از تولید سالانه ۴۰۰ هزار دسته گل تا صادرات به کشورهای همسایه
از تولید سالانه ۴۰۰ هزار دسته گل تا صادرات به کشورهای همسایه
نیمروز داغ مردادماه در کیلومتر ۷ جاده سبزوار به گلخانه گلپاد می‌روم، عطر خاک رطوبت خورده و خنکای نسیم همراه با رنگ‌های چشم‌نواز و رایحه روح انگیز گل‌ها که در دل کویر نشاط و سرزندگی و جار می‌زند، شعر کسایی مروزی را در خاطرم زنده می‌کند«گل نعمتی است هدیه فرستاده از بهشت‌‌‌» با خالق این بهشت زمینی به گفت‌وگو نشستم تا از جزئیات موفقیت‌ها و گلایه‌هایش در حوزه کارآفرینی برایم بگوید‌.

سال ۹۰ در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد ایده ارتباط بین صنعت و دانشگاه به ذهنش رسید و همانجا تصمیم گرفت با راه‌اندازی گلخانه‌ای مجهز و صنعتی یکی از چالش‌های بخش کشاورزی را رفع کند از صفر شروع کرد و حالا یک گلخانه ۱۰ هزار متری مجهز و صنعتی دارد که با کار و فعالیت ۱۵ نیروی ثابت و ۵۰ نیروی فصلی خانم سالانه ۴۰۰ هزار دسته گل تولید و روانه بازار می‌کند.

سمیه مختاری کارشناس ارشد علوم گیاهی با تولید سالانه بیش از ۴۰۰ هزار دسته گل در گلخانه مجهز و صنعتی برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کرده و محصولاتش روانه بازارهای داخل و خارج کشور می‌کند.

این بانوی کارآفرین نیشابوری می‌گوید: از دوران دبستان به گل و گیاه علاقه داشتم، جالب این که هرچه می‌کاشتم خیلی زود سبز می‌شد، سال ۹۰ در جلسه دفاع  پایان‌نامه کارشناسی ارشد جرقه ارتباط بین صنعت و دانشگاه به ذهنم زده شد و تصمیم گرفتم تا یکی از چالش‌های بخش کشاورزی را رفع کنم.

مختاری تاکید می‌کند: پس از فارغ التحصیلی مهم‌ترین دغدغه‌ام ایجاد کسب‌وکار تولیدی بود، از آنجا که به واسطه رشته تحصیلی‌ام در مقطع کارشناسی ارشد کارم با گیاهان بود و علاقه بسیار زیادی که به گل‌ها داشتم بین محصولات کشاورزی که به صورت گلخانه‌ای تولید می‌شدند، گل را انتخاب کردم.

شروع کارش را با یک وام سه میلیون تومانی، یک گلخانه ۲۰۰ مترمربعی و تولید گل‌های گلدانی شروع کرد اما به‌تدریج کارش گل کرد و حالا  یک گلخانه ۱۰ هزار متری مجهز و صنعتی را مدیریت می‌کند، گلخانه‌ای که با کار و فعالیت ۱۵ نیروی ثابت و ۵۰ نیروی فصلی خانم سالانه ۴۰۰ هزار دسته گل تولید و روانه بازار می‌کند.

مختاری یادآور می‌شود: دو سال ابتدای کار به علت عدم تجربه کافی به سختی گذشت، اگر چه رشته تحصیلی‌ام وابسته به کارم بود اما تجربه عملی در خصوص تولید محصول گلخانه‌ای نداشتم، از این رو به وضوح شکافی که بین صنعت و تحصیلات دانشگاهی وجود دارد، در عمل  نمایان شد. بدیهی بود که فقط با تکیه بر علم آکادمیک دانشگاهی نتوانم که کار را درست پیش ببرم از این رو دو کشت اول تجربه سخت و زیانباری شد، خوشبختانه بعد از کمک گرفتن از مشاوران و پس از یک دهه تلاش شبانه روزی ۱۵ نوع گل شاخه بریده را به شکل خاکی در دو فصل بهار و پاییز در گلخانه کشت و اواخر زمستان و تابستان برداشت می‌کنیم.

همانطور که به گل‌هایش رسیدگی می‌کند، می‌گوید: محصولاتش به بازار گل مشهد، بازار گل فتح‌آباد و بخشی هم به شهرها و استان‌های همجوار ارسال می‌شود، بخشی از گل‌ها هم به عشق‌آباد ترکمنستان می‌رود‌، در حقیقت محصول عمده به بازار گل می‌رود و بخشی هم در فروشگاه آنلاین هر روزه به مشتریان تحویل داده می‌شود؛ اینها را که می‌گوید برق شادی را در چشمانش به وضوح می‌توانی ببینی.

این تولیدکننده برتر خراسان رضوی اضافه می‌کند: سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مطلق بازارهای داخلی و خارجی حدود ۶۰۰ میلیون تومان ضرر کردم‌ و این بزرگترین خسارتی بود که در این یک دهه  به گلخانه وارد شد؛ البته بزرگترین مشکلی که من و تولیدکنندگان حوزه کشاورزی با آن روبه‌رو هستیم‌‌ نرخ سود تسهیلاتی بانک کشاورزی است، که در کشور ما با توجه به نرخ تورمی که شاهدش هستیم و نیز پایین بودن درآمدزایی در بخش تولید، توجیه اقتصادی نداشته و ما را در بازپرداخت‌ها دچار مشکل می‌کند، همین‌طور تعرفه بالای کارمزد در سیستم‌های بانکی که در تولید مخصوصا تولیدات بخش کشاورزی این کارمزدها بالا بوده و پاسخگو نیست.

