اقتصادی که قریب به۸۰درصد آن دولتی باشد محکوم به شکست است 
اقتصادی که قریب به۸۰درصد آن دولتی باشد محکوم به شکست است 
خاتون‌شرق - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصادی که قریب به۸۰درصد آن به صورت‌ مستقیم و غیرمستقیم دولتی باشد محکوم به شکست است.

محمدباقر قالیباف در یادواره ۲هزار و ۴۰۰ شهید نیشابور بزرگ هم‌زمان با هفتمین سالگرد شهید حاج محسن قاجاریان در سالن مدافع شهدای حرم نیشابور گفت: علت اینکه امروز در اقتصاد موفق نیستیم به خاطر این است که اقتصاد مردمی نداریم حتی اقتصاد تعاونی ما هم که در قانون اساسی وجود دارد اقتصاد مردمی نیست و نه بخش خصوصی، نه بخش خصولتی و نه بخش دولتی و نه بخش تعاونی ما مردمی نیست.

وی افزود: برخی می‌گویند با فرهنگ دفاع مقدس و حضور مردم باید ضعف‌هایمان را در عرصه اقتصادی جبران‌کنیم اما برخی می‌گویند دفاع مقدس با اقتصاد ارتباطی ندارد و ظاهر این حرف زیباست ولی درون آن باطل است.

وی خاطرنشان کرد: نوع عملکردها و مبانی متفاوت است و به همین خاطر یک جا خودرو پس از ۵۰سال با این کیفیت تولید شود اما در جای دیگر مانند نانو و هوا فضا جزو بخش‌های برتر هستیم.

وی گفت: امروز در هوا و فضا جزو پنج قدرت اصلی دنیا هستیم و امروز اگر دشمن جرات ندارد کاری انجام دهد به خاطر همین قدرت است و ما در اقتصاد تولید و تکنولوزی می‌توانیم با همین فرهنگ‌ مبتنی بر مردم حرکت کنیم.

قالیباف اظهار کرد: در آستانه برنامه پنج‌ساله هفتم هستیم و باید این‌ برنامه را مسئله‌محور تنظیم و مبتنی بر حضور مردم اجرا کنیم و نباید به مسیرهای غلط گذشته برگردیم که در برنامه‌ریزی‌های جامع می‌خواستند همه چیز را به دست دولت حل کنند و این امکان‌پذیر نیست و نباید مسیر گذشته را دوباره در آینده ادامه بدهیم و باید تحول اساسی اتفاق بیفتد.

وی گفت: ما ظرفیت قابل توجهی در کشور داریم اما بخش قابل توجهی از امکاناتمان را بد مصرف می‌کنیم و این بدتر از اسراف است و در برخی زمینه‌ها چهارونیم برابر استاندارد دنیا از انفال و منابع‌مان مصرف می‌کنیم و در برنامه هفتم باید به این مسائل توجه کنیم.

رییس مجلس تصریح کرد: امروز دولت و مجلس مصمم است در این راه حرکت کند و اگر شجاعت این تصمیمات را داشته باشیم و با تکیه بر جوانان متخصص و باورهای دفاع مقدس حرکت کنیم و  محافظه‌کاری نکنیم ظرفیت کشور از لحاظ مادی به نحوی است که در همین برنامه هفتم کشور به ثبات اقتصادی می‌رسد تا این گونه نباشد که مردم ندانند فردا قیمت پیاز فردا چقدر است و از خودرو هم نمی‌توان حرفی زد.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس دوران سختی بود و آن روزها را وقتی قطعنامه را پذیرفتیم یادمان است به ما انتقاد می‌کردند شما قرار بود کربلا را آزاد کنید، حزب بعث ساقط کنید و از این حرف‌ها زدند و امروز می بینیم همه آن آرمان‌های واقعی و نه آرمان های کاذب تحقق پیدا کرد و امروز مردم از ما اقدامات متوازن‌ می‌خواهند و ما باید بستر را برای حضور مردم فراهم کنیم.

وی افزود: مردم می‌خواهند هم در مسائل اجتماعی قوی عمل کنیم، هم در اجرای قانون اساسی سلیقه‌ای عمل نکنیم، هم در جامعه تبعیص نباشد، هن اقتصاد قوی باشیم و هم امنیت کشور در برابر تهاجم خارجی و گروهک‌های داخلی قوی باشد و در طول ۴۴سال گذشته در جاهایی قوی بوده ایم که مردم حضور داشته‌اند و هر جا مردم حضور نداشتند دچار مشکل و آسیب شدیم و بنیان انقلاب ما براساس مردم است و اگر قلب مردم همراه نظام نباشد ضعیف هستیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: امام انقلاب را بر پایه سنت‌های الهی و مردم‌داری آغاز کرده و به پیروزی رساندند و تداوم دادند و امروز باید به شاخص‌هایی که باعث پیروزی و تداوم انقلاب شده توجه کنیم.

وی گفت: در دوران جنگ با وحدت کلمه در سایه فرماندهی امام و با حضور مردم حرکت کردیم و با یک سازماندهی مردمی در روستا و شهر تا پشت خاکریز و خط مقدم دفاع مقدس حضور مردم تداوم پیدا کرد.

این انقلاب ۲ رکن اساسی دارد که یکی امام و دیگری مردم است.

