افزایش سه‌برابری بهای خدمات ساماندهی اشغال معابر نیشابور
افزایش سه‌برابری بهای خدمات ساماندهی اشغال معابر نیشابور
خاتون‌شرق - چهل‌وچهارمین جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور در قالب ۹دستور کار برگزار شد.

داود کمیلی‌پور در ابتدای این‌ جلسه به ارائه متنی درخصوص لزوم تدوین برنامه مدیریت شهری با مشارکت شهروندان پرداخت و  گفت: یکی از راهبردهای مهم و موثر در فرآیند توسعه شهری تقویت مشارکت شهروندان است.

وی افزود: افزایش نرخ رشد شهری سبب افزایش شهر نشینی شتابان شده به طوری که رشد جمعیت شهرنشینی از توسعه پیشی گرفته و مسائل گیتر ه‌ای را در شهر مدید آورده است از این رو باید اصلاحاتی در روش برنامه‌ریزی شهری برای افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی و حرکت به سوی شهروندمداری صورت گیرد.

وی اظهار کرد: در الگوهای جدید برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اجرای طرح‌های مشارکت شهری جایگاه خاصی یافته و اجرای طرح‌های توسعه شهری یک فعالیت جمعی مبتنی بر نقش مشارکت شهروندان با الگوهای متفاوت مبتنی بر مشارکت اشخاص، خانواده‌ها، گروه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و بخش‌های خصوصی و عمومی است. اصطلاح تخصصی توسعه پایین به بالا نیز ناظر به نقش مشارکتی شهروندان است و نقش افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها در فرآیند توسعه شهری واقعیتی انکارناپذیر است و تجربیات جهانی نشان می‌دهد که از دهه ۱۹۸۰ در برنامه‌های توسعه شهری به شکلی فزاینده رویکرد مشارکت مورد توجه قرار گرفته است و مشارکت یا عدم‌مشارکت شهروندان می‌تواند برنانه‌ریزی‌های انجام شده برای یک شهر یا منطقه را تحت تاثیر قراردداده و روند آن را سرعت بخشیده یا کند نماید از این رو بررسی موانع مشارکت مردم به روشن شدن نقاط ضعف و قوت آن برنامه کمک می‌کند و موجب رویارویی مستقیم با مشکلات شهرها می‌شود.

وی گفت: این مشکلات شامل افزایش جمعیت شهرنشین، افزایش ترافیک، آلودگی هوا و سیل مهاجرات روستایی است که تنها با بهره‌گیری صحیح از توان واستعداد‌های شهروندان در قالب برنامه‌های مشارکتی قابل دستیابی است. اکنون بیش از چند دهه از زمان تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهری در ایران شهر بزرگ نیشابور می‌گذرد و گذشت این سالها بدان معناست که دوره زمانی پیش‌بینی شده بسیاری از این طرح‌ها و حتی فراتر از آن طی شده و یافته‌ها و نتیجه‌گیری نشان می دهد علیرغم همه تدابیر اتخاد شده در عناوین این طرح ها اما در دستیابی به اهدافشان ناموفق بوده‌اند.

وی گفت: نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد ضعف ساختاری مدیریت شهری، عدم رعایت سلسه مراتب در نحوه تصمیم‌گیری و اجرا، بها ندادن به نقش مشارکتی مردم، مهیا نبودن زمینه‌های مالی برای اجرای این طرح‌ها و عدم توجه به واقعیت‌ها با ناکامی آیت طرح‌ها ارتباط مستقیم دارد و باید تلاش کنیم طرح‌های توسعه شهری نیشابور به ویژه طرح تفصیلی که در دست تهیه و تدوین و بازنگری است منطبق با الگوهای جدید برنامه‌ریزی شهری و اتکا به مشارکت مردم و توجه به واقعیت‌ها و تقویت ساختارها تهیه و اجرایی شود.

