرفی بفرمایید.
فاطمه دشتکی هستم. ۱۹ ساله از نیشابور. از هفت سالگی به صورت حرفه ای ورزش می کنم به طوری که تا ۱۵ سالگی به ورزش ژیمناستیک پرداختم و حدود ۴ سال است که نورد ایران نیز در برنامه خود دارم، همچنین ده ماه است که ورزش پارکور را به صورت حرفه ای دنبال می‌کنم و در ترم ۲ رشته تربیت بدنی مشغول به تحصیل هستم.
خانواده شما با ورزش پارکور مشکلی ندارند و آیا حمایت لازم را در این زمینه را احساس می کنید؟
خیر مشکلی در این زمینه وجود ندارد چون من از کودکی ورزش می‌کردم کلاً با ورزش کردن من مشکلی ندارند چه این ورزش پارکور باشد چه رشته دیگری باشد و اصولاً به علایقم احترام می‌گذارند. به هر ورزشی که من علاقه داشته ام و در آن پیشرفته کرده‌ام حمایت خانواده را نیز حس می کردم و به خاطر پیگیری های خانواده بود که به اینجا رسیدم.
انگیزه شما از انتخاب این رشته ورزشی چه بوده است؟
هیجانی بودن این رشته و علاقه داشتن من از کودکی به ژیمناستیک و پارکور نگیزه اصلی من جهت انتخاب این رشته ورزشی بوده است. اصولاً به این دلیل که در نیشابور مربی خانم در رشته پارکور نبود انگیزه برای انتخاب این رشته دو چندان شد.


چه مقامی و مقام هایی کسب کرده اید؟
به این دلیل که تنها ۱۰ ماه است که پارکور را به صورت حرفه ای دنبال می‌کنم فقط در آبان‌ماه مقام اول استانی را از آن خود کردم.
با توجه به این که رشته ورزشی پارکور اماکن خاصی را جهت تمرین می طلبد، شما امکان تامین در نیشابور برایتان فراهم هست؟
من تمریناتم را اول در پارک شروع کردم و به خاطر نبود امکانات نظیر نبود مربی خانم و سالن پارکور تمام تمریناتم در پارک ها بوده است.
از اهداف و برنامه های ورزشی تان در آینده برایمان بگویید.
هدف اصلی ادامه دادن این رشته ورزشی به صورت حرفه‌ای است و آن را تا سطح رقابت‌های جهانی پیگیری می‌کنم، البته هرچند امکانات کنونی کمتر از حد انتظار است اما به کمک مربیان و خانواده‌ام تصمیم دارم تمام تلاشم را به کار ببرم تا اتفاق بیفتد که از تمام زحماتشان تشکر کنم و بتوانم برای ورزش دختران و بانوان قدمی بردارم، هر آنچه که آموختم را به علاقه‌مندان خواهم آموخت.
بهترین و بدترین خاطرات شما از سقوط آزاد در رشته پارکور چه بوده است؟
لحظه لحظه سقوط آزاد در تمرینات هم در پارکور جزو بهترین خاطراتم در این رشته ورزشی است اما آسیب دیدن به خاطر نبود امکانات و بد ترین خاطره را برایم رقم می زند.
مهمترین امکانات لازم برای ورزش پارکور چه مواردی است؟
تشک مناسب جهت تمرین، لباس راحتی و سکو.
به جز شما چند نفر دیگر در حوزه پارکور بانوان نیشابور فعالیت دارند؟
فقط یک نفر دیگر فعالیت می‌کند به نام نادیا نویدی
اگر توصیه خاصی به علاقه مندان در رشته پارکور دارید بفرمایید.

کسانی که وارد این رشته ورزشی میشوند عجله‌ای برای اینکه همان اول تمام حرکات را بگیرند نداشته باشند چون عجله باعث آسیب‌دیدگی و سرخوردگی آنها می‌شود. به پارکور کاران دختر نیز توصیه می‌کنم تلاش‌شان را نسبت به پارکور کاران پسر دوچندان کند.
مهمترین چالش هایی که به عنوان پارکور کار بانو دارید چیست؟

چون من در پارک‌ها تمرین می کنم، اکثر اوقات حتی بعضی از بانوان به من می‌گویند شما دختر این چه حرکاتی است که انجام می دهی! و متاسفانه دیدگاهی منفی در این مورد را با خود به همراه دارند اما باز هم برخی از آن ها مرا مورد تشویق قرار می‌دهند. به هر حال نباید به برخی نظرات توجه خاصی نشان دهم چون مانع پیشرفت هم خواهد شد. اما نبود امکانات نیز چالش دیگر من در این ورزش است.
دیدگاه عموم مردم و جامعه به پارکور بانوان چگونه است؟
متاسفانه در شهر نیشابور دیدگاه مثبتی در این زمینه وجود ندارد و فرهنگ‌سازی در این مورد باید صورت گیرد.