وی افزود: در حوادث اخیر شاهد بودیم که دشمن از همه جهات با جنگ ترکیبی به انقلاب اسلامی و ایران عزیز تاخت و با فشار اقتصادی و تبلیغات کاذب به دنبال اثرگذاری بر ذهن  و روان جامعه و به ویژه جوانان بود و با تمرکز بر فشار به جامعه و  حمله ناجوانمردانه به رهبر انقلاب بود تا ۲پایه اساسی انقلاب را هدف قرار دادند و چه دورغ‌هایی نسبت ندادند تا قداست و احترام را از بین ببرند و در جامعه تفرقه بیندازند.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان پای روی اخلاقیات جامعه و روی هویت ملی و دینی ما گذاشتند و اگر حرکت نظامی انجام ندادند چون در ۴۴سال گدشته بارها تجربه کردند و دیدند این کشور به قدری فورتمند است که توان حمله ندارند.

 

قالیباف گفت: ما هم باید خوب دشمن را بشناسیم و رصد کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم تا به موقع و به جا جواب دشمن را بدهیم اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که برگردیم و بازنگری کنیم و ضعف‌های خودمان را بشناسیم و مطالعه کنیم و امروز دشمن از همان جایی که ما ضعیف هستیم به ما آسیب می‌رساند.

وی تصریح کرد: نباید تنها به ضعف‌ها بپردازیم و باید نقاط قوت خودمان را ببینیم و تبیین کنیم و افتخار کنیم تا جوانانمان ناامید نشوند و باید ضعف‌هایمان را مبتنی بر همان چیزی‌هایی که انقلاب را به پیروزی رساند برطرف کنیم و به دنبال الگوهایی که منطبق با مبانی ما نیست نرویم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما را از وابستگی و دیکتاتوری نجات داد اظهار کرد: ما باید خود را از وابستگی رها کنیم و امروز ما مستقل‌ترین کشور دنیا هستیم و آزادی به معنای واقعی داریم و آزادی نباید به معنای هرج‌‌ومرج و بی‌بند‌وباری باشد و امروز یکی از افتخارات ما این است که انقلاب به گونه‌ای عمل کرده که ایران پرقدرت‌تر و موثرتر از هر زمان دیگر با مبانی دینی می‌درخشد.

وی گفت: ایران ما امروز از هر زمانی مستقل‌تر و قوی‌تر است و در آن بخش هایی که دچار وابستگی و ضعف هستیم مانند مسایل اقتصادی و اجتماعی باید براساس سنت‌های الهی و مبتنی بر مردم گام برداریم و امروز کسانی که پشت خاکریزهای ایستاده بودند و جنگیدند بیشتر از همه آسیب می‌بینند و گله‌مند هستند و ما باید برای رضایت و خواسته مردم تلاش کنیم و رضایت مردم تبلور رضایت الهی است.

وی با اشاره به اینکه امروز برخی از دوستان و هم‌رزمانم و خانواده‌هایشان  را در دوران دفاع مقدس در این جمع می‌بینیم اظهار کرد: من از طرف مادری نیشابوری هستم و می‌توانم بگویم امروز در جمع همشهریانم هستم.

قالیباف گفت: شهرستان نیشابور شهرستان ویژه‌ای است و تاریخ می‌گوید نیشابور شهری استثنایی است زیرا این شهر بارها و بارها اشغال و تخریب شده و از بین رفته اما دوباره با افتخار و زنده‌تر از قبل سربلند کرده و می‌توان گفت نیشابور شهر مقاومت، ایستادگی، مردانگی، شعور، درک و پیشرفت است و این شهر با چنین روحیه‌ایی نقش خود را در انقلاب به درستی ایفا کرده است.

وی افزود: امروز نیشابور با ۲هزار و ۴۰۰شهید نقش خود را در انقلاب و دفاع مقدس به درستی انجام داده و امروز برای بزرگداشت یاد و نام ایشان گرد هم آمده‌ایم و امروز جوانان عزیز باید تاریخ نیشابور را مطالعه کنند و افتخار کنند در چنین محیطی زندگی می‌کنند.

سیمرغ نیشابور را از قفس تقسیمات کشوری آزاد کنید

امام جمعه نیشابور در این مراسم گفت: در نیشابور ورزشگاهی برای جوانان ساخته شده اما ۳۰سال این‌ ورزشگاه همچنان معطل مانده و به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده و این سرمایه در حال هدر رفتن است.

حجت‌الاسلام سید قاسم یعقوبی اظهار کرد: انتظار می‌رود در بودجه‌ریزی سال جدید این ورزشگاه و فرصت معطل مانده مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: سیمرغ نیشابور را از قفس تقسیمات کشوری آزاد کنید زیرا همه ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی برای ارتقای بخش‌های نیشابور وجود دارد.

وی گفت: دشت حاصلخیز نیشابور یکی از فرصت‌های بی‌بدیل برای سرمایه‌گذاران است و نیشابور می‌تواند بسیاری از سرمایه‌های جهان را جلب و کند و مرکزی برای ایجاد اشتغال و رشد علمی استان و کشور باشد.

امام جمعه نیشابور گفت: بالغ بر ۴۰۰روستا در نیشابور وجود دارد که هنوز راه‌های برخی از این روستاها آسفالت نشده و نیازمند توجه ویژه است.

حضور در گلزار شهدای نیشابور، دیدار با خانواده شهید قاجاریان از دیگر برنامه‌های رئیس مجلس شورای اسلامی در نیشابور بود.