برای ۹۵درصد اراضی ملی نیشابور سند تک‌برگ صادر شده است
برای ۹۵درصد اراضی ملی نیشابور سند تک‌برگ صادر شده است
خاتون شرق - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: برای حدود ۹۵درصد از مساحت اراضی ملی شهرستان نیشابور سند تک برگ صادر شده است و نیشابور در بخش صدور تعداد سند تک برگ برای اراضی ملی رتبه نخست استان را دارد.

سعید صفارائی – رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: برای حدود ۹۵درصد از مساحت اراضی ملی شهرستان نیشابور سند تک برگ صادر شده است و نیشابور در بخش صدور تعداد سند تک برگ برای اراضی ملی رتبه نخست استان را دارد.
حسین سهرابی در حاشیه برنامه مانور اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع در اردوگاه باغرود نیشابور در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون‌شرق اظهار کرد: پنج درصد باقیمانده به خاطر اختلاف مرزی در تقسیمات سیاسی با کوهسرخ باقی مانده است که به ما تحویل نداده‌آمد وگرنه برای آنها هم تاکنون سند صادر شده بود.
وی‌گفت: بالغ بر ۴۱۰هزار هکتار از گستره شهرستان نیشابور عرصه‌ منابع طبیعی است اما این وسعت فقط با چهار نیروی حفاظتی اداره می شود و بزرگترین چالش این اداره کمبود نیروی حفاظتی است.
وی افزود: شهرستان نیشابور با وسعت  ۵۷۶ هزار و ۳۳۲هکتار دارای ۴۰۳هزار هکتار اراضی ملی است که ۷۰درصد شهرستان نیشابور را شامل می‌شود و در اختیار منابع طبیعی است و ۳۸۲هزار و ۸۸۵ هکتار در ۱۵۳سامانه عرفی جزو مراتع ممیزی شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: بالغ بر ۳۱۳هزار و ۴۴هکتار از کل مساحت شهرستان نیشابور عرصه‌های قابل فعالیت برای اجرای طرح‌های آبخیزداری است همچنین در شهرستان نیشابور ۱۵هزار و ۸۸هکتار جنگل دست کاشت تاغ، چهارهزار و ۳۵هکتار اراضی جنگی طبیعی و بیشه‌زار و سه‌هزار و ۶۴۴ هکتار اراضی فاقد پوشش گیاهی وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر ۲۱ طرح مرتع‌داری در نیشابور در حال اجرا است که از این تعداد هشت طرح به بهره‌برداران واگذار شده همچنین هفت طرح بهره‌برداری محصولات فرعی مرتعی در این شهرستان در حال اجراست که شامل باریجه و آنغوزه می‌باشد‌.
سهرابی اظهار کرد: ظرفیت مراتع نیشابور برای ۲۴۰هزار راس دام است و ۷۰سامانه مراتع در قالب ۲۵۰خانوار عشایری در این شهرستان موجود است و هر سال گروه نظارت برای شمارش تعداد دامها و صدور پروانه در مناطق حضور می‌یابند.

اجرای بیش از ۳۰میلیارد ریال طرح‌های بیابان‌زدایی در نیشابور

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیشابور گفت: عرصه‌های بیابانی شهرستان نیشابور که قسمت اعظم آن در بخش میان جلگه واقع شده بالغ بر ۲۲۰ هزار هکتار است که تحت فرسایش بادی هستند و طی پنج سال گذشته در مساحتی بالغ بر یک‌هزار و ۹۰۰هکتار با اعتبار بیش از ۳۰ میلیارد ریال طرح‌های مختلف بیابان‌زدایی همچون نهال کاری، مدیریت هرزآب، آبیاری سنواتی و مدیریت جنگلهای دست‌کاشت اجرا شده است.


سهرابی با بیان اینکه  ۱۵هزار هکتار جنگلهای دست‌کاشت تاغ در نیشابور وجود دارد اظهار کرد: محدوده های بیابانی شهرستان نیشابور دارای ۲طرح مطالعاتی بیابان‌زدایی با عنوان فدیشه و عشق‌آباد است که در معرض فرسایش بادی قرار دارند و با اجرای طرحهای بیولوژیکی ۴۰هزار هکتار از بیابانهای نیشابور تثبیت شده است.
وی افزود: مساحت کانون‌های بحرانی فرسایش بادی شهرستان نیشابور یکصد هزار و ۷۹۹هکتار است که ۱۷درصد کل مساحت شهرستان را شامل می شود و مساحت مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی ۱۶۸هزار و ۸۹۶هکتار است که ۲۹درصد از مساحت شهرستان را در برمی‌گیرد.
وی گفت: در ۱۱حوزه آبخیزداری نیشابور عملیاتهای مکانیکی و طرحهای بیولوژیکی و بیومکانیکی صورت گرفته که شامل حوزه های بار، فاروب،رمان، کلیدر، کران، نصرآباد و چکنه است.
وی با بیان اینکه ۲ بوستان روستایی و ۲پارک جنگلی در نیشابور وجود دارد اظهار کرد: در نهالستان این شهرستان به وسعت ۵۴ هکتار و ایستگاه تولید بذر به وسعت یکصد هکتار تولید نهال جنگلی و بذرهای مرتعی برای کل استان انجام می‌شود و برای اجرای طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت این ۲مرکز به عنوان پایلوت برای تولید نهال درختان فضای سبز و جنگلی و بیابانی در نظر گرفته شده است.
وی‌گفت: تعداد ۶سمن زیست محیطی در حال همکاری با این اداره هستند و بیش از ۳۰۰نفر در قالب همیار طبیعت با این اداره همکاری دارند و طی یک سال گذشته فقط یک مورد اتش‌سوزی در  چهار هزار متر از اراضی ملی نیشابور به وقوع پیوسته که منجر به ۲۰۰میلیون ریال خسارت شده و دلیل عمده این حوادث خطاهای انسانی بوده است.
وی اظهار کرد: طی یک سال گذشته برای ۵۵فقره قطع تاغ و ۱۱فقره چرای غیرمجاز در این شهرستان پرونده تشکیل شده و طی این مدت برای  ۷۱هکتار از اراضی ملی این شهرستان ۴۰پرونده تخریب و تصرف تشکیل شده که از این مقدار ۲۰ هکتار رفع تصرف شده است. لازم به ذکر است به ازای هر هکتار شیار غیر مجاز اراضی ملی ۴۰۰میلیون ریال جریمه تعیین شده است.