ارز ۴۲۰۰ تومانی بیت‌المال را متضرر کرد
ارز ۴۲۰۰ تومانی بیت‌المال را متضرر کرد
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در اجرای سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با شکست مواجه شد، گفت: ادامه این سیاست منجر به ضرر و زیان به بیت‌المال و از بین رفتن هدف دولت خواهد شد.

احسان ارکانی  در خصوص تبعات و آثار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور اظهار کرد: بااینکه هدف از پرداخت ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی رسیدن کالاهای اساسی باقیمت پایین به دست مردم بوده اما طی چند سال گذشته این سیاست شکست‌خورده است. به‌طوری‌که رانت بین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تا ارز ۲۶ هزارتومانی به دست برخی از سودجویانی افتاده که یا ارز را گرفتند و کالا را وارد نکردند یا کالا را وارد کردند و کالا سر از بازار آزاد درآورده است و درنهایت مردم متضرر شدند، بنابراین باید این سیاست اصلاح شود.

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت به چند دلیل ازجمله نبود سامانه‌های اطلاعاتی و زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری از دور زدن، سوءاستفاده از دریافت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیز نرساندن کالای اساسی به دست مصرف‌کننده و تولیدکننده موفق نبوده و با شکست مواجه شده است بیان کرد: ازاین‌رو ادامه این سیاست منجر به ضرر و زیان به بیت‌المال و از بین رفتن هدف دولت خواهد شد.

وی در خصوص اصلاح سیاست پرداخت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی افزود: بیشترین پیشنهاد برای اصلاح این سیاست این است که مابه‌التفاوت ارز هر دلار ۴ هزار و ۲۰۰تومان تا ۲۶هزار تومان را دولت به‌عنوان یارانه به مردم پرداخت کند، تا مردم با دریافت این مابه‌التفاوت بتوانند کالاهای اساسی که با این ارز وارد می‌شود را خریداری کنند.

نماینده مردم نیشابور  بابیان این‌که ما با تمامی راهکارهای پرداخت ارز نقدی به مردم، اعطای سبد کالا، کارت اعتباری خرید کالای اساسی یا پرداخت یارانه نقدی به تولیدکنندگان موافق هستیم، تأکید کرد: بهترین حالت این است که به‌گونه‌ای ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مردم پرداخت شود تا بتوانند کالای اساسی را خریداری کنند. برای نهاده‌های دامی هم به تولیدکننده یعنی دامدار یا مرغدار یارانه پرداخت شود تا ضمن تهیه نهاده موردنیاز بتوانند تولیداتشان را به دست مردم برسانند.

وی در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی با تغییر رویه پرداخت یارانه غیرمستقیم به مستقیم، یادآور شد: قطعاً با این تغییر قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، اما این افزایش قیمت با پرداخت مابه‌التفاوت در قالب یارانه به مردم جبران می‌شود. اما اگر این کار عملی نشود بازهم شاهد افزایش قیمت باوجود پرداخت یارانه به دلال و واردکننده خواهیم بود.

ارکانی با تأکید بر اینکه حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأثیر زیادی روی بازار ارز نخواهد داشت، اذعان کرد:  با حذف آن، ارز دست دولت باقی می‌ماند و به‌جای اینکه صرف واردات شود در حوزه‌های مهم‌تری هزینه خواهد شد. ازاین‌رو در صرافی‌ها و بازار آزاد ارز دولتی نخواهد بود که تأثیری روی خریدوفروش روزانه بگذارد.

  • منبع خبر : فارس