 

تاخیر در ارسال اطلاعات مشکل همیشگی شورای شهر با شهرداری 

 

در این جلسه رضا کراری عضو شورای شهر نیشابور  درخصوص دومین دستور کار این جلسه با عنوان لایحه خرید و احداث کارخانه آسفالت با ظرفیت تولید ۱۶۰تُن در ساعت اظهار کرد: کارخانه آسفالت شهرداری نیشابور از سال ۱۳۶۶ با ظرفیت ۶۰تُن در ساعت در حال کار است که با گسترش شهر نیشابور و احداث مسکن ملی امکان فعالیت آن در محل کنونی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: بیش از ۳۵ سال از احداث کارخانه آسفالت نیشابور می‌گذرد و و به دلیل استهلاک زیاد دارای صرفه اقتصادی و پاسخگوی نیاز فعلی معابر شهری  نیشابور نیست و درآمدزایی از آن امکان‌پذیر نیست به همین خاطر در صورت احداث کارخانه آسفالت با ظرفیت تولید بیشتر در خارج از حریم شهری امکان درآمدزایی از آن با فروش آسفالت به شهرداری‌های شهرهای اقماری نیشابور امکان‌پذیر خواهد بود و شهرداری نیشابور در نظر دارد نسبت به خرید زمین و احداث مجوعه کارخانه آسفالت با ظرفیت ۱۶۰تُن در ساعت در محدوده شهرک صنعتی عطار با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال اقدام کند.

وی گفت: مبلغ یکصد میلیارد ریال از این‌وام از محل وام کم‌بهره وزارت کشور و مابقی آن از محل بانک ملی ایران از سرفصل اعتبارات توسعه ماشین‌آلات و تولید است‌.

وی خاطرنشان کرد:  در این خصوص در جلسه مهر ماه ۱۴۰۰ کمیسیون اداری مالی شورای شهر مقرر شده بود شهرداری نسبت به شناسایی و معرفی زمین‌های مورد نظر برای احداث این کارخانه اقدام کند و زمین مورد نظر شهرداری ۲۴هزار مترمربع با قیمت هرمترمربع یک میلیون و ۷۰۰هزار ریال است.

احمد همت‌آبادی(مهندس) در خصوص این لایحه اظهار کرد: اگر قرار است این زمین از شخص حقیقی خریداری شود باید مانند میدان بار طی فراخوان و رعایت فرایند قانونی انجام شود تا دوباره زمان را از دست ندهیم.

این لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

 

در ادامه این جلسه احمد همت آبادی(مهندس) درخصوص دستور کار شماره سه این جلسه برای ترک تشریفات در صدور مجوز عقد قرارداد مصالح شکسته کوهی اظهار کرد: قیمت مصالح شکسته کمتر از این است و باید دلایل ترک تشریفات شفاف شود.

کراری در جواب وی گفت: مهم‌ترین دلیل آماده بودن طرح اختلاط این مصالح است از سوی دیگر شهرداری در نظر دارد تا پایان دهه فجر امسال اسفالت بلوار سردار سلیمانی و بلوار فجر را به پایان برساند به همین خاطر تقاضای ترک تشریفات برای خریداری این مصالح را دارد.

کاظم صادقی دیگر عضو شورای شهر در این خصوص اظهار کرد: این انتقاد به شهرداری وارد است که ما همیشه در دقیقه ۹۰ معمولا این کار را انجام می‌دهیم‌ و منحصر به این‌ قرارداد هم‌ نیست و در همه حوزه‌ها اطلاعاتی که برای‌ ما ارسال می‌کنند معمولا خیلی با تاخیر است.

این لایحه به اتفاق آرا به تصویب رسید.

 

واگذاری واحد سد معبر شهرداری به بخش خصوصی 

 

حبیب‌الله بتویی عضو شورای شهر نیشابوربا قرائت دستور کار شماره ۴ این جلسه درباره لایحه دفترچه نهایی واگذاری امورات رفع سد معبر اظهار کرد: سد معبر یکی از معضلات سطح شهر نیشابور است و به این نتیجه رسیده‌ایم این حوزه باید به بخش خصوصی واگذار شود زیرا شهرداری نمی‌تواند نظارت خوبی در این بخش داشته باشد و با واگذاری آن به بخش خصوصی کنترل و نظارت بهتر خواهد شد.

وی‌ گفت: محدوده واگذاری خدمات شهری در این‌ طرح  محدوده خدمات شهری به علاوه محدوده منطقه یک است و برای اجرای این طرح ۲۰ نفر در منطقه یک و ۲ شهری پیش‌بینی شده که ساعات کار هر کدام روزانه به مدت ۶ساعت صبح و چهار ساعت بعدازظهر است همچنین برای نیروی انتظامی و راهور ماهیانه ۹۰۰ساعت با سه مامور انتظامی و یک مامور راهور پیش‌بینی شده و یک‌ نماینده اجرایی هم به صورت ۲۴ساعته باید پاسخ‌گو باشد و برای اجرای این طرح ۳۱۱ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در این طرح میوه‌های ضبط شده پس از مدت معین در صورت عدم‌ مراجعه برای تحویل گرفتن آن با دستور دادستان به خیریه‌های سطح شهر تحویل داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این ۲بار قراداد نیروهای این طرح را با شرکت مهران‌گستر تصویب کردیم و ۲نوبت سه ماهه مجوز صادر کردیم اما متاسفانه دفترچه پیمان را شهرداری به موقع ارسال نکرد و دوباره به شهرداری در این خصوص تذکر می‌دهیم.

