آیین‌نامه انتخاب شهردار، مصوبه‌ای غیرکارشناسی و غیر قابل اجراست
آیین‌نامه انتخاب شهردار، مصوبه‌ای غیرکارشناسی و غیر قابل اجراست
نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه هیات وزیران در خصوص انتخاب شهرداران و شهردار تهران مصوبه‌ای غیرکارشناسی، غیر فنی و اساسا غیرقابل اجراست.

احسان ارکانی اظهار کرد: بنده در خصوص آیین‌نامه هیات وزیران درباره انتخاب شهردار، نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی زده و اشکالات این مصوبه را برشمردم.
نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی افزود: مصوبه هیات وزیران در خصوص انتخاب شهرداران مصوبه‌ای غیرکارشناسی، غیرفنی و اساسا غیرقابل اجراست‌. کاملا مشخص است مجموعه یا فردی که این مصوبه را تدوین کرده اطلاعاتی از وضعیت شهرداری‌ها، شناختی از مناطق و شهرهای مختلف کشور و نیز سازوکارهای تعریف شده در شوراها و شهرداری‌ها نداشته است.
وی ادامه داد: به جز ابهامی که در تعریف مدیریت‌های حرفه‌ای اعم از مدیریت ارشد تا مدیریت پایه، عملیاتی و میانی که در این مصوبه وجود دارد، در شهرهای کوچکی که بالاترین سطح سازمانی مدیریت، رئیس اداره است، چطور شرط لازم برای شهردار منتخب ۷ سال سابقه مدیرکلی یا معاونت مدیرکلی است؟
ارکانی تاکید کرد: در حقیقت این مصوبه باعث می‌شود بسیاری از شوراهای شهرهای مختلف سطح کشور برای انطباق با این آیین‌نامه به دنبال افرادی غیربومی و ناآشنا با حوزه جغرافیایی، مسائل، مشکلات و فرهنگ مردم آن شهر باشند. از این رو این مصوبه در راستای تشویق شوراها به عدم انتخاب نیروهای خبره بومی در شهرها و استفاده از نیروهای غیر بومی و غیر آشنا در شهرها است که این مهمترین اشکالات بر مصوبه هیات وزیران است.

پی نوشت: به گزارش ایرنا
زاکانی شهردار تهران شد

اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران امروز یکشنبه «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای به شهردار پایتخت برگزیدند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیش از این اعلام کرده بودند که در جلسه غیر رسمی این شورا، از بین سه گزینه نهایی «علیرضازاکانی»، «محسن پیرهادی» و «مازیار حسینی»، علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده و رای استمزاجی به وی داده اند و قرار است در جلسه ای رسمی امروز با رای گیری بین اعضا، وی را به عنوان شهردار تهران برگزینند.
در رای گیری امروز و قبل از انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران، «علیرضا جاوید» به عنوان سرپرست شهرداری پایتخت انتخاب شد تا فرایند استعفای زاکانی از مجلس شورای اسلامی و تاییدیه های وی از وزارت کشور سپری شود.
زاکانی نخستین شهردار منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است که با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای اعضای این شورا انتخاب شد و قرار است سکان شهرداری پایتخت را در دست گیرد.
براساس قانون، صلاحیت شهردار منتخب اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای فعالیت در این مسئولیت باید به تایید وزارت کشور نیز برسد تا وی بتواند بر سکان شهرداری در خیابان بهشت پایتخت تکیه بزند.