با هدف افزایش مراودات تجاری؛ هیات تجار تاجیکستان از صنایع تولیدی نیشابور بازدید کردند
با هدف افزایش مراودات تجاری؛ هیات تجار تاجیکستان از صنایع تولیدی نیشابور بازدید کردند
خاتون‌شرق- دبیر اول سفارت تاجیکستان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان در راس یک هیات تجاری با هدف افزایش مراودات بازرگانی از تعدادی از واحدهای صنعتی نیشابور بزرگ بازدید کردند.

در این برنامه هیات تجاری تاجیکستان ضمن بازدید از واحدهای خیام الکتریک و اقلاک الکتریک به بحث و تبادل نظر برای افزایش راه‌های همکاری بین ۲کشور پرداختند.

لازم به ذکر است در این برنامه شرکت بازرگانی آهن‌ ترقی در هتل امیران نیشابور میزبان هیات تجار تاجیکستان بود و هادی ترقی مدیرعامل این شرکت به تبیین راه‌های افزایش مبادلات تجاری ۲کشور در حوزه تولیدات فولادی پرداخت.

 

آشنایی تاجران تاجیک از محصولات ایرانی کم است

هادی ترقی مدیرعامل شرکت بازرگانی آهن‌ ترقی در این جلسه گفت: نیشابور با قدمتی هفت هزار ساله سه بار در دوره‌های مختلف با خاک یکسان شد اما دوباره این شهر بازسازی شد و سر از خاک برداشت و امسان‌های بزرگی مانند خیام و عطار را در دامان خود پرورش داد.

من چند سال که در کشور شما جمهوری تاجیکستان رفت‌آمد دارم و از جناب آقای تاجیک به خاطر تدارک این برنامه که باعث شد جمعی از تاجران کشور تاجیکستان به نیشابور بیایند و از نزدیک با صنایع نیشابور آشنا شوند تقدیر و تشکر می‌کنم.

ترقی افزود: اکثر تاجران تاجیک شناخت زیادی نسبت به نیشابور نداشتند و اطلاعاتشان نسبت به صنایع ایران کم است و بیشتر از کیش و اصفهان و شیراز و تهران بازدید کرده‌اند.

وی گفت: من کالاهای زیادی را دیده‌ام که از چین وارد کشور شما می‌شود در حالی‌که همان کالاها با کیفیت بهتری در ایران تولید می شود مانند بلورهایی که از کشور چین وارد کشور شما می شود در ایران از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است اما به خاطر شناخت کمتر تجار تاجیکستان این کالاها از چین وارد می‌شود و امیدوارم این ارتباط قوی‌تر شود.

هادی ترقی اظهار کرد: شرکت ما محصولات درجه یک فولاد خراسان و فولادهای درجه یک را به کشور شما وارد می‌کند اما تجار تاجیکستان همه محصولات فولاد ایران را از یک نوع می دانند در حالی که در ایران ۶۳ نوع زواد فولاد با درجه های مختلف داریم به همین دلیل باید تجار تاجیکستان با صنایع ایران آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه کارخانه مجتمع فولاد خراسان بیش از چهارمیلیارد یورو ارزش دارد گفت: مواد اولیه این کارخانه از معادن خواف تامین می‌شود که باعث می شود کیفیت محصول نهایی آن بسیار خوب باشد و این مسئله باید مورد توجه پیمانکاران و فعالان حوزه ساختمانی تاجیکستان در هنگام خرید محصولات فولادی باشد همچنین اگرچه تمایل بازار شما به کلید و پریزهای چینی بیشتر است اما این تولیدات در ایران از کیفیت بالاتری برخوردار است که امیدواریم با افزایش آشنایی تجار تاجیکستان این بخش هم فعال شود.

صنایع نیشابور قادر به تامین بسیاری از نیازهای بازار تاجیکستان است 

ایمان اکبرآبادی مسئول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیشابور در این برنامه گفت: این برنامه با ابتکار اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان و با هدف افزایش مبادلات بازرگانی بین ۲کشور برگزار شد و در این بازدید “معروف جان عبدالرحمن اُف” رایزن اقتصادی تاجیکستان در ایران و دبیر اول سفارت تاجیکستان و “محمد جان محمد جان اُف” رئیس اتاق بازرگانی استان سُغد تاجیکستان و کاظم شیردل نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان در راس یک هیات تجاری از تعدادی از واحدهای صنعتی استان بازدید کردند.