احمد همت‌آبادی(مهندس) در این خصوص اظهار کرد: فرآیند گفت‌وگوی ما با شهردار درخصوص موضوع سدمعبر از برج هشت پارسال شروع شده و بیش از یک سال ما معطل این لایحه بودیم.

وی گفت: وقتی ما دردنانه مکتوب شورا به شهرداری قیددمس گذاریم که به هیچ وجه قابل تمدید نمی‌باشد یا این واژه را ما در کمیسیون متوجه نشده‌ایم سا در شهرداری این واژه مورد توجه قرار نگرفته است و من احساس می‌کنم در شهرداری به حیثیت شورا توجه کافی ندارند و طی یک سال گذشته سدمعبر شهر نیشابور بی‌سامان بوده و حقوق شهروندان تضییع شده و خواهشم این است‌ که‌ در همین‌مصوبه در تظر گرفته شود که با مسببین این تاخیر در شهرداری حتما برخورد جدی صورت گیرد و نتیجه به شورا ارسال شود.

 

افزایش سه‌برابری بهای خدمات ساماندهی اشغال معابر نیشابور 

 

هفتمین دستور کار چهل‌وچهارمین جلسه علنی شورای ششم شهر نیشابور به لایحه بهای خدمات ساماندهی اشغال معابر اختصاص یافت.

حبیب‌الله بتویی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به افزایش ساخت‌‌وساز، تعمیرات ابنیه و مصادیق اشغال معابر از جمله نصب و برپایی داربست و تخلیه مصالح در معابر علاوه بر ایجاد مشکلات تردد برای شهروندان شرایط نامناسب محیطی را ایجاد کرده است و بعضا مشاهده می شود در زمان اتمام ساخت‌وساز ووتوقف طولانی‌ مدت آن مصالح در معبر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی اشغال معابر از سال ۸۰ در دستور کار واحد ساماندهی قرار گرفته اظهار کرد: بررسی های به عمل آمده حاکی است اجرای طرح مذکور باعث ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی و بهبود کیفیت معابر و تسریع در پاکسازی سطح شهر می‌شود.

وی افزود: مساحت‌های در نظر گرفته شده برای انجام‌ عملیات‌ ساختمانی به شرح ذیل است:

تا سقف زیر بنای ۳۰۰متر به مدت ۱۲ ماه، از ۳۰۰ تا ۲هزار متر ۲۴ماه، از ۲هزار تا پنج هزار متر ۳۶ماه، از پنج‌هزار متر تا ۱۰ هزار متر ۴۸ ماه و بیش از هزار متر تا ۶۰ ماه شهروندان مجاز به انجام عملیات ساختمانی هستند و

فقط حق اشغال یک سوم معبر را دارند و بیش از سه متر نباید باشد.

وی افزود: در این بخش پارسال برای هر مترمربع یک هزار و ۴۶۴ تومان و یک ریال و امسال برای هر مترمربع سه هزار تومان در نطر گرفته شده که شامل خیابان امام، خیابان ۱۵ خرداد، فردوسی شمالی و جنوبی، خیابان ۲۲بهمن شرقی و غربی، امیرکبیر، بلوار بعثت، شهید فهمیده، شهید بهشتی و بلوارهای اصلی شهر است.

وی در ادامه درخصوص آخرین دستور کار این جلسه با موضوع نگهداری سرویس‌های بهداشتی گفت: یکی دیگر از معضلات سطح شهر نیشابور وضعیت سرویس‌های بهداشتی است و نگهداری سرویس‌های بهداشتی بوستان‌های عطار، فردوسی، شقایق، هاشمی‌نژاد،‌باغ ملی، گنبد سبز، سیمرغ، باهنر، کمپ زائر دانشجو، قلم و باغرود با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال در سال به پیمانکار به صورت حجمی واگذار می‌شود.

