استیضاح به معنای ضعف مدیریت نیست/ وقتی پسته را با پتک می‌شکنند
استیضاح به معنای ضعف مدیریت نیست/ وقتی پسته را با پتک می‌شکنند
در حالی که چند روزی از طرح سوال اعضای شورای شهر نیشابور از شهردار می‌گذارد، همچنان شهردار نیشابور منتظر جلسه استیضاح و اعضای شورا نیز چشم انتظار ارائه راهکار برای حل مشکلات از سوی علی نجفی هستند.

در همین راستا به سراغ اعضای شورای شهر نیشابور رفتیم تا دلایل استیضاح شهردار را از آنان جویا شویم.
مجتبی باری در خصوص دلایل استیضاح شهردار نیشابور اظهار کرد: ۱۹ سوال از طرف هفت نفر از اعضای شورای شهر نیشابور مطرح شد، ولی جوابیه شهردار برای هیچکدام از این هفت نفر قانع کننده نبوده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی نیشابور با بیان اینکه کلیت محور سوالات در خصوص نظارت بر پروژه‌های عمرانی بوده است بیان کرد: بحث واگذاری شرکت سبزی‌ور، پیمان‌ها و قراردادهای خدمات شهری، عدم اجرای مصوبات شورای شهر، روشن نبودن قراردادهای آسفالت شهری که پیمانکاران نیز از این موضوع شاکی هستند، ضعف در سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری از جمله محورهای ۱۹ سوال اعضای شورای شهر از شهردار نیشابور بود.
باری با بیان اینکه طبیعتاً شهردار نیشابور نقاط شاخص خوبی هم دارد اظهار داشت: متأسفانه اعضای شورای شهر از جوابیه شهردار قانع نشده و با نامه‌ای که یک سوم اعضا برای استیضاح به رئیس شورا خواهند داد، این جلسه اوایل هفته آینده برگزار خواهد شد.

قرار بر این بود هر سال یک خانه فرهنگ در شهر ساخته شود

این عضو شورای شهر در انتها گفت: ما به مسائلی که مد نظر داشتیم و با شهرداری پیمان بسته بودیم، نرسیدیم لذا این پیمان را پیمان موفقی نمی‌دانیم.
وی با بیان اینکه ساخت خانه‌های فرهنگ یکی دیگر از محورهای سوالات از شهردار بود، ادامه داد: با توجه به مصوبه کمیسیون فرهنگی شورای شهر، قرار بر این بود که هر سال یک خانه فرهنگ در شهر ساخته شود ولی این در حالی است که در سه سال گذشته فقط یک خانه ساخته شده که آن هم هنوز در حال تکمیل است.
باری گفت: قرار بود هر پروژه عمرانی که استارت می‌خورد یک شناسنامه و یک تابلویی بر روی آن نصب شود تا اطلاعات پروژه از قبیل تاریخ شروع، تاریخ خاتمه، ناظر پروژه، پیمانکار و… بر روی آن قید شود، ولی در هیچکدام از پروژه‌های این اتفاق نیفتاده است.

استیضاح به معنای ضعف مدیریت نیست

در ادامه هادی ترقی دیگر عضو شورای شهر نیشابور اظهار کرد: استیضاح حق قانونی هر شورای شهر و شهرداری که قائل به احقاق حقوق و شفاف سازی است، هست.
رئیس کمیسیون امور فنی و عمران شهری شورای اسلامی نیشابور با بیان اینکه در برخی از مدیریت‌های کلان شهری گاهاً برخی از مسائل و اولویت‌ها جا می‌ماند، اظهار کرد: این وظیفه شورا و نمایندگان مردم است که قانون گذار تصویب کرده تا بتوانند به شهردار تذکر بدهند، حال اگر شهردار آن موارد را اصلاح کرد که چه بهتر ولی اگر اصلاح نشد به صورت طرح سوال دوباره مطرح می‌شود و در انتها اگر اعضا از جواب شهردار قانع نشدند، استیضاح انجام خواهد شد، لذا اگر شهردار در آن جلسه راهکار مناسبی برای رفع موارد و مشکلات ارائه داد استیضاح منتفی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه استیضاح به معنای ضعف مدیریت نیست عنوان کرد: امکان دارد استیضاح به دلیل اجرای نشدن خواست نماینده‌های مردم و یا تغییر اولویت‌ها باشد.
ترقی ادامه داد: برای نمونه در خصوص آسفالت خیابان‌ها، شاید شهرداری معتقد باشد لکه‌گیری کفایت می‌کند، ولی شورای شهر معتقد است که باید آسفالت با روکش انجام شود و شهردار نیز وظیفه دارد بودجه لازم را برای این کار صرف کند و آسفالت خیابان‌ها را اصلاح نه لکه‌گیری کند.
این عضو شورای شهر نیشابور گفت: ما معتقدیم که نظارت اگر ضعیف باشد باعث اتلاف بیت المال است، ولی شهردار معتقد است که در حد و توان شهرداری نظارت‌ها به خوبی انجام شده و اگر بیش از این نظارتی انجام نمی‌شود به دلیل عدم نبود نیروی متخصص است.
وی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم اگر لازم است نیروی متخصص، مشاور و کارشناس استخدام کنید ولی نظارت‌ها قوی‌تر انجام شود، اظهار کرد: در مدیریت‌های کلان شهری اگر کسی بگوید که در تمام زمینه‌ها خوب و عالی کار کرده، ادعای دروغینی را مطرح کرده است.
ترقی ادامه داد: در همه زمینه‌ها نیروی متخصص به صورت یکسان در شهرداری وجود ندارد، حتی بودجه‌های یکسانی برای همه حوزه‌ها پیش بینی نمی‌شود، لذا اشکال در عملیاتی شدن پروژه‌ها نیز هست.

