افتخار آفرینی بانوان ورزشکار نیشابوری در اولین دوره  رقابت های فیتنس قهرمانی کشور
افتخار آفرینی بانوان ورزشکار نیشابوری در اولین دوره  رقابت های فیتنس قهرمانی کشور
طبق قوانین پارامترهایی که در ورزش فیتنس لحاظ می شود، آمادگی بدنی و قابلیت های ورزشی فرد سنجیده شده و از این طریق مسیر جدیدی برای ورزشکاران که قصد رقابت در مسابقات زیرمجموعه IFBB را دارند، باز می شود.

از مهمترین پارامتر هایی که در این ورزش سنجیده می شود می توان به استقامت عضلانی مناسب، استقامت قلبی و عروق مناسب، چابکی و سایر پارامترهای فیتنس و آمادگی بدنی اشاره کرد.
مسابقات کشوری فیتنس چلنج برای اولین بار در کشور در بخش بانوان در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی و با شرکت حدود ۱۵۰ شرکت‌کننده برگزار شد که طی آن تیم چلنج بانوان خراسان رضوی حائز کسب مقام نخست این دوره از رقابت ها شد.
به همین بهانه به سراغ سرمربی و نایب رئیس هیئت بدنسازی نیشابور رفته و گفتگویی با وی خواهیم داشت.
بهاره تقی آبادی متولد ۱۳۶۷ که ورزش را از ۱۵ سالگی شروع کرده در گفتگو با خاتون شرق می گوید:
به طور کلی بدنسازی تمرین می کردم و طی سه تا چهار سال اخیر و به خاطر علاقه‌ای که به فیتنس داشتم ورزش فیتنس چلنج را دنبال کرده و تا شهریور ۱۴۰۰ هیچ گونه مقامی در این حوزه کسب نکرده ام و دلیل آن برگزار نشدن مسابقه در حوزه فیتنس در بخش بانوان بوده است اما تیم خراسان رضوی مقام اول کشوری را در تهران کسب کرد که در این تیم چهار نفر از افراد شرکت کننده در آن از نیشابور بودند.
سطح مسابقات را چطور دیدید؟
سطح مسابقات از کیفیت بالایی برخوردار بود به‌طوری که سرکار خانم زنبق فیتنس کار کهنه‌کار در این دوره از مسابقات شرکت کرده و این درحالی بود که رکورد خانم زنبق با ۲۸۶ فقط ۲۰ رکورد از من جلوتر بود که ایشان در رده پیشکسوتان شرکت کردند.
رده های سنی که می توانند در این رشته ورزشی شرکت کنند کدامند؟
به طور کلی چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان می توانند در این رشته فعالیت کنند.
چند سال است که رشته فیتنس چلنج در ایران مطرح شده و چند مسابقه در این رابطه برگزار شده است؟
این رشته،رشته ای جدید و نوپا در ایران است و در سطح کشور برای اولین‌بار در شهریور ۱۴۰۰ در بخش بانوان در تهران برگزار شد و قابل ذکر است که در سطح استان نیز در مرداد ماه امسال در بخش بانوان مسابقات فیتنس چلنج برگزار شده است اما تا قبل از از آن فقط مچ اندازی بانوان در زیر رشته بدنسازی مطرح بوده است و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و بتوانیم در هفته تربیت بدنی در حوزه شهرستان نیشابور مسابقات فیتنس چلنج را برگزار کنیم.
استعداد های ورزش فیتنس چلنج در نیشابور در حال حاضر چه افرادی هستند؟
۳ نفر از بانوان فیتنس کار در حال حاضر در نیشابور فعالیت دارد که خانم ها فائزه گرمابی در بخش نوجوانان، غزاله عبداللهی در بخش جوانان،و عطیه حسین زاده در رده بزرگسالان و خودم نیز در این حوزه در بخش بزرگسالان فعالیت دارم.
مهمترین امکانات لازم برای این رشته ورزشی کدامند و آیا در نیشابور این امکانات وجود دارد؟
مربی دلسوز و پیگیری لازمه موفقیت ورزشکاران در این رشته ورزشی است و ورزشکاران نیز باید زیر نظر مربی خود تمرین داشته باشند و پشتکار لازم را در نظر بگیرند.
استقبال از این رشته ورزشی چگونه بوده است؟
استقبال کم نظیری را شاهد بودیم و اکثر ورزشکاران پیگیر هستند، امیدوارم قدم مثبتی را به عنوان نایب رئیس بدنسازی شهرستان نیشابور برای بانوان بردارم.
