با نخبه نیشابوری از دانشگاه شریف تا جبهه های جنگ
با نخبه نیشابوری از دانشگاه شریف تا جبهه های جنگ
شهادت یک مقدمه بی نهایت است واژه ای عمیق که درک آن برای همه مقدور نیست. همزمان‌با هفته دفاع مقدس به سراغ خانواده شهید محمدرضا چمنی یکی از شهیدان جوان نیشابوری رفتیم و با برادر و خواهر این شهید والامقام به گفتگو نشستیم.

به عنوان سوال اول کمی از زندگینامه شهید محمدرضا چمنی برایمان بگویید
ایشان متولد ۱۳۳۶ در نیشابور بودند. در کودکی آرام و باهوش بود و در برخورد با دیگران متواضع و مودب بود. همه او را با چهره‌ای محبوب و مورد احترام یاد می کردند.
به خاطر استعداد فوق العاده اش از شش سالگی وارد دبستان شد و همیشه شاگرد ممتاز بود.
در دبیرستان در رشته ریاضی ادامه تحصیل داد و پس از آن یک سال به عنوان معلم پیمانی در آموزش و پرورش استخدام شد و همزمان پس از شرکت در کنکور سراسری رتبه دو رقمی کنکور را در رشته مکانیک آورد و در دانشگاه صنعتی شریف تهران قبول شد اما معلمی را ترجیح داد و از همان سال های اول جوانی فعالیت های سیاسی اش را شروع کرد.

مهمترین فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایشان در دوران جوانی چه بوده است؟
شهید محمدرضا چمنی از همان کودکی به مذهب علاقه نشان می داد و در عزاداری های محرم و ایام شهادت امام حسین علیه السلام شرکت می کردند، در دوران جوانی نوارها و کتابهای مذهبی بسیاری را که داشتن آن جرم بود را مطالعه و توزیع می‌کردند و یکی از فعالان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۷ بودند. ایشان همچنین در مورد همه گروه‌های سیاسی آن زمان تحقیق می‌کردند و بعد از انقلاب به عنوان فعال در حوزه جهاد، به استان محروم سیستان و بلوچستان رفتند.
ایشان بعد از بازگشت از سفر جهادی کوره ای اختراع کردند که از آن در پخت خشت خام استفاده می‌شد.


از خصوصیات اخلاقی ایشان برایمان بگویید
ایشان فردی متواضع و دلسوز نسبت به محرومان، پاک و الگویی جاودانه برای همه یاوران امام بودند.
دوستان صمیمی شهید محمدرضا چمنی را به یاد دارید؟
بله.شهیدان عابدینی، برونسی، مهربان، ترشیزی و… از دوستان آن بزرگوار بودند.

موثر ترین فرد در تربیت دینی و انقلابی ایشان چه فردی بود ؟
به نظر می‌آید امام خمینی مهمترین شخصیت و الگوی دینی و انقلابی ایشان بودند.

نخستین ورود ایشان به جبهه چه سالی بود وچه مسئولیتهایی در جبهه داشتند؟
مهر ماه سال ۱۳۵۹ به منطقه جنگی رفتند و در اوایل جنگ ۷ ماه در گروه شهید چمران، به عنوان مبارزه علیه گروهک های ضد انقلاب فعالیت داشتند، همچنین در جهاد دانشگاهی نیز فعال بودند.

شهید محمدرضا چمنی در چه عملیاتی و در چه سالی به شهادت رسیدند؟
ایشان در عملیات میمک در حالیکه در گردان عبدالله خدمت می کردند در سال ۱۳۶۳ توسط دژخیمان عراقی به شهادت رسیدند.

لطفا قسمتی از وصیت نامه شهید چمنی را برایمان بازگو کنید.
بخشی از وصیت نامه شهید چمنی:« از محبوبترین راه ها به خدا دو جرعه است، یکی جرعه خشمی که با حلمش درخوری و یکی غمی که با صبرش برخوری و از محبوب ترین راهها به خدا دو قطره است، قطره اشکی در دل شب و قطره خونی که در راه خدا و از محبوب ترین گام ها به سوی خدا دو گام است، گام مرد مسلمانی که صف مجاهدان راه خدا محکم سازد و گامی برای صله رحم و این گام دوم است گامی که برای جهاد بردارد بهتر است».
حرف آخر…
به عنوان خانواده شهید از همه مردم و مسئولین می‌خواهیم که راه شهید را ادامه دهند و آرمان‌های انقلاب را جامعه عمل بپوشانند و از مسئولان می‌خواهیم راه حق و شهدا را بپیمایند.

  • نویسنده : فاطمه برزنونی