اهدای یکهزار و ۵۰۰جلد کتاب به کتابخانه های نیشابور
اهدای یکهزار و ۵۰۰جلد کتاب به کتابخانه های نیشابور
طی مراسمی یک هزار و 500 جلد کتاب به ارزش 800میلیون ریال توسط هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان به اداره کتابخانه های عمومی نیشابور و زبرخان اهدا شد.

هاجر چنارانی در این مراسم با اشاره به طرح نیمه تمام کتابخانه مرکزی نیشابور گفت: کارگروه توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، سیاحتی و نمایشگاهی در مجلس تشکیل شد و در این چارچوب اتمام ۲۲۰ طرح کتابخانه‌ای در سراسر کشور در دستور کار قرار دارد و در قالب این طرح کتابخانه مرکزی نیشابور هم دیده شده است و در سال ۹۵ بانک‌ملت متعهد به پرداخت مبلغی برای تکمیل آن شده بود که در ادامه با مشکلاتی مواجه شد و این‌طرح اکنون نیمه‌تمام مانده است.
وی بیان کرد: میانگین حقوقی پرسنل کتابخانه‌ها کمتر از ۵۰میلیون ریال در ماه است و این شرایط برای کتابداران ما که با عشق و علاقه کار می‌کنند مناسب نیست.
هاجر چنارانی گفت: دامنه لغات هر انسانی از طریق مطالعه وسیع می‌شود و باید کتابخوانی در ذهن فرزندان‌ ما نهادینه شود و به جز بسته‌های معیشتی باید بسته‌های فرهنگی در سبد خانوار‌ها قرار بگیرد.

بیش از ۱۴هزار کتاب در نیشابور امانت داده شد
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی نیشابور در این‌مراسم گفت: کتابخانه‌ها هم مانند سایر حوزه‌ها تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های نیشابور از حدود ۱۷هزار به ۱۰هزار نفر کاهش یافته است.
محمدرضا مقدم‌پاشا اظهار کرد: با این وجود فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی در قالب محافل ادبی، نقد کتاب و داستان، پویش‌های کتاب‌خوانی و جشنواره تدوام پیدا کرد و در حال حاضر هم جشنواره کتاب‌خوانی ملی رضوی در فضای مجازی در حال برگزاری است و تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه ۹سازمان مردم نهاد در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در نیشابور فعال است بیان کرد: طی یک‌سال گذشته کتابخانه های نیشابور ۲هزار و ۶۰۰ عضو جدید داشته‌اند که از این تعداد یک هزار ۴۰۰نفر تمدید عضویت گردیده و طی این‌ مدت ۱۴هزار و ۱۰۰ کتاب امانتی داده شده و روزانه به طور میانگین ۵۰۰نفر به کتابخانه‌های نیشابور مراجعه می‌کنند و از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۷ و نیم شب می‌توانند از خدمات کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند.
وی گفت: بابت جریمه دیرکرد هر کتاب امانتی شبی ۲۰۰هزار ریال منظور می‌شود که همه این جرایم طی هفته کتاب بخشیده شد و پارسال از محل نیم‌درصد سهم کتابخانه‌ها در شهرداری حدود ۲میلیارد ریال پرداخت شد.
مقدم‌پاشا تصریح کرد: با توجه به‌ قدیمی بودن ساختمان کتابخانه اصلی نیشابور و کمبود فضا ساختمان نیمه‌تمام کتابخانه مرکزی نیشابور بعد از حدود هفت سال نیازمند توجه و پیگیری ویژه مسئولان است و در حال حاضر برای اتمام آن با ۳هزار و ۶۰۰ مترمربع مساحت زمین و ۲هزار متر زیربنا ۱۰۰میلیارد ریال مورد نیاز است و باید خیران در این‌حوزه ورود پیدا کنند.
وی گفت: خیران فرهنگی در نیشابور حضور پررنگی دارند و پارسال کتابخانه خبرساز زینلی در نیشابور احداث شد و در حال حاضر ۱۱کتابخانه نهادی و هفت کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه ویژه بانوان در نیشابور فعال است.