افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد بستری های کرونا در نیشابور
افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد بستری های کرونا در نیشابور
همزمان با شروع موج جدید کرونا در کشور وضعیت شیوع این ویروس در شهرستان های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی نیشابور شامل شهرستان های نیشابور، فیروزه و زبرخان نگران کننده شده است. شیوع کرونای انگلیسی در شهرستان نیشابور شمار مبتلایان به این بیماری را افزایش داده است و پیش بینی ها نشان می دهد که این شهرستان به سمت قرمز شدن حرکت می کند.

در همین باره رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور با اعلام بستری بودن ۶۸ بیمار در روز سه شنبه ۱۷ فروردین وضعیت فعلی نیشابور را پرخطر دانست‌. دکتر محسن عظیمی نژاد افزود: تعداد بیماران بستری در آی سی یو  ۱۰ نفر است و  این آمار نسبت به بهمن و اسفند به طور میانگین حدود ۴۵ درصد افزایش داشته است. وی افزود: کل فوتی های قطعی کرونا در شهرستان های تحت پوشش این دانشکده  ۵۸۷ نفر و بیماران مشکوک فوت شده ۴۶۶ نفر  است.‌عظیمی نژاد با بیان این که وضعیت فعلی بسیار نگران کننده است، اظهار کرد:  از همه مسئولان، مردم، بازاریان و کارمندان می خواهم نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

افزایش ۵۰ درصدی میانگین تست های مثبت در نیشابور

رئیس دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور علت این خیز شدید کرونا را جهش ویروس و قدرت سرایت بالای آن و همچنین بازار شب عید، دید و بازدیدها، دورهمی ها و به ویژه مسافرت ها و صف های طولانی مردم در اوایل فروردین دانست و خاطر نشان کرد: پیش بینی ما این است که کمتر از دو هفته دیگر وضعیت نیشابور مجدد قرمز شود.وی میانگین درصد تست های مثبت کرونا را در اسفند ۱۶ درصد و هم اکنون ۶۴ درصد اعلام و رشد حدود ۵۰ درصدی را نشانه ورود به یک بحران در نیشابور ارزیابی کرد.

تعداد بستری های کرونا بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است

معاون استاندار و فرماندار نیشابور نیز اظهار کرد: آمار بستری هایمان بین ۲۷ تا ۳۰ نفر بود که هم اکنون به ۶۸ نفر رسیده است‌ که نشان از رشد ۱۰۰ درصدی دارد. علیرضا قامتی افزود:  جواب تست های کرونا روند سینوسی دارد به طوری که در بعضی روزها به ۸۰ درصد مثبت و برخی روزها به ۲۵ درصد رسیده ایم. وی خاطر نشان کرد: رابطه مستقیمی بین تست های مثبت، بستری های کرونا و فوتی ها وجود دارد. در بهمن و اسفند وضعیت خوبی داشتیم به طوری که از ۱۷ اسفند تا ۲ فروردین هیچ فوتی در نیشابور ثبت نشد. در نیمه دوم اسفند به دلیل ورود به سال جدید مردم حضور بیش از حدی را در مراکز خرید آن هم بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک داشتند که شمار مبتلایان را افزایش داده است به طوری که هم اکنون شاهد آثار آن  هستیم و روزی سه نفر فوتی را نیز در این روزهای اخیر ثبت کرده ایم.

قامتی با اشاره به افزایش سرعت شیوع این بیماری در نیشابور اظهار کرد: در این مدت تعداد تست ها را افزایش داده ایم و لازم است مردم با هر علایمی که احساس کردند مبتلا شده اند به مراکز معرفی شده مراجعه  کنند و تست بدهند.  در هفته گذشته متاسفانه چند مورد به دلیل مراجعه دیر هنگام در بدو ورود به بیمارستان جان خود را از دست دادند.وی با اشاره به دورهمی ها به عنوان یکی از عوامل گسترش شیوع این بیماری در نیشابور گفت: هوا رو به گرمی می‌رود و علاقه مندی به دورهمی ها بیشتر است، از این رو از همه شهروندان می‌خواهیم از برگزاری دورهمی ها پرهیز کنند.قامتی بیان کرد: از طرفی به فصل کشت و کار رسیده ایم و برخی فعالیت های کشاورزی ما نیز  تجمیعی است‌ که از فعالان این حوزه نیز می‌خواهیم نکات بهداشتی را رعایت کنند.

میزان استفاده از ماسک در نیشابور به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است

فرماندار نیشابور با اشاره به کاهش استفاده از ماسک و ساده انگاری بین مردم خاطر نشان کرد: میانگین استفاده از ماسک در شهرستان به ۵۰ درصد کاهش یافته است، البته در نقاط مختلف با توجه به باورها و نحوه اطلاع رسانی ها متفاوت است. وی با بیان این که از همه مردم می خواهیم تا شروع واکسیناسیون همگانی که شرایط را بهبود می دهد نکات بهداشتی را رعایت کنند، افزود: شرایط نیشابور هم اکنون نارنجی است و محدودیت های منطبق با آن در حال اجراست و نظارت ها را افزایش داده ایم.

  • منبع خبر : خراسان