احیای یک روستا پس از ۴۰سال در نیشابور آغاز شد
احیای یک روستا پس از ۴۰سال در نیشابور آغاز شد
طرح احیای روستای گاونشین پس از ۴۰سال در بخش سرولایت شهرستان نیشابور با حضور جمعی از مسئولان استان و فرماندار نیشابور طی مراسمی به صورت رسمی آغاز شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه نیشابور در این‌ مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات در این نوع سکونت‌گاهها امنیت سرزمینی است که به واسطه سکونت افراد افزایش می‌یابد.
عایرضا قامتی اظهار کرد: بایستی فرهنگ و آداب ایرانی و روستایی حفاظت شود و در این چارچوب احیای روستاها و مهاجرت معکوس به روستا در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه امروز با ۲نوع مهاجرت با روستاها روبرو هستیم بیان کرد: برخی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی و احیای کشاورزی و دامداری به روستاها بازمی‌گردند و عده ای هم صرفا برای ساخت‌وساز‌های مانند باغ ویلا که خود دارای مخاطراتی برای بافت روستایی است و باید مورد توجه دهیاران قرار گیرد.
مقام عالی دولت در نیشابور گفت: برای احیای روستاها تامین زیرساخت‌های لازم مانند مخابرات، برق و آب مورد توجه قرار دارد.
معاون‌ مدیر کل امور روستایی استانداری خراسان رضوی گفت: برای رفع موانع جهت ایجاد خانوارهای عشایریمهم‌ترین‌ مسئله خواست و اراده خود مردم است.
محمدرضا عباس‌زاده افزود: ساختار جمعیتی و کالبدی روستا باید حفظ شود و جذابیت خود را از دست ندهد مثلا در برخی روستاها با ایجاد ارزش افزوده مانند استفاده از مصالح محلی برای ساخت منازل توجه گردشگران و تورریست‌هت را جلب کرده و از این محل منبع درآمد بوجود آورده‌اند.
وی بیان کرد: گردشگری از مهم‌ترین صنایع دنیا و توریسم روستایی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان است و در این راستا ما باید برای طبیعت با اصلاح و بهبود  ارزش افزوده ایجاد کنیم.


وی با اشاره به اینکه یک‌ منطقه یا آبادی  را نباید نسبت به وسعت آن سنجید بلکه به نگرش و بینش ساکنان آن منطقه بستگی دارد گفت: این نگرش باید فرهنگ‌سازی شود و نسل آینده را با این نوع تفکر پرورش بدهیم.
مسئول طرح‌های عمرانی و برق روستایی استان خراسان رضوی گفت: این روستا تا شبکه برق پنج کیلومتر فاصله دارد که با احتساب شبکه فشار ضعیف داخل روستا به ۶کیلومتر رسیده و بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.


هادی مهدی‌زاده اظهار کرد: این اعتبار را تلاش می‌کنیم از منابع فرمانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و توانیر تامین کنیم تا طرح برق رسانی به این روستا طولانی نشود.
وی بیان کرد: برای این‌نوع سکونت‌گاه‌ها و سکونت‌گاه‌های سیار طراحی نیروگاه برقی عشایری را که سیار بوده و مانند اثاثیه قابلیت حمل دارد را انجام داده‌ایم و به نیابت از ۱۱ استان دیگر مناقصه‌ای در این خصوص برگزار کرده‌ایم که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع برنده این مناقصه گردید و دستگاهی با کیفیت عالی ساخته شد که قابلیت شارژ با برق شهری را هم دارد.


وی یا بیان اینکه این دستگاه در بین یک هزار خانوارهای عشایری که اداره کل عشایر معرفی کرده توزیع گردید اظهار کرد: قیمت تمام شده این دستگاه ۹۰میلیون ریال است و ۹۰درصد این هزینه به صورت بلاعوض می‌باشد  و قادر به تامین برق پنج شعله لامپ، چراغ‌قوه و موبایل است.
مجید فرهادی توپکانلو از ساکنان روستای گاو میش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود ۴۵ سال قبل به خاطر عدم رونق کشاورزی این روستا را ترک کردیم، در آن زمان حدود ۳۰ خانوار در این روستا ساکن بودند.
وی افزود: در حال حاضر ۲۴خانوار در اینجا سکن هستند و با بهره‌مندی از برق و پوشش مخابرات این تعداد افزایش می‌یابد.
وی گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰هکتار کشاورزی آبی و دیمی، ۶۰۰ راس گوسفند و مقداری کندوی زنبور عسل داریم و آب مورد نیاز هم از محل چند چشمه تامین می‌گردد.