به علنی بودن جلسه استیضاح رای می‌دهم

ترقی گفت: نسبت به دوره‌های قبل و نه در جایگاه شهری با قدمت تاریخی نیشابور، شهردار خوب عمل کرده و به عنوان نماینده مردم از ایشان راضی هستم.
وی با تاکید بر اینکه جلسه استیضاح بنا بر هماهنگی‌های انجام شده شنبه آینده برگزار خواهد شد، ابراز کرد: علنی بودن یا نبودن جلسات شورا، طبق قانون با توجه به رأی اعضا در همان جلسه، صورت می‌گیرد لذا من خود به علنی بودن جلسه رأی خواهم داد.

اولویت ما مسموم نشدن فضای شهر است

رئیس شورای شهر نیشابور هم با بیان اینکه جلسه پرسش و پاسخ شهردار غیر علنی بوده و نمی‌تواند مطلبی در این مورد بیان کند اظهار کرد: این صحبت‌ها شاید به حاشیه کشیده شود و این حاشیه وضعیت شهر را خراب می‌کند.
سید هادی درودی افزود: اولویت ما مسموم نشدن فضای شهر است، لذا ما نباید با هر حرکتی برای شهر مشکل ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه عده‌ای دنبال حاشیه درست کردن هستند تصریح کرد: این مطلب که باید شفافیت وجود داشته باشد را قبول دارم، ولی اولویت ما این است که برای شهر مشکلی به وجود نیاید، لذا باید حساب شده اقدام کنیم.
درودی ابراز کرد: بعد از قانع نشدن اعضای شورای شهر از جوابیه شهردار، باید یک سوم از اعضا نامه‌ای مبنی بر درخواست استیضاح به رئیس شورا بزنند و بعد از نامه شهردار موظف به پاسخ خواهد بود.

عدم اجرای مصوبه‌های شورا یکی از دلایل استیضاح شهردار است

نایب رئیس شورای اسلامی نیشابور با بیان اینکه انتقاداتی به نحوه مدیریت شهر و شهرداری داشته‌ام اظهار کرد: عدم اجرای مصوبه‌های شورا یکی از دلایل استیضاح ایشان است، لذا از آنجایی که این مصوبه‌ها در حضور خود ایشان و بدون مخالفت به تصویب رسیده بود، ولی هنوز مشخص نیست که چرا این مصوبه‌ها از سوی شهردار اجرایی نشده است.
محمد کاظم صادقی با اشاره به اینکه عدم نظارت بر پروژه‌های عمرانی نیز می‌تواند دلیل دیگر استیضاح ایشان باشد تصریح کرد: عدم نظارت بر تنظیم قراردادهای عمرانی چه از جهت مالی و چه از نظر ساختار نظارتی، مشکلات زیادی را برای شهرداری و پیمانکاران ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: دلیل سوم استیضاح عدم نظارت شهرداری به اجرای قراردادهای خدمات شهری است، قرار بر این بود تا برای چابک سازی بدنه شهرداری بخشی از واحدها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، اما شهرداری در نقل و انتقال بسیار بد عمل کرد و این وعده محقق نشد.
صادقی با اشاره به واگذاری خدمات شهری به بخش خصوصی ادامه داد: این واگذاری نیز با نقایص بسیاری همراه است و هنوز با گذشت بیش از یک سال از این قرارداد مشکلات زیادی وجود دارد و پیمانکار به نحوه تنظیم دفترچه اعتراض دارد، کارگران و شورای نیز ناراضی هستند.
این عضو شورای شهر نیشابور گفت: پیمانکار مدعی است که ماهانه ۴۰۰ میلیون تومان ضرر می‌کند، ولی این پیمان همچنان ادامه دارد، قرار بود شهردار بستانکاری کارگران خدمات شهری را که مصوب شورای شهر و شورای تأمین بود، سه ماه پرداخت کند اما بعد از گذشت یکسال هنوز تسویه حساب نهایی نشده است.
وی افزود: کارگران به ناچار تهاتر کردند و قسمتی از بدهی ایشان کم شد و بقیه بستانکاری آنان نیز با افرادی که از شهرداری بدهکار بودند تهاتر شد.

