آزادراه حرم تاحرم «پاشنه آشیل »مسئولین ونمایندگان نیشابور بزرگ
آزادراه حرم تاحرم «پاشنه آشیل »مسئولین ونمایندگان نیشابور بزرگ
یکی از مطالبات به حق مردم شهرستانهای نیشابور، فیروزه وزبرخان از مسئولین بحث گذر آزادراه حرم تا حرم از مسیر این سه شهرستان است که پاشنه آشیل مسئولین ونمایندگان فعلی این شهرستانها می باشد .

سید باقر میرعلمدار روزنامه نگار

گذرپروژه عظیم  آزادراه حرم تاحرم  از شهرستانهای نیشابور ، فیروزه وزبرخان به عنوان یک مسئله ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک وامنیتی تاثیر به سزایی در توسعه منطقه دارد که اگر این اتفاق به سرانجام نرسد در عمل شهرستانهای  نیشابور، فیروزه وزبرخان نیز از گردونه کریدور جاده ای کشور خارج گردیده وآینده آنها را نیز به مخاطره خواهد انداخت.

باید توجه داشت نیشابور ، فیروزه وزبرخان شهرستانهایی تاریخی ، فرهنگی ،گردشگری ، صنعتی ، کشاورزی و…هستند  که در محور اصلی جاده ولایت ،جاده ابریشم وکریدور غرب به شرق  قرار گرفته وبه عنوان باب الرضا (ع) که حضرت امام رضا (ع) از مدینه تامرو تنها شهری که برگزید وحدیث شریف سلسله الذهب را بیان کرد نیشابور بود که می تواند بخش عظیمی از بار مشهد مقدس را به عنوان نزدیک ترین شهرستان با پتانسیل های بالقوه وبالفعل فراوان به دوش کشد و تقاطع این آزاد راه بانیشابور،فیروزه وزبرخان کمک شایانی به بحران  جمعیتی ،ترافیکی ، زائری وگردشگری مشهد مقدس خواهد کرد.

نگارنده این سطور به نمایندگان مردم شریف نیشابور، فیروزه وزبرخان  در مجلس شورای اسلامی متذکر می گردم  که بحث آزادراه حرم تاحرم پاشنه آشیل مسئولین ونمایندگان فعلی نیشابور است واگر این مهم به سرانجام نرسد در دراز مدت دیگرنباید امیدی به  توسعه متوازن ؟! شهرستان های نیشابور فیروزه وزبرخان  داشت!

آزادراه حرم تا حرم (قم-مشهد) قطعه قم-گرمسار این آزادراه به بهره برداری رسیده و قطعه گرمسار-سمنان در دست اجراست و از سمت مشهد نیز قطعه سه راهی تربت حیدریه تا مشهد در حال احداث آزادراه می باشد.

احداث قطعه سه راهی تربت تا سمنان از آزادراه حرم تا حرم در اولویت نخست قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه قرار دارد که شهرستانهای نیشابور ، فیروزه وزبرخان نیز جزو آن محسوب می گردند.

از آنجا که قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سپاه یکی از اصلی ترین شرکا ومسئول این پروژه عظیم می باشد وهنوز نقشه مسیر راه سبزوار،فیروزه ، نیشابور و زبرخان  به مشهد عملیاتی واجرایی نگردیده است فرماندهی تیپ ۲۱زرهی امام رضا(ع) نیشابور می توان به عنوان یکی از مهمترین مجموعه های بزرگ رایزنی خویش را با مسئولین این پروژه آغاز وانشاالله به ثمرات خوبی نزدیک نماید.

اهمیت طرح بزرگ راه حرم تا حرم وقتی دو چندان می‌شود که بدانیم به علت مسافرت‌های زیاد به سمت مشهدمقدس، آمار تصادفات این مسیر هم به شدت بالاست؛ بنابراین این تعلل پذیرفتنی نیست که  پرترددترین جاده های کشور جزو  پر حادثه ترین ها به شمار رود و  این موضوع موجب می شود تا با مروری بر اجرای این طرح بار دیگر یادآوری کنیم اجرای این طرح چقدر می تواند برخی از آسیب ها را جبران کند یا جلوی آن را بگیرد.

با اهتمامی که در همه مردم ومسئولین نیشابور ، فیروزه وزبرخان جهت احقاق حق خویش دراحداث  این پروژه عظیم آزادراه حرم تا حرم می باشد بتوانیم با همدلی و وفاق  نسل حاضر وآینده نیشابوربزرگ  را بیش از پیش به توسعه ابرشهر ایران امیدوارتر سازیم . انشاالله

عملیات ساخت آزادراه حرم تا حرم ، طرحی ملی است و تمام دستگاه‌های اجرایی برای ساخت این طرح باید هماهنگ باشند.

گفتنی  است پروژه آزادراه حرم تا حرم در مهرماه سال ۸۹ باهدف اتصال استان های زیارتی قم به خراسان رضوی و تسریع در مدت‌زمان سفرها و کاهش میزان مصرف سوخت کلید خورد و بر اساس برآوردها قرار بود تا پایان دولت دهم  دو شهر زیارتی قم و مشهد در مسیری آزاد راهی به هم متصل شوند و بر اساس قرارداد دولت دهم و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سهم بخش دولتی در این پروژه ۷۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰ درصد پیش‌بینی‌شده بود اما به دلیل مشکلات اقتصادی این پروژه متوقف ماندو طرح ملی آزادراه حرم تا حرم در استان خراسان رضوی به طول ۲۲۳ کیلومتر است که شهرستانهای فیروزه ، نیشابور وزبرخان در این مسیر واقع‌شده است.

  • نویسنده : سید باقر میرعلمدار روزنامه نگار
  • منبع خبر : خاتون شرق