وی افزود: با توجه به اظهار علاقه و تمایل تجار تاجیکستان برای بازدید از آرامگاه خیام و عطار نیشابوری فرصت مناسبی بود تا با ظرفیت‌های صنایع نیشابور آشنا شوند و به همین خاطر طی این بازدید با هماهنگی‌های انجام شده هیات تجار تاجیکستان از واحدهای صنعتی خیام الکتریک و افلاک الکتریک بازدید کردند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان برگزاری این نوع برنامه‌ها در نیشابور نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر مدیران صنایع برای بازدید هیات‌های تجاری کشورهای مختلف از این واحدها برای معرفی ظرفیت صنایع نیشابور به منظور افزایش مبادلات تجاری هستیم و عدم توجه به این مهم باعث از دست رفتن فرصت‌ها برای این واحدهای صنعتی می‌شود.

اکبرآبادی گفت: صنایع نیشابور قادر به تامین بسیاری از نیازهای بازار تاجیکستان در حوزه‌های مختلف به خصوص در بخش ساختمانی است و از این فرصت باید برای ارتقای سطح صادرات تولیدات صنایع نیشابور به کشور تاجیکستان استفاده کنیم.

 

صنایع نیشابور کالاهای مورد نیاز بازار تاجیکستان را تولید می‌کند 

معروف جان عبدالرحمن اُف دبیر اول سفارت تاجیکستان در حاشیه بازدید از کارخانه خیام الکتریک در گفت‌وگو با خبرنگار خاتون‌شرق گفت: با هماهنگی اتاق‌ مشترک بازرگانی تاجیکستان و ایران با هدف افزایش مبادلات تجاری ۲کشور برنامه‌ای یک‌ هفته‌ای برای بازدید تجار و صاحب‌کاران تاجیکستان از واحدهای صنعتی و تولیدی تدارک دیده شد که با استقبال تجار و فعالان اقتصادی تاجیکستان روبرو شد به طوری که در این برنامه چندین برابر ظرفیت پیش‌بینی شده شرکت کردند و در آینده هم این برنامه ادامه دارد.

وی افزود: برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ۲ طرف نیازمند شناخت بیشتر از یکدیگر هستیم و زمینه تاریخی مشترک ایران و تاجیکستان این موضوع را تسهیل می‌کند و یکی از علاقه‌مندی‌های ما زیارت خیام و عطار نیشابوری بود و امروز به همراه هیات تجار تاجیکستان به ارامگاه این بزرگان رفتیم و خیام و عطار نیشابوری در قلب تاجیک‌ها جای دارند و در کتاب‌های مدارس ما تدریس می‌شوند.

وی اظهار کرد: در این برنامه ضمن بازدید از اماکن تاریخی از چند واجد تجاری هم بازدید کردیم که نشان می دهد نیشابور علاوه بر اینکه یک شهر تاریخی است دارای ظرفیت‌های صنعتی بسیار زیادی است و کالاها و محصولاتی را تولید می‌کند که نیاز بازار تاجیکستان است.

وی ضمن ابراز خرسندی از افزایش همکاری‌های ایران و تاجیکستان در سال‌های اخیر گفت: در طی سفر روسای جمهور ایران و تاجیکستان به کشورهای یکدیگر ۲۶سند همکاری به امضا رسید و طی یک سال گذشته بیش از ۵۰هیات رسمی و غیررسمی ایران و تاجیک از کشورهای یکدیگر بازدید کرده‌اند که موجب ارتقای مراودات تجاری شد به طوری که در سال ۲۰۲۰ مراودات تجاری ایران و تاجیکستان از ۵۷میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۱ میلیون رسید و از ابتدای امسال تاکنون هم این میزان به ۲هزار و ۲۰۸ میلیون دلار رسیده است و اطمینان داریم با افزایش این برنامه‌ها مراودات تجاری ۲کشور افزایش چشم‌گیری خواهد یافت.

لازم به ذکر است در این بازدید معروف جان عبدالرحمن اُف رایزن اقتصادی تاجیکستان در ایران و دبیر اول سفارت تاجیکستان و محمد جان محمد جان اُف رئیس اتاق بازرگانی استان سُغد و کاظم شیردل نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان و رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان به همراه هیات تجار تاجیکستان از باغهای تاریخی آرامگاه خیام و عطار در نیشابور بازدید کردند.