این استیضاح به چالش کشیدن ثبات مدیریت شهری است

رضا مهرداد عضو دیگر شورای شهر نیشابور با بیان اینکه من جزو مخالفان استیضاح شهردار هستم اظهار کرد: به نظر من دلایل اعضای شورا برای استیضاح شهردار روشن و معینی نیست و عمده مسائلی که مطرح شد بسیار جزئی بود.
مهرداد افزود: ریشه‌های استیضاح به اختلاف سلیقه و نگاه بین اعضای شورا و شهردار در خصوص اجرای پروژه‌ها، کمیت و کیفیت آنها بر می‌گردد.
وی تصریح کرد: اعضای شورا با شهردار در خصوص به کارگیری نیروی انسانی، پروژه‌های عمرانی و مسائل مرتبط با خدمات شهری اختلاف نظرهایی دارند که موجب شد تا نامه‌ای به شهردار زده شود، اما جوابیه شهردار اعضا را قانع نکرد.
وی ابراز کرد: استیضاح کنندگان معتقد هستند که شهرداری تدبیر درستی برای استفاده از نیروی انسانی نداشته است و نیروهای انسانی علی رغم دریافت حقوق، کار مفیدی انجام نمی‌دهند. در حوزه عمران در خصوص کیفیت اجرای پروژه‌ها نیز صحبت‌های شده است.

باید مشکلات را اصلاح کرد نه اینکه شهردار را استیضاح کنیم

وی با بیان اینکه اعضای موافقان استیضاح در خصوص مشکلات خدمات شهری معتقدند که قرار داد برون سپاری اشکالات جدی دارد تصریح کرد: من نیز اعتقاد دارم اشکالاتی وجود دارد ولی باید برای اصلاح این مشکلات تلاش کرد نه اینکه شهردار را استیضاح کنیم.
این عضو شورای شهر ادامه داد: این استیضاح مانند شکستن پسته با پتک است یا به عبارت حقوقی جرم با مجازات تناسبی ندارد. این استیضاح به چالش کشیدن ثبات مدیریت شهری است که نیشابور در طول سالیان اخیر از آن آسیب دیده لذا شورا باید تدبیری انجام دهد تا شاهد این بی ثباتی نباشیم.

وی گفت: از این بی ثباتی نه شورا و نه شهر سود خواهند کرد و قطعاً با این مشکل، پرسنل شهرداری که حداقل در ۲ سال اخیر به ثباتی در پرداختی‌هایشان رسیده‌اند، با چالش رو به رو می‌شوند و حساب و کتاب‌هایشان بهم می‌خورد، لذا باید شاهد بحران مالی در شهرداری نیشابور باشیم.
وی اظهار کرد: سیستم پرداخت شهرداری‌ها نقدی نیست، لذا پیمانکارانی که در مناقصات با شهرداری قرارداد می‌بندند مبلغ بیشتری را مطالبه می‌کنند و چون شهرداری‌ها باید پروژه‌ها را نیز به انجام برساند ناچار به عقد قرار داد را با مبلغ بیشتر است لذا پروژه‌ها گران‌تر تمام می‌شود.
وی عنوان کرد: در پروژه‌ها به دلیل فقدان نیروهای متخصص در شهرداری نظارت کیفی وجود ندارد. شهرداری نیروهای متخصص ندارد چرا که در استخدام افراد به تخصص آن‌ها دقت نشده لذا در حوزه نظارت با مشکل مواجه است.
وی تاکید کرد: باید ببینیم در فرایند انتخاب پیمانکار و اجرای پروژه شهرداری در دوره آقای نجفی شهرداری وضعیت بهتری پیدا کرده یا خیر، لذا باید گفت که در این دوره شرایط رو به بهبود بوده است، لذا باید به این روند کمک کرد نه اینکه آن را متوقف کرد.
مهرداد تصریح کرد: در حوزه خدمات شهری صاحب نظران به شهردار نیشابور نمره قبولی می‌دهند. در حوزه بدهی‌های نیز علی نجفی حدود ۲۷ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری به بانک شهر و کشاورزی را مستهلک کرده است. اگر فرایندی نگاه کنیم وضعیت مثبت است اما اگر بخواهیم جزئی نگاه کنیم اشکالاتی وجود دارد.