 

ارتباط تلفنی شهردار با شهرداری در روزهای بحرانی نیشابور 

 

در پایان این‌ جلسه رئیس شورای شهر نیشابور در پاسخ به سوال خبرنگار خاتون‌شرق درباره علت عدم حضور شهردار در محل خدمت طی روزهای برفی نیشابور که باعث کاهش شدید دما و قطعی گاز برخی از مشترکان شده بود اظهار کرد: علت عدم حضور ایشان برای حضور در جشنواره فرهنگی شهر خوی بود که از حدود یک ماه قبل رئیس شورای شهر و شهردار خوی از شخص شهردار و اعضای شورا دعوت کرده بودند و این از قبل برنامه‌ریزی شده بود و آقای شهردار نمی‌توانست غایب باشد اما با پیگیری‌هایی که انجام دادم آقای شهردار به وسیله تلفن از آنجا با رئیس ستاد بحران و نماینده‌های شهرداری کاملا در ارتباط و هماهنگ بودند و همه مسائل را رصد می‌کردند.

وی در خصوص عدم تعیین معاونت خدمات شهری توسط شهردار گفت؛ در این مورد هم صحبت شده و هم تذکر داده شده و ما به آقای شهردار اجازه داده‌ایم که از بیرون هم به عنوان مدیر می‌تواند نیرو بیاورد و قطعا این افرادی که از خارج از شهرداری بخواهند بیایند یک‌سری مشوق‌هایی می‌خواهند که آقای شهردار برای آوردن نیرو از خارج شهرداری یا استفاده از نیروهای خود شهرداری در حال بررسی است.

حبیب‌الله بتویی در این خصوص گفت: خیلی از شهردارها ممکن است به ماموریت بروند اما در غیاب او عملکرد صحیح پیمانکار در مقطعی که خدمت‌رسانی به شهروندان اهمیت دارد باید مورد توجه قرار بگیرد و متاسفانه پس از بارش برف بسیار دیر شروع به شن‌پاشی در خیان‌ها و معابر شد که این یک ضعف بزرگ‌ برای پیمانکار است. طی چند روزی که با بارش برف مواجه بودیم جاروهای نیروهای خدمات شهری بادی تبدیل به پارو شود تا برف پیاده‌روها جمع شود و برای شهروندان قابل قبول نیست چند روز پس از بارش برف هنوز در برخی از معابر و گوچه های شهر بخ‌بندان است و این‌کوتاهی از طرف شهرداری و پیمانکار صورت گرفته و ما قبول داریم و از شهروندان به این خاطر عذرخواهی می‌کنیم و مقرر شد در جلسه بعدی  با حضور پیمانکار دلایل این‌کوتاهی و جریمه آن مشخص شود.

 

اضافه شدن شاهرود به خط شهرهای عرفانی 

 

سیدمومن حسینی عضو شورای شهر نیشابور که به نمایندگی از شورای شهر نیشابور به همراه شهردار در جشنواره ملی شعر و موسیقی خوی حضور داشت اظهار کرد: این سفر قبل از بحران انجام شد و صرفا برای حضور در جشنواره نبود.

وی گفت: در سال ۱۳۹۰ عقد خواهرخواندگی بین نیشابور و خوی بسته شده بود و یکب از اهداف این سفر اعاده این عقد بود و همچنین در این سفر پیش‌نویس تفاهم‌نامه خط عرفان بین شهرهای شیراز، تبریز، خوی و نیشابور آماده شده بود که در نهایت شاهرود هم اضافه شد و این خط عرفان با شهر قونیه ترکیه کامل می‌شود.

وی اظهار کرد: هدف بعدی از این سفر همین کارخانه آسفالتی بود که در جلسه امروز مطرح شد و از کارخانه‌ای که قرار است کارخانه آسفالت نیشابور را احداث کند بازدید شد و قرار است هزینه ساخت آن ۲میلیارد تومان نسبت به سایر کارخانه‌ها ارزان‌تر تمام شود.

وی افزود: در حاشیه این جشنواره با شهردار و اعضای شورای شهر خوی جلسه‌ای با هدف تشکیل کارگروه‌های مشترک برای استفاده از تجارب یکدیگر تشکیل شد و دفترچه طرح تفصیلی شهر خوی که در سال ۱۴۰۰ تصویب شده بود قرار شد در اختیار شهرداری نیشابور قرار بگیرد تا از آن برای مطالعات طرح تفصیلی نیشابور استفاده کنیم.