اهمیت رابطه جنسی زوجین و نقش آن در سلامت خانواده
اهمیت رابطه جنسی زوجین و نقش آن در سلامت خانواده
فعالیت جنسی بخش مهمی از زندگی زوجین را تشکیل می‌دهد ویکی از ابعاد مهم ارتباطی بین همسران می‌باشد که به دلایل فرهنگی کمتر به آن پرداخته می شود. در این یادداشت ما به موضوع اهمیت رابطه جنسی همسران و تاثیر آن بر سلامت خانواده می‌پردازیم.

اقدس شکوهمند، روانشناس

همان طور که می دانید روابط جنسی همسران رابطه مستقیمی با تحکیم بنیان خانواده دارد ویک رابطه زناشویی بی کیفیت یا ناسالم میتواند پیش بینی کننده از هم گسیختگی یک خانواده باشد. یک رابطه زناشویی خوب و با کیفیت زمینه های آرامش و رضایت را در رابطه همسران فراهم کرده و رابطه زوجی را کامیاب و زنده نگه می دارد.

من با زوج های زیادی روبه‌رو هستم که عدم رضایت جنسی یکی از طرفین باعث جدایی رسمی یا طلاق عاطفی ویا انحراف به طرف روابط فرا زناشویی شده است. یک رابطه جنسی دلچسب عشق را زنده نگه می‌دارد و مثل یک چسب قوی طرفین رابطه را به هم متصل می کند.

اگر یکی از زوجین یا هر دو به نارضایتی جنسی برسند از هم فاصله می‌گیرند و بعد از مدتی ارتباط صمیمی بین آنها کم میشود واین باعث کمرنگ شدن تعهد بین آنها می‌شود، زیرا عشق  بین زوجین بر سه عنصر صمیمیت و تعهد و میل جنسی پا بر جاست و هر کدام از این عناصر دچار نقصان و کمبود شود دو عنصر دیگر هم دچار تغییر و نقصان می‌شود.

 غریزه جنسی یک حس بنیادین است که ازبین نمی‌رود و وقتی سرکوب می‌شود به بیراهه وانحراف کشیده می شود.(مثل جوی آبی که جلوی آن بسته میشود )

علت خیلی از روابط فرا زناشویی (خیانت) بی توجهی به مسائل جنسی و عدم رضایت مندی از ارتباط زناشویی است.

همچنین پاسخگویی مثبت و متقابل زوجین به نیازهای جنسی یکدیگر یکی از مهمترین عوامل تحکیم روابط زناشویی است. عدم رضایت جنسی مهربان ترین مردها را سختگیر و بد خلق و سازگارترین زن ها را هم بهانه گیر ولجباز می کند.

بی توجهی به ارتباط جنسی و عدم رضایت زناشویی عوارضی مثل افسردگی و اضطراب و کاهش اعتماد به نفس وانزوا را به همراه دارد که گاهی رابطه زناشویی از لحاظ عاطفی و جنسی تمام شده و زن و شوهر دچار طلاق عاطفی می شوند و از ترس طلاق در کنار زندگی رسمی خود یک رابطه غیر رسمی را پیدا می‌کنند.

در یک رابطه زناشویی خوب زنها به دنبال ارضای نیازهای عاطفی و مردها به دنبال ارضای نیازهای جنسی و تقویت اعتماد به نفس هستند.

سعی و تلاش ما برای حفظ و صیانت کانون خانواده با تمرکز بر اصل یک رابطه زوجی که همان بهبود روابط زناشویی وداشتن یک ارتباط جنسی رضایت بخش است که بتواند طراوت و شادابی را زندگی زناشویی به ارمغان بیاورد.