به نظر شما بسترهای لازم برای استعدادیابی در رده سنی خاصی برای این رشته ورزشی وجود دارد؟
بله مطمئنا همین طور است، طبق پیشرفتی که ورزشکار دارد و برنامه‌ای که مربی برای او در نظر گرفته است و از طریق موارد ذکر شده می توان استعداد ورزشکار را کشف کرد و در رده سنی نوجوانان و سن ۱۵ سالگی به بعد می توان برای ورزشکاران برنامه حرفه ای طراحی کرد.
مهمترین چالشی که پیش رو دارید چیست؟
در حال حاضر ویروس کرونا و محدودیت‌های باشگاه مهم ترین چالش پیش روی ما هستند و خوشبختانه چالش خاصی غیر از موارد وجود ندارد.
توصیه شما به دوستداران این ورزش چیست؟
این رشته فوق العاده خوبیست برای کسانی که می‌خواهند بدنی قوی و فرم بدنی خوبی داشته باشند و توصیه می کنم این رشته ورزشی را تجربه کنند.
در ادامه با عطیه حسین زاده، غزاله عبداللهی که در رده بزرگسالان و فائزه گرمابی رده نوجوانان در این مسابقات شرکت کرده اند و به همین بهانه به گفتگویی با آنان می‌پردازیم:
لطفاً خودتان را معرفی کنید و در مورد ورزش فیتنس چلنج برایمان توضیح دهید و بفرمایید از کی به صورت حرفه‌ای این ورزش را شروع کردید؟
عطیه حسین زاده هستم ۳۰ ساله. در مورد این ورزش باید گفت جزو ورزش های بدنسازی است اما با بدنسازی تفاوت هایی دارد و ترکیبی از بدنسازی و کراس فیت و آمادگی جسمانی است.
من قبلاً کیک بوکسینگ کار می‌کردم و دان یک کیک بوکسینگ دارم و سه سال و نیم است که به صورت حرفه ای وارد این رشته ورزشی شده ام.
امکانات کنونی در حوزه این ورزش را در نیشابور چطور می بینید؟
امکانات کاملاً شخصی بوده و از سمت ارگان خاصی برای ما فراهم نشده است و باشگاهی محسوب می شود.
به نظر شما امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد در خور شأن بانوان فیتنس کار نیشابوری است؟
با توجه به تازگی این رشته ورزشی هنوز راه درازی در پیش است و امکانات در حال حاضر محدود بوده و چه در بخش بانوان چه در بخش آقایان با محدودیت های زیادی روبرو هستیم و اکثر ورزشکاران با هزینه شخصی و با حمایت مربیان خود فعالیت می‌کنند و جای حمایت مسئولین مربوطه به شدت احساس می شود تا به اهداف بزرگ خود برسند و مسئله کمبود امکانات همیشه برای ورزشکاران مطرح بوده است به طوری که عدم حمایت مسئولین عدم آگاهی عمومی را در پی دارد و اکثر مردم تصور می کردند ما در مسابقات شهریور ماه تهران فیگور می‌گرفتیم! و مردم هیچ گونه اطلاعی از ورزش فیتنس چلنج ندارند، حال آنکه حمایت مسئولین و فرهنگ‌سازی آنان نگاه مثبتی را در جامعه فراهم می کند.
در رابطه با مسابقات فیتنس چلنج بانوان که در تهران برگزار شد برایمان بگویید.
این مسابقات در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ در تهران و با شرکت ۱۵۰ نفر از ورزشکاران برگزار شد که تیم خراسان رضوی با شرکت حدود ۱۴ ورزشکار حائز کسب مقام نخست این دوره مسابقات شد سطح مسابقات بالا بوده و همه با اینکه دور اول مسابقات بود با تمام توان خود حاضر شده بودند در بخش انفرادی نیز خانم تولایی از مشهد مدال طلا را از آن خود کرد و پرامتیاز ترین ورزشکار در این دوره از مسابقات شناخته شد و توانست به اسپانیا اعزام شود.
توصیه شما به علاقه مندان این رشته ورزشی چیست؟
نه تنها برای این رشته و بلکه هر رشته ورزشی دیگر تلاش کنن و کافیست شروع کننده باشند هر چند ممکن است میان راه خسته شوند،اما اگر هدف مشخص باشد می‌توان به آن رسید.
مهمترین چالشی که به عنوان یک فیتنس کار بانو پیش رو دارید چیست؟
متاسفانه به طور کلی نگاه مردم به ورزشکار خانم در سطح جامعه چندان مثبت نیست اما نباید هدف را فراموش کرد.
انتظارتان از مسئولین مربوطه چیست؟
حمایت. چه مادی و چه معنوی. مکانی که بانوان به راحتی و با آرامش بتوانند در آن تمرین داشته باشند.
حرف آخر…
هر کس از هر زمانی که می خواهد می تواند شروع کند و ورزش را به صورت متوالی ادامه دهد، مهم این است که مستمر فعالیت را داشته باشی و در انتها از خانواده و خانم بهاره تقی آبادی مربی دلسوز و فداکار تشکر می‌کنم و همچنین خواهرم که مربی کیک بوکسینگ من است.