او بیان می‌کند: در بخش فروش بازارهای داخل کشور هیچ مشکلی ندارم اما دغدغه بزرگ من صادرات گل به کشورهای همسایه است، در حال حاضر با کمک بازار گل مشهد صادرات گل‌ها تنها به ترکمنستان انجام می‌شود.

مختاری که عنوان تولیدکننده برتر را به خود اختصاص داده، تأکید می‌کند: به دلیل تحریم و عدم واردات مجبوریم بذر گل را به‌صورت قاچاق و با قیمت بسیار گران در بازار تهیه کنیم، از این رو ما به ناچار از نشاهای قدیمی گلخانه استفاده می‌کنیم‌ که متأسفانه این نشاها به مرور زمان دچار بیماری شده و کیفیت محصول را پایین می‌آورد‌‌، قیمت سم و کود هم گران شده از این رو قیمت تمام شده محصول تولیدی افزایش زیادی دارد که این مشکل با صادرات بخشی از محصولات حل خواهد شد، زیرا همان طور که نهاده را با ارز آزاد می‌خریم باید محصول‌مان را صادر کنیم تا سیستم به طور مطلوب مدیریت و شاهد افزایش روز افزون تولید باشیم‌.

او با بیان اینکه پرورش گل کاری پرنشاط و سودآور است، اضافه می‌کند: سال گذشته تولیدکننده برتر استان خراسان رضوی و طی سه سال کار مدیریتی یک سال مدیرعامل برتر شهرستان نیشابور شدم.

این کارآفرین، سیستم مجهز گلخانه‌اش را مدیون مرکز رشد و پارک علم فناوری نیشابور می‌داند و می‌گوید: با همکاری دانشکده کشاورزی نیشابور، دانشجویان یک دوره ۲۴۰ ساعت آموزشی را در این گلخانه گذرانده و وارد بازار کار می‌شوند، دانش‌آموزان هنرستان رشته کشاورزی و فنی حرفه‌ای هم از این گلخانه برای گذراندن دوره‌های علمی و عملی استفاده می‌کنند؛ همچنین با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی نیشابور، کسانی که تصمیم به ساخت گلخانه دارند، جهت الگوبرداری به این گلخانه می‌آیند.

مختاری پس از سال‌ها کار در بین گل‌ها و فروش این محصولات زیبا، حالا ذائقه مردم را هم در این زمینه می‌داند و می‌گوید: مردم علاقه زیادی به گل‌های بنفش رنگ دارند البته گل‌هایی با رنگ‌های لیمویی، صورتی و سفید کاربرد بیشتری در بازار دارد؛ در فصل بهار گل‌های  قرنفل، لیسیانتوس، گل عروس و هایپریکم را کشت کرده و در تابستان برداشت می‌کنم‌، در فصل پاییز گل‌های آنمون، فریزیا، زنبق، داودی، سنبل، لاله و نرگس را کشت کرده و در زمستان برداشت می‌کنم، البته امسال گل جدیدی به نام لوپینوس هم کشت کردم.

او با بیان این که در کشور ما با این اقلیم خوب و زیبا جای اکوتوریسم کشاورزی بسیار خالی است، اضافه می‌کند: آرزویم ایجاد یک مجموعه چند هکتاری گلخانه با گیاهانی خاص و تلاش روی اکوتوریسم کشاورزی و جذب گردشگران داخلی و خارجی است، همان اتفاقی که سال‌هاست در کشور گل‌ها هلند شاهدش هستیم.

این بانوی کارآفرین نیشابوری یادآور می‌شود: من عاشق کار و حرفه‌ام هستم هر روز ۵ صبح به امید دیدن شکفتن گل‌ها از خواب بیدار می‌شوم‌‌‌، و روزی ۱۴ ساعت را در گلخانه مشغول کار هستم.

کار در گلخانه اما او را از وظایف مادری و همسری غافل نکرده است، تنها تفریحش ورزش است و روزانه یک ساعت را به شنا و  تنیس خاکی اختصاص می‌دهد، حاصل ۲۴ سال زندگی‌اش دو فرزند پسر ۲۰ ساله و ۱۰ ساله است و دختری ۱۳ ساله که چهار سال قبل سرپرستی‌اش را پذیرفته است.

او می‌گوید: من وقت های مازادم را روی خانه‌داری و وظایف مادری و همسری تمرکز می‌کنم و کارهایی مثل رفتن به خیابان، گشتن در مغازه‌ها و پاساژها، مهمانی رفتن‌های مداوم و تماشای برنامه‌های تلوزیون برایم مفهومی ندارد، سال‌هاست که هیچ وقتی برای نگاه کردن به تلویزیون ندارم‌.

این کارشناس ارشد علوم گیاهی با اشاره به اینکه تمام افراد خانواده در این حرفه مشارکت داشته و در کنارم هستند، می‌گوید: محل زندگی ما در کنار همین گلخانه است‌‌، از این رو شرایط نظارت و رسیدگی به امور منزل در کنار کار شبانه‌روزی گلخانه برایم مهیا بوده، ضمن اینکه مشارکت و همکاری تمامی افراد خانواده در این حرفه مشکلات را هموارتر می‌کند.

  • منبع خبر : فارس