امروز واحدهای تولید انواع پنیر در نیشابور وجود دارد که نشان‌دهنده توان داخلی است
امروز واحدهای تولید انواع پنیر در نیشابور وجود دارد که نشان‌دهنده توان داخلی است
محمدرضا اورانی سه‌شنبه در جلسه با جمعی از تولیدکنندگان و کشاورزان نیشابور گفت: اوایل انقلاب یک پنیر تولید داخلی نداشتیم ولی امروز واحدهای تولید انواع پنیر در نیشابور وجود دارد که نشان‌دهنده توان داخلی است و هر جا با مشکل مواجه هستیم هیات مدیره و مدیر عامل توانمند نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:امروز کشت فراسرزمینی راه‌حل مشکلات کشاورزی است و باید در این حوزه از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کنیم و برای استفاده از این ظرفیت باید کشاورز و دامدار در چارچوب کشاورزی قراردادی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۵ هزار هکتار پسته‌کاری داریم که از پوست آن می‌توان استفاده بهینه کنیم و در این حوزه می‌توانیم از ظرفیت کشورهای همسایه در حوزه کنجاله پنبه و سویا استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در بخش کشاورزی یکی از مشکلات عمده تکرار واسطه‌گری است که موجب نارضایتی تولید‌کننده و مصرف کننده است و برای رفع این‌مشکل باید شبکه توزیع و نظام واسطه‌گری را اصلاح کنیم.
وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۶۰ شرکت تعاونی تولید داریم که از این تعداد ۵۹ مورد تعطیل است و باید در رفتارمان تغییر ایجاد کرده و به سمت استفاده و تقویت توانمندی‌های داخلی برویم.
وی یادآور شد: به زودی فروشگاه روستا بازار شماره یک در مشهد راه‌اندازی می‌شود که کشاورزان می توانند به طور مستقیم در آن محصولات خود را ارائه کنند و حق واگذاری محل اختصاصی خود را هم به شخص واسطه ندارند.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰هزار هکتار کشت چغندر قند داشتیم که نیازمند اب فراوان است ولی با فناوری‌های نوین محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت و برای کشت پنبه و یونجه هم باید به همین شیوه عمل کنیم و در غیر این‌صورت با مشکل مواجه خواهیم بود.
وی افزود: پیش از این در بخش عشایری با ۱۲ کیلو علوفه یک کیلو گوشت تولید می‌گردید که در حال حاضر با استفاده از شیوه‌های نوین این میزان تولید با ۶کیلو علوفه میسر شده است.
وی اظهار داشت: امروز زیرساخت‌های کشور با دوره دفاع مقدس به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست ولی آن روز انسجام، وحدت و همدلی بیشتری داشتیم و امروز هم باید با اتکا به توان داخلی مشکلات و کمبودها را رفع کنیم.

مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی گفت:سال گذشته شرایط کشور بهتر بود و در کل استان ۴۰۰ هزار تن واردات سویا داشتیم که ۶۰ هزار تن سویای مازاد دریافت کردیم.
سعات علی نیا افزود: امسال شرایط کل کشور متفاوت است اما با این شرایط تا کنون ۲۰۰ هزار تن ذرت، سویا و جو توسط جهاد استان توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ هزار تن  و از میانگین ۵ ساله نیز ۴۰ هزار تن بیشتر بوده است.

وی بیان کرد: امسال بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار ۵۷۰ تن گوشت قرمز خریداری کردیم که ارزش ریالی آن بالغ بر ۴۱۰ میلیارد ریال می شود که در این عرصه تزریق شد.