غزال عبداللهی، متولد ۱۳۷۹ دانشجوی رشته گرافیک دانشکده هنر نیشابور
چه مقام ها را تاکنون کسب کرده‌اید و بفرمایید در مسابقات فیتنس بانوان که در تهران برگزار شد شما در چه رده سنی حضور داشتید؟
در رده سنی جوانان در مسابقات حاضر شده و به دلیل اینکه هیچ مسابقه ای در این حوزه در بخش بانوان برگزار نشد، مقام اول تیمی در این مسابقه اولین مقامی بود که در این حوزه ورزشی کسب کردم.
استقبال از ورزش فیتنس در بین ورزشکاران و بانوان چطور بوده است؟
استقبال خوب بوده و در مسابقات از شهرهای مختلف برای محک زدن خود آمده بودند و سطح مسابقات بالا بوده و روابط تنگاتنگی حاکم بود.
توصیه شما به دوستداران این ورزش چیست؟
این ورزش ورزشی نوپا است به ویژه اینکه در حوزه بانوان برای اولین بار مسابقات فیتنس چلنج در کشور برگزار شد و اگر کسی پیگیر باشد به مراحل موفقیت آمیزی خواهد رسید.
نگاه مردم نسبت به ورزش فیتنس چلنج شما چگونه است؟
در حال حاضر برخورد خاصی را شاهد نبوده اما احتمالاً در آینده با چالش هایی رو به رو خواهم شد.
آیا امکانات فیتنس چلنج برای آقایان و بانوان یکسان است؟
قطعا اینطور نیست، اما بانوان با هر امکاناتی که در اختیار داشت توانستند در این ورزش خوش بدرخشند.
حامیان شما در این رشته ورزشی کدامند؟
مربی خودم سرکار خانم بهاره تقی آبادی و همچنین والدینم که همیشه حامی و پشتیبان بوده اند.
انتظار شما از مسئولین چیست؟
همیشه اینطور تیم‌ها به اسپانسر نیاز دارند و هزینه‌ها بالاتر از آنچه تصور می شود است و انتظار می‌رود مسئولین حداقل اسپانسر مالی در این حوزه را معرفی کند.
و حرف آخرتان …
تشکر ویژه دارم از هیئت بدنسازی مشهد که ما را مورد حمایت قرار دادند به همه مسئولینی که در کنار ما بودند. علاقه مندی به چالش کشیدن خودم دلیل انتخاب رشته فیتنس چلنج بود.


فائزه گرمابی متولد ۱۳۸۴ و دانش آموز سال اول دبیرستان مدرسه گلفام مهر نیشابور که رده نوجوانان در مسابقات فیتنس چلنج تهران در تیم خراسان رضوی حضور داشت.
چند سال است که به صورت حرفه ای ورزش فیتنس چلنج را دنبال می‌کنید؟
هفت سال است که به صورت حرفه ای شنا می کنم و حدود یک سال است که وارد این رشته ورزشی شدم.
به عنوان یک فیتنس‌کار نوجوان به چه امکاناتی نیاز دارید و بفرمایید موانعی که پیش رو دارید کدامند؟
فضای بزرگ و مناسب برای بانوان مهم‌ترین نیاز ماست که متاسفانه در حال حاضر مهم‌ترین چالش ما و هر ورزشکار بانوی نیشابوری است اما در حوزه برخورد همکلاسی ها و عموم مردم خوشبختانه نگاه مثبتی وجود دارد.
مهمترین دلیل شما برای انتخاب این رشته ورزشی چه بوده است؟
علاقه مندی به رشته فیتنس چلنج و همچنین به چالش کشیدن خودم در این ورزش موجب انتخاب این رشته ورزشی شد.
چه توصیه ای به هم سن و سال های خود دارید؟
حتماً اگر به یک هنر و یا رشته ورزشی علاقه دارید آن را پیگیری کنید و ادامه دهید و مسلماً به خاطر علاقه تان حتماً موفق خواهد شد.
حمایت کننده شما در این رشته ورزشی چه فرد یا افرادی بودند؟
خانواده ام و مربی ام سرکار خانم بهاره تقی آبادی.
انتظارتان از مسئولین چیست؟
مکان مناسب تری برای ورزشکاران بانوان در نظر بگیرند.
ورزش شما لطمه ای به درستان نمی‌زند؟
نه اصلاً در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
اگر حرف خاصی دارید بفرمایید.
تقدیر و تشکر ویژه دارم از مربی دلسوز سرکار خانم بهاره تقی آبادی که موجب شد در این مسابقات بدرخشم.