هیچکدام از پروژه‌های عمرانی شناسنامه و تابلو ندارد

احمد همت آبادی (مهندس) دیگر عضو شورای شهر نیشابور اظهار کرد: سوال من در خصوص پروژه بهسازی باغ ملی بود که مغایر با مصوبات شورا اجرا شد و در حالی که این پروژه دو بار در شورای شهر مصوب شد ولی شهرداری آن را به صورت سلیقه‌ای اجرا کرد و هیچکدام از مصوبات شورا اعمال نشد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، خدمات و محیط زیست شورای اسلامی نیشابور افزود: پروژه از لحاظ فنی و عمرانی مشکل دارد و مصالحی که شهرداری در این پروژه به کار برده در حد باغ ملی نیست.
وی تصریح کرد: هیچکدام از پروژه‌های عمرانی شهرداری تابلو و شناسنامه مخصوصی که در آن جزئیات پروژه اعم از ناظر، زمان شروع و خاتمه و … در آن بیان شده باشد، را ندارد، همچنین نظارت دقیقی بر روی این پروژه‌ها انجام نشد.
همت آبادی ادامه داد: سوال بعدی بنده در خصوص ناوگان اتوبوسرانی نیشابور بود که با توجه به فرسودگی این ناوگان و مشکلات موجود در حمل و نقل عمومی، اما متأسفانه هنوز بیست دستگاه اتوبوسی که در سال‌های گذشته خریداری شده و در انبار شهرداری قرار دارد با توجه به مصوبات شورا به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه نشده است.
وی گفت: مطالعات شهر نیشابور و پارک ۲۲۰ هکتاری نیز از دیگر سوالاتم بود که جواب قانع کننده‌ای از شهردار دریافت نکردم.

ما شورایی هستیم که ادعای شفافیت داریم، ولی از شهردار به صورت غیرعلنی سوال می‌کنیم

احمد همت آبادی (شورا) دیگر عضو شورای شهر نیشابور اظهار کرد: بنده در همان جلسه طرح سوال هم به علنی بودن شورا رأی دادم. ما شورایی هستیم که ادعای شفافیت داریم، ولی از شهردار به صورت غیرعلنی سوال می‌کنیم، حتی سوالات طرح شده را به صورت محرمانه برای شهردار می‌فرستیم.
عضو ادوار شورای شهر نیشابور افزود: اعتقاد دارم که مردم محرم هستند و باید بدانند در شورای شهر چه می‌گذرد و این حق مردم است.
وی ادامه داد: باید جلسات علنی برگزار شود چیز محرمانه‌ای با مردم نداریم و اگر قرار بر جلسه استیضاح بود باید با حضور خبرنگاران برگزار و به صورت زنده پخش شود.

آقای درودی در همان جلسه قول دادند که فایل صوتی جلسه را منتشر خواهند کرد

همت آبادی با اشاره به عدم انتشار صوت جلسه غیر علنی طرح سوال توسط رئیس شورای شهر، بیان کرد: آقای درودی در همان جلسه قول دادند که فایل صوتی جلسه سوال از شهردار را منتشر خواهند کرد و باید ایشان جواب قانع کننده‌ای داشته باشند.
این عضو شورای شهر نیشابور با بیان اینکه مردم وقتی بدانند، قضاوت می‌کنند چه کسی درست می‌گوید و چه کسی غلط تصریح کرد: فردا در جلسه رسمی شورا تصمیم گیری خواهد شد که این جلسه برگزار شود و یا خیر، قانونا باید بعد از اینکه طرح سوال انجام شد، حداقل ۳ نفر از اعضایی که قانع نشدند نامه‌ای را به رئیس شورا بنویسند که خواهان استیضاح شهردار هستند.

هنوز هیچکدام از اعضای شورا نامه‌ای مبنی بر استیضاح ارائه نکرده‌اند

همت آبادی ادامه داد: آن سه نفر تا به امروز به صورت کتبی برگه شورا را امضا نکردند و هنوز کسی اعلام نکرده است که ما می‌خواهیم شهردار را استیضاح کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه عمر زیادی از شورای شهر نمانده است رغبتی به استیضاح شهردار در این شرایط فعلی ندارم.

محمد حسن زرندی و علی اکبر شکیبا دو عضو دیگر شورای شهر نیشابور علی رغم پیگیری‌های خبرنگار مهر حاضر به پاسخگویی نشدند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر