آمار تب مالت در فیروزه بالاست
آمار تب مالت در فیروزه بالاست
فرماندار فیروزه چهارشنبه در نخستین همایش بیماری های مشترک انسان و دام با موضوع تب مالت گفت: آمار تب مالت در فیروزه بالاست که نیازمند مدیریت واحد در شهرستان است و آمادگی داریم امکانات شهرستان را برای مقابله با آن بسیج کنیم.

ابوالفضل حکیم پور گفت: باید این موضوع را در حوزه بهداشت حل کنیم تا مشکل وارد فاز اقتصادی، اجتماعی و امنیتی نشود.
وی اظهار کرد: در حوزه دامپزشکی کمبود امکانات و نیروی انسانی داریم که با برون سپاری می‌ شود این مشکلات را رفع کرد.
وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در این حوزه گفت: کمبود حق الزحمه، کمبود مراکز خصوصی و سختی اهدای مجوز برای خدمات بیشتر از جمله مشکلات این بخش است.
حکیم پور اظهار کرد: دام هایی که پلاک ندارند قاچاق محسوب می شوند و باید دامداران پلاک کوبی را انجام دهند و توقیف چند روزه دام، عدم تحویل نهاده های دامی ‌و واکسن می‌تواند مردم را به پلاک‌کوبی دام ترغیب کند.
فرماندار فیروزه با بیان اینکه فاصله زیاد کشتارگاه صنعتی از مشکلات دامداران فیروزه است خاطرنشان کرد: این فاصله قیمت گوشت را بالا می برد و اگر بتوانیم مشکل حمل و نقل را حل کنیم مانع کشتار غیر مجاز می شویم.
وی با اشاره به پایین بودن آمار کرونا در فیروزه با توجه به شیوع بالا در سایر شهرستان های همجوار گفت: این مهم با همکاری خوب مردم و مسئولین به انجام رسید‌.

تب مالت یک بیماری هزار چهره است

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بروز بیماری تب مالت در دو شهرستان نیشابور و فیروزه باعث ضرورت برگزاری این همایش با محوریت بیماریهای مشترک بین انسان و دام در فیروزه شده است.
دکتر احمد شریعتی با اشاره به اینکه کرونا تنها یکی از ۷۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام است بیان کرد: عمده نگرانی جامعه بهداشت از بیماری نظیر آنفولانزا بود و امروز کرونا نشان داد که بیماریهای زئونوز می توانند اماکن مذهبی – المپیک و مشاغل را به تعطیلی بکشانند و کاری را انجام دهد که دشمنان هم نتوانستند.
دکتر شریعتی بیماری تب مالت را یک بیماری هزار چهره دانست و افزود: این بیماری عموما با علائم شایع دردمفاصل-تب-لرز-ضعف عمومی-درگیری گوارشی مشاهده می شود و عشایر ،روستائیان ، دامدارانی که با دام سروکار دارند و همکاران دامپزشک و حوزه بهداشت و درمان و استفاده از لبنیات غیر پاستوریزه موجب بروز بیماری می‌شود.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی به دامداران توصیه کرد گوساله، بره، بزغاله را تا ۶ ماهگی واکسینه کنند و جهاد کشاوری ، دهیاران، ائمه جماعت همکاری لازم را در زمینه آموزش برای کنترل بیماری تب مالت داشته باشند.

رییس دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: در نیمه دوم سال گذشته طرح اجرای گسترده واکسیناسیون و پوشش وسیع‌تر بیمه‌ای در دامداری‌ها با همکاری معین‌های اقتصادی در دستور کار قرار گرفت و در شهرستان فیروزه همکاری‌های خوبی در این چارچوب صورت گرفت که متاسفانه با برزو مشکل کرونا در اجرای این طرح‌ها با تاخیر مواجه شدیم.
دکتر محسن عظیمی نژاد افزود: اسفند ماه سال قبل هم برگزاری کارگاه منطقه ۹ آمایشی شامل استان‌های خراسان‌ شمالی، جنوبی و رضوی در نیشابور به دلیل بروز مشکل کرونا با تاخیر مواجه شد.
وی بیان کرد: یکی از نقاطی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که باید در این حوزه واکسیناسیون دام‌ها به طور جدی مورد توجه قرار گیرد که درنتیجه آن با رونق گرفتن کارخانه‌های لبنی موجب اشتغال‌زائی و جهش در تولید می‌گردد.
وی اظهار داشت: اگر بیماری بروسلوز در دام‌ها مهار شود می توانیم در تولید شیر جهش فوق‌العاده‌ای داشته‌ باشیم. مجموع شیر تولیدی شهرستان‌های نیشابور و فیروزه حدود ۷۰۰ تُن در روز است که با رفع این‌ مشکل به راحتی یه یک‌هزار تُن و بیشتر می‌رسد.

اپلیکیشن ندای سلامت فیروزه رونمایی شد


در این همایش از «اپلیکیشن ندای سلامت فیروزه» نخستین اپلیکیشن حوزه سلامت در استان خراسان رضوی رونمایی شد.
اپلیکیشن ندای سلامت فیروزه نخستین اپلیکیشن طراحی شده برای آموزش و اطلاع رسانی به صورت آنلاین هم راستا با نرم افزارهای طراحی شده در دانشگاه های علوم پزشکی سطح کشور است که در آن امکان بارگذاری مطالب آموزشی در تمام حوزه های سلامت در قالب کلیپ، عکس، متن خبری، مشاوره آنلاین با پزشک، متخصص تغذیه و روانشناس با صورت رایگان و پخش رادیو ندای سلامت و انواع پادکست ها و طنزهای سلامت وجود دارد.

  • منبع خبر